Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min första batch

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Hupa
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jan 18, 2020 12:18

Min första batch

Inlägg av Hupa »

Så jag tänkte dela med mig hur det går med min första spann (20l)

Material och utrustning.
20l semigenomskinlig plastspann med skruvlock.
”S”-formad luftsluss.
4kg raffinerat vitt socker utan tillsatser.
2l ananasjuice, Tesco brand, 100% utan tillsatser eller konserveringsmedel.
Vinjäst 5g (en påse), Lalvin EC 1118
Mineralvatten ca 16l för mäsken.
Mineralvatten 2-3l för skjölning av utrustning.
Kastrull ca 2l.
Gasolspis.
Ca 2kg is.

Utförande.
Plasthink och lock diskas nogrant i kranvatten (som här innehåller mycket klor och patogena (eller rester av dessa) organismer. Hink och lock sköljs av med mineralvatten. Arbetsyta tvättas rent.

Rumstempererat (31-32 grader) mineralvatten hälls i ett glas med en matsked socker. Vätskan rörs runt till sockret lösts upp. Påsen med jäst tillsätts i sockervattnet och rörs runt. Påsen från jästen lades ovanpå glaset för att skydda kontaminering (krystat, men vi har mycket skit i luften).

Juicen hälls i behållaren. 1l mineralvatten värms upp till okänd temperatur (jättevarmt). 1kg socker tillsätts och rörs om. Is tillsätts för snabb avkylning. Det oupplösta sockret sparas i kastrullen. 1l mineralvatten tillsätts i kastrullen och värms upp till ”varmt” (väldigt ovetenskapligt, jag vet). Socker tillförs så att det går att röra runt blandningen. Is läggs både i spannen och i kastrullen. Blandningen hälls i spannen.

Fortsatt lösning av socker sker i ”rumstempererat” mineralvatten tills allt socker är löst. Mer is läggs i spannen. Temperaturen borde vara ca 30 grader (förmodligen ngn grad över) i spannen.

Glaset med jäst/vatten/socker-blandningen rörs runt med sked för att få ner den 2-3 tjocka uppbyggnaden. Jästvätskan hälls i spannen. Mineralvatten hälls upp till 18l-strecket. En rejäl omrörning sker. Locket skruvas på.

Det var mycket jag gjorde fel där, men hey, det funkade. Det har nu gått en vecka och mycket har gått fel sedan dess.

Temperaturen har jag haft otur med. Starttemperaturen låg på över 30 grader. Vi har haft svinkalla nätter med temperaturer nere på 16-17 grader. På dagarna 30+. Inte optimalt för bakterierna med dessa tempväxlingar. Men så har det varit för mig, och det efter en vecka visat sig vara framgångsrikt.

Innan jag stängde locket, så provsmakade jag blandningen. Den smakade som sirap med ananas. Nu smakar den (efter en vecka) riktigt jäkla gott. Ananas med svag, väldigt svag sötma och med massa bubbel i.

Frågan är om jag ska ta ut en eller två flaskor och försluta (ananas bubbelvin) och eller tillsätta mer socker för att mata mina vänner så alkoholhalten når sitt optimala värde?

Jösses vad mycket text det blev hahaha.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Min första batch

Inlägg av Swedish Pride »

vad vill du göra?

Sprit eller vin?

Vill du göra sprit så funkar kranvatten ypperligt bra, så länge jästen jobbar utan problem spelar vatten kvaliten ingen roll, det blir destilerat efter så blir fin fint.

Vars e du som har dom temperaturerna och Tesco?
trodde tesco bara var i UK + Irland men där e det ju inte varmt nu.

behöver bara smälta vattnet i varmt vatten häll på resten av vattnet+ juice + jäst om du vill hålla dig till dit recept
Hupa
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jan 18, 2020 12:18

Re: Min första batch

Inlägg av Hupa »

Tack för ditt svar,
Befinner mig i nordöstra Thailand under det (i Skåne) vidriga vinterhalvåret.

Kranvattnet här har inte drickbar kvalitet tack vare klorhalten (stundvis så hög att det luktar rejält) och risken för ”märkliga” bakterier och andra organismer. Tog hem vattenprov från floden där kranvattnet kommer ifrån för analys i labbet (begränsade tester). Såg bra ut, men klor i mäsken känns inte bra.

Jo Tesco Lotus finns här och ”mineralvatten” är billigt på flaska, så det finns ingen anledning att köra med kranvatten. Juice utan konserveringsmedel kändes oxå rätt.

Destilering är det jag vill göra, men eftersom mäsken blev så god, så tänkte jag spara ett par flaskor av vinet (som jag tror det blev) och destillera resten.

Har läst mig till att ”body” och ”tails” (eller vad de två sista delarna heter) innehåller mindre alkohol men mer av smakämnena. Dessa ska tydligen blandas med ”hart”(? Det första efter fore shoten) för smak och tycke.

Hey, jag är ny på detta så var snäll vid mig hahaha. Har dålig koll på begreppen.

Har bara en liten destilator. En 8l ”kastrull” med tätslutande lock. En termometer och en utgång till kopparspiralen som ligger i en annan ”kastrull” med kallvatten i. Värmekällan blir gasol (billigast här).

Du hör att jag inte känner till begreppen hahaha, men hoppas du förstår vad jag menar.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Min första batch

Inlägg av Swedish Pride »

ok, 8l potstill :thumbup:

täta gärna med lite deg.

kör potstilled två gånger minst, fyll 7l med din mäsk å kör tills du har samlat 2 l ( mer om du har mer socker i mäsken).
gör det 3 gånger för din 20l sats.
ta allt sparat å kör en gång till, hyfsat långsamt.

ta spriten i 150ml bitar, första 150ml kastar du, sen kommer heads, hearts(body), tails.
låt det stå i en dag å smaka sen av allt , spara det som smakar gott. ( kommer bara spara typ hälften av körningen till at dricka)
det du inte drinker, återvinner du å häller i nästa körning

du kommer inte få mycket smak av juicen men bra näring för jästen
Hupa
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jan 18, 2020 12:18

Re: Min första batch

Inlägg av Hupa »

Sweet, tack för hjälpen.

Behöver inte täta vid locket. Det finns ngn sorts packning där. Bifogar en bild på min lilla räka:). Anledningen till storleken (som är 8l, och inte 7l som jag skrev tidigare) är att den ska få plats i väskan när jag flyger hem i vår:)

Går allt bra och det känns skoj så köper jag en ny och större till hösten. Kanske en sån med thumper.
Bilagor
BEB1C8E6-5B82-4A93-927D-F0563F4BE2B8.png
BEB1C8E6-5B82-4A93-927D-F0563F4BE2B8.png (421.16 KiB) Visad 2046 gånger
Hupa
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jan 18, 2020 12:18

Re: Min första batch

Inlägg av Hupa »

Är lite otålig nu...
Det har väl gått två veckor nu? Tid är ngt jag har dålig koll på.

Om jag tar ut 7 liter ur spannen (20l) för en första detstilering, och fyller på med vatten och socker där i, så borde fermenteringen fortsätta. Mäsken smakar fint med alkohol och ananas, med en gnutta socker i.

Resterande jästbakterier borde fortsätta att föröka sig och producera alkohol i mäsken.

Jag borde vänta, jag vet, men fan, man är otålig hahaha.

Idag eller imorgon så startar jag en sats med bananer, men det får bli en egen tråd. Hoppas på respons på den oxå.
Hupa
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jan 18, 2020 12:18

Re: Min första batch

Inlägg av Hupa »

Bilden för stor?
Hupa
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jan 18, 2020 12:18

Re: Min första batch

Inlägg av Hupa »

Provar igen.
Så ser min ”anläggning” ute på landet
Bilagor
image.jpg
image.jpg (278.01 KiB) Visad 2018 gånger
Hupa
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jan 18, 2020 12:18

Re: Min första batch

Inlägg av Hupa »

Heh, man ska tydligen inte ha bråttom...
Tog bort en halv burk Skånsk senap som fore shot. Jävlar vad det brinner bra. Ca 1dl.

Det blev ca 2dl. Svansen åkte i där oxå, då alla bägare luktade o smakade lika dant. Förmodligen gjorde jag fel och kunde fortsatt destillera och få ut det som är svansen på riktigt lite senare. Min optiska alkomätare är lite knepig o visar mellan 40-50 APV i princip hela tiden, lite lägre på slutet dock.

Nu ska jag köra dessa enorma mängderna (2dl) genom aktivt kol, för det luktar lite ”funky”, precis (men inte lika mycket) som farsans HB på turbojäst. Långt ifrån den stanken faktist.

Röret med aktivt kol har jag kört igenom med varmt (kokande) vatten som jag läst mig till (om det stämmer vet jag ej), och kylde ner det med kallt mineralvatten.

Hahaha, fan va dålig jag är. Så jag slutade att rengöra kolet när det kom rent vatten. Vad händer med de första dropparna alkohol? Svart som natten:). Skit i det, jag kör på. Tror att detta blir ett exempel på många saker man inte ska göra hahaha.

Verkar som om jag ska bli glad om jag får ut 1dl av de två verkar det som. Men hey, det vore märkligt att få tbx sina 2dl efter att kört dom genom 1kg aktivt kol:).

Jag återkommer när det slutat droppa
Hupa
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jan 18, 2020 12:18

Re: Min första batch

Inlägg av Hupa »

Ok, det här är det märkligaste jag varit med om hahaha. Helt otroligt!

Så jag rengjorde kollonen (heter röret med kol så?) och när allt slutat rinna/droppa så hällde jag ner mina 2dl sprit som enligt min okulära visare visade ca 40%.

När det slutade doppa (svart vätska som det var) så var det kanske 1dl som kom ut. Hällde försiktigt över till annan glasbehållare o lämnade bottensatsen kvar i första bägaren. Svart var det fortfarande men det är bara kol, så jag tog ett smakprov.

Hahaha, seriöst? Bara vatten! Tog moppen till lokala shoppen o köpte en whisky. Vad hände där? (Inte i shoppen, men i röret).

Jag har gjort ett kolfilter med 1m långt 1tums rör, och fyllt det med nästan 1kg aktivt kol (avsmalnat nere med ett stop som jag borrat några 2,5mm hål i), så rent tekniskt har jag väl gjort vad jag kunnat?

Vatten var det sista jag hade väntat mig. Eller blev resultatet så lent? Hahaha
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Min första batch

Inlägg av Toffeln »

Spriten sitter kvar i kolet och tryckte ut vattnet du sköljde med först
Hupa
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jan 18, 2020 12:18

Re: Min första batch

Inlägg av Hupa »

Sorry för fördröjt svar.

Heh, jo bara tanken att köra 2dl genom 1kg aktivt kol blev lustigt, särskilt när vatten körts genom röret :)

Som en skolpojke så lär man sig av sina handlingar.
Idag eller imorgon så destillerar jag det som blivit. Fyllde på med typ 7 liter vatten och 1kg socker som kompensation för det jag tömde ut.

Jag smakar inte socker längre, så det får destilleras nu (tar båten ut på internationellt vatten) ;). Som nybörjare får man räkna med att allt inte blir optimalt.

Återkommer med resultatet

Hoppas att det är ok att nyfrälsta i ämnet postar sina projekt så andra kan lära av misstagen
Hupa
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: lör jan 18, 2020 12:18

Re: Min första batch

Inlägg av Hupa »

Jäklar så mycket mer alkohol jag får ut ur samma mängd mäsk. Att vara tålmodig är visst nyckeln:)
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster