Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första Batch(er) Mjöd

Utrustning och teknik.
Jonas Jansson
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån feb 10, 2020 19:59
Utrustning: Damejeanne

Första Batch(er) Mjöd

Inlägg av Jonas Jansson »

Hejsan hejsan!

Första inlägg å första batch(er) av mjöd sattes i helgen (8-9/2).
2 st "4" liter med olika honung och en som drogs med lite ingefära å citron. 1.2kg honung i vardera. 1087 OG i ena 1098 i andra.
Verkar gå bra, jästen tog sig snabbt å börjar efter redan 1-2 dagar nu bli sediment i botten.
Satt i första näringen av 2.
Har en massa frågor om resterande då det verkar lite oklart hur, när överallt.
Jästiden brukar vara 2-4 veckor? Spelar det roll vilken storlek på batchen? (Låter logiskt, liten batch kort tid vice versa)
När borde jag tappa om Första (och enda gång, för denna storlek på sats?)?.
Skall oeschel mätaren visa FG 1000 så säg vid flasktappning, och måste mjödet vara distinkt klarare innan flasktappning?
I stort sett... När vet jag att jästen slutat jäsa...? (Jag tror att det var D47 i jästsatsen man fick med... Säkert fel jäst för nybörjare...)
Man vill ju göra en bra första sats så man kan satsa större så man slipper vänta mellan drycken :)

Hoppas på goda råd och vi hörs!

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster