Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Oförklarligt grumligt

Utrustning och teknik.
klarre
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån okt 22, 2018 22:42

Oförklarligt grumligt

Inlägg av klarre »

Hej,

Jag är inne på min tredje vin-batch, så är nybörjare på vinmakning med andra ord.

Den tredje, som jag nu håller på med, har inte blivit som de andra och jag försöker förstå vad det är som hänt. Det finns en sak jag gjort annarlunda mot de två föregående, och det är att jag pressade druvorna med en slow-juicer istället för med en potatispress som jag gjorde med de första två. För övrigt har jag gjort ganska exakt samma - lika mycket socker och lika mycket jäst.

Det som hänt med vinet är att det är ganska ljust och väldigt grumligt. De tidigare har varit mycket klarare och finare.

Det vore rimligt att tro att det är min nya tidsbesparande pressnings-teknik som är anledningen, men jag är inte helt övertygad. Efter pressningen, med slow-juicern, såg vätskan klar och fin ut. Det gjorde den också dagen efter när jag skulle tillsätta jäst. Jag värme lite vatten till rätt temperatur och blandade ner jästen och hällde till slut ner blandningen i vinet. Det som hände då var att det direkt gjorde vinet grumligt, och nu en vecka senare är det fortfarande lika grumligt.

Vad skulle detta kunna bero på? För mycket jäst, för lite socker, bakterier eller nåt annat?

Tack för tips!

attachment=0]IMG_20191103_205334.jpg[/attachment]
Bilagor
IMG_20191103_205334.jpg
IMG_20191103_205334.jpg (291.15 KiB) Visad 1104 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Oförklarligt grumligt

Inlägg av latmasken »

Enligt den här sidan:
https://www.philips.se/c-m-ho/koeksappa ... slowjuicer
Om du vill ha en koncentrerad, silkeslen juice full av fibrer är slowjuicers ett bra val
Så det verkar vara fullt normalt att en juice från en slowjuicer är grumlig.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster