Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ett år gammal surdeg jäsning kunnig person

Recept, tips m.m.
Lerinja
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre okt 18, 2019 23:33
Utrustning: Blender

Ett år gammal surdeg jäsning kunnig person

Inlägg av Lerinja »

Hej
Vet nån om en surdeg jäsning (menar endast vatten o jäst)' som stått minst ett år i skåp är ok att använda? Har inte råd med experiment just nu. Helst bara svar av nån som vet av erfarenhet o kunskap . Tack i förhand
Lerinja
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ett år gammal surdeg jäsning kunnig person

Inlägg av latmasken »

Jästen är troligen död efter så lång tid, och då finns det risk att andra mikroorganismer tagit över.

Endast vatten och jäst innehåller ju ingen näring för jästen, men andra saker kan leva på jästen.
Fukta_gommen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 06, 2017 20:52
Utrustning: 2" LM aabratek

Re: Ett år gammal surdeg jäsning kunnig person

Inlägg av Fukta_gommen »

Hej, enligt sourdo.com så kan det funka. Du måste tillsätta nytt mjöl och vatten varje dygn i flera dygn för att få den aktiv och i balans igen (se sourdo).
Alcohol is not in my vodkabulary but I looked it up in whiskeypedia. If you drink too much it is likely tequilya
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Ett år gammal surdeg jäsning kunnig person

Inlägg av click »

Enligt min erfarenhet blir det aldrig speciellt bra att återuppliva gamla surdegar, det känns som att ättikssyrebakterierna tagit över och att det inte jäser så bra.

Det är ju väldigt enkelt att starta en ny från rågmjöl, så det brukar jag alltid göra när jag glömt att mata min.
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst