Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Destilera med cirkulator?

Potstills, essensbrännare och strippers
MrAndy
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön aug 04, 2019 19:50

Destilera med cirkulator?

Inlägg av MrAndy »

Hej på er!

Så här är der. Jag har tänkt på detra väldigt länge. Jag skulle vilja bränna min egen sprit i väldigt liten skala, bara ett par liter per år. Detta av två anledningar. Ett, jag anser det är en konst och tradition som jag skulle vilja bemästra och två, jag vill krydda min egen jul och midsommarsnaps och vill då även ha skapat spriten.
Av dessa anledningar önskar jag inte sätta upp med någon stor brännare, ej heller någon fulsprit plastbrännare.
Jag har läst och fått massa bra tips och idéer här inne men har nu några frågor direkt kopplat till min ide som jag skulle behöva er hjälp med.

Min tanke är att använda min vattensirkulator jag kör sous vide med som värmekälla till destileringen. Alltså värma upp vatten i en större behållare. Så använda mig av en 5 liters E-kolv för mäsken där ångan leds upp i ett kopparrör för avkylning.
Så mina frågor.

1. Tror ni detta fungerar bra?
2. Vilken temperatur är lämpligt?
3. Jag tänkte inte kola utan köra med cuts. Vad är rekommenderat i % på cutsen?
4. Blir det bättre om man destilerar flera gånger?

Är oerhört tacksam för svar och kommer säkert komma någon mer fråga!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Destilera med cirkulator?

Inlägg av latmasken »

Det du vill göra kallas bain marie och borde väl fungera, men hur högt går din cirkulator? Jag är lite osäker på vad man behöver för temperatur i badet.

Om du ska krydda sprit så vill du väl ha en neutral sprit? Utan kolonn kommer du behöva destillera kanske 5-6 gånger innan du får nåt som kan liknas vid vodka och är i rimlig styrka.

5 liter mäsk på säg 16% innehåller 8 deciliter ren etanol. Om du späder det till 40% får du max 2 liter. Men en 5-liters kolv kan du nog inte köra 5 liter mäsk i, du behöver plats för skummet som blir när det kokar. Dessutom blir det ju alltid lite spill. Jag skulle nog inte räkna med att få ut mer än 1-1,5 liter per omgång. Och då måste du alltså destillera 5-6 gånger för varje omgång.


Jag skulle gjort en lite större kokare (t.ex. av vinhink), använt element från vattenkokare (brukar gå att hitta på rea för under hundralappen) och sen gjort en LM ihopsatt med silikonmuffar (finns ett bra inlägg om hur man tillverkar såna själv) och fylld med skurbollar.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst