Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mjöd 1.0, frågor

Utrustning och teknik.
Lindravn
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre sep 14, 2018 14:05

Mjöd 1.0, frågor

Inlägg av Lindravn »

Hej, har ett mjöd som stått drygt 1 månad. Första bubblan kom sent, men dock så bubblade det ca 1 ggn /min. Tänkte smaksätta, men missade att tillsätta smak direkt så jag tillsatte för 1.5 v sedan, tog ur smaksättningen idag. (Det har varit stiltje sedan isättningen, nada bubblor)
Fråga 1: kan jag tappa upp mjödet i olika damejeanne med smaksättare och låta mjödet jäsa vidare under patentkork.
Fråga 2: hur länge kan/ bör smaksättningen dra?

Hoppas på svar, min första mjöd =)
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Mjöd 1.0, frågor

Inlägg av click »

1. Nja, jag skulle nog försöka undvika att ha mjödet under patentkork alls, eller åtminstone tills du vet att det är helt färdigjäst och klarnat (och det låter inte som att det är det än). Det finns korkar och jäsrör till damejannen att köpa för några tior.

2. Det beror nog helt på vad det är för smaksättning. Det enklaste brukar vara att smaka sig fram tills man är nöjd.
Lindravn
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre sep 14, 2018 14:05

Re: Mjöd 1.0, frågor

Inlägg av Lindravn »

Ok, då "glömmer" jag bort mjödet ett tag till och sedan testar jag mej fram.
Tack för svar :)
Lindravn
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre sep 14, 2018 14:05

Re: Mjöd 1.0, frågor

Inlägg av Lindravn »

Ok, nu har jag "glömt" mjöden till idag. 0 bubblor sedan minst 2 mån. Dock en svag uppvaktning på locket.
Vad gör jag, tillsätter mer jäst? Låter mjödet vara? Har inte en susning själv så jag frågar om hjälp.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Mjöd 1.0, frågor

Inlägg av click »

Varför tillsätta mer jäst?
Jag hade tappat om den om jag vore du så att den inte står på bottensatsen.
Passa på att smaka och mät densiteten samtidigt så kan du avgöra vad du skall göra efter det.
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Mjöd 1.0, frågor

Inlägg av Allfader »

Hallå där! Kul att du gör mjöd!
Har du smakat av mjödet än? Att det bara bubblade 1 gång/min låter väldigt lite i min värld. Alla satser jag satt som blivit bra har bubblat mycket oftare än så. Hur mkt honung och hur mkt vatten har du haft i?

Jag hade tappat om mjödet och smakat av. Hade jag inte varit nöjd så hade jag tillsatt mer honung och kryddor (beroende på vad som saknats).
Lindravn
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre sep 14, 2018 14:05

Re: Mjöd 1.0, frågor

Inlägg av Lindravn »

Nu har jag återigen "glömt av" mjödet.
Inga bubblor alls, det har stått 1 år drygt. Testade att tappa upp på 3 st damejeanne och det kom en angenäm doft och mjödet kändes spritsigt på tungan. Någon jäst smak fanns där, men jag hoppas det försvinner.
Har ställt ut flaskorna i separator rummet i stallet där det är svalt och trevligt.

Nu min undran igen. Är mjödet helt lost eller ska jag glömma av det ett år till. Färgen är gul, jag önskar att få det klart som ett fint vin =)

Hade 5 kg honong till 17 liter vatten och tillsatte champangejäst (skjut mej inte)
Lindravn
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre sep 14, 2018 14:05

Re: Mjöd 1.0, frågor

Inlägg av Lindravn »

Tänkte prova igen med mjöd, även mölska men det återkommer jag till.
Denna gång tänkte jag använda mej av ett recept från trakterna där jag bor, medelpad.
Vill smaksätta en del med lingon och en annan med ingefära.
Helt ny på detta men tycker det är grymt roligt och kommer nörda ner mej totalt bara jag får lite kött på benen =D

Ena receptet från Torpshammar innehåller:
27 l vatten
3 kg honung
Handfull humle
Jäst 4-5 skedblad
Här övertäcker man och låter stå i 4 dagar.
Efter 4 dagar silas mjöden och 3/4 hg russin, skalet av 4 citroner samt ett par händer av de gula nyss plockade blommorna av oxläggar (gullvivor) då dessa finns.
Förvaras svalt i 14 dagar
Sedan buteljeras mjödet

Vad tror ni om detta?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster