Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Var hitta en BRA flaskborste?

Utrustning och teknik.
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Var hitta en BRA flaskborste?

Inlägg av humlan »

Hej!

Blir galen på att det inte finns vettiga flaskborstar längre. De sämsta har inga strån alls riktade neråt, så man kommer inte åt eventuell fällning som satt sig i botten. De bästa ser ut så här
186757_t230.jpg
flaskborstar.jpg
flaskborstar.jpg (78.64 KiB) Visad 1367 gånger
Men stråna är för glesa och för veka. Det dröjer inte förrän borsten ser ut som den nedre på min bild, värdelös. Den övre borsten med blått skaft hittade jag på en marknad. Den såg ju lovande ut tyckte jag, med kraftigare borst, men det visade sig att skaftet var för tjockt för att den skulle gå ner i ölflaskor. Att den är för kort för vinflaskor fattade jag ju från början.

Nån som vet en borste som funkar? Behöver gå ner i en ölflaska. Har sådana även till vin nämligen.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Var hitta en BRA flaskborste?

Inlägg av ranald »

Jag kör med en handfull självskärande små plåtskruv. I med dem men hjälp av en tratt, i med lite varmt vatten, skaka/rulla runt dem med lite kraft, byt vattnet, och vips är fällningar etc borta. Häll av skruven i en sil, låt torka på hushållspapper, spara till nästa gång.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Var hitta en BRA flaskborste?

Inlägg av latmasken »

Det man kan göra om man köper en sån där borste av ståltråd är ju att ta en tång och böja till den längst fram så 1-1,5 cm blir böjt.

Jag använder totalt tre olika borstar för att diska damejeanne, eftersom det är svårt att komma åt överallt med en enda version av borste.
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Var hitta en BRA flaskborste?

Inlägg av humlan »

Jag gör ungefär som du ranald nu, fast jag tar sand. Men det vore skönt att slippa krångla. Nåt smått i metall verkar så klart smartare, så slipper men smutsvattnet som blri av sanden.

Såna där borstar med böjd ände har jag haft, köpta så alltså. De jag har nu tror jag skulle bli för tjocka om jag gjorde så, men jag ska genast prova. Tack!
Perschmek
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 09, 2017 13:02
Utrustning: Mjöd

Re: Var hitta en BRA flaskborste?

Inlägg av Perschmek »

Avloppsrens och varmt vatten. Sen sköljer du ur ca 10 ggr och dessutom använder grov bryggrengörning innan descinfering

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Var hitta en BRA flaskborste?

Inlägg av humlan »

Ursäkta för sen återkoppling. ranalds lösning funkade fint. Dumt av mig att inte komma på den själv iom att jag kört med sand och småsten förut. Det här var mycket effektivare och dessutom rent. Behöver bara skaka en liten stund och vips är beläggningen borta.

Köpte ett par handfullar blandade skruvar, muttrar och såna där uppslitsade och lite vridna brickor på Bauhuas, de minsta rostfria de hade. :D
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Var hitta en BRA flaskborste?

Inlägg av ranald »

En bekant använder hett vatten och diskmaskinstablett som får stå över helgen. Det blir väldigt rent, jag kan inte låta bli att undra vad det egentligen är i de där tabletterna.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Var hitta en BRA flaskborste?

Inlägg av latmasken »

IKEA har numera en flaskborste som har ganska bra borst framåt.

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40385067/
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Var hitta en BRA flaskborste?

Inlägg av humlan »

IKEAs borste såg ju rätt bra ut. Bara skaftet går ner i ölflaskor så. Har skrivit upp den på listan över saker jag ska köpa på IKEA. Tack.

Maskindiskmedel! Har jag inte tänkt på och då har jag ändå använt det som propplösare flera gånger med gott resultat. Ja, man kan verkligen undra vad det är i det. Ska låna lite nånstans (har inte diskmaskin). Tack för det tipset också.

Problemet är nog snart över. Det var ett visst vin som gav den där envisa bottensatsen och det börjar sina nu. Men förr eller senare händer det väl igen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Var hitta en BRA flaskborste?

Inlägg av latmasken »

Tro det eller ej, men ölflaskor har faktiskt samma storlek på öppningen som vinflaskor (cirka 18 mm).

IKEAs borste är lång också, den är nog 50 cm i alla fall. Tyvärr är borsthuvudet lite litet, men man kan ju alltid kombinera med en annan borste.
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Var hitta en BRA flaskborste?

Inlägg av humlan »

Jag tvivlar, för den där braiga borsten på min bild får jag ner i vinflaskor men inte i ölflaskor. Fast det kanske var gamla vinflaskor jag vispade runt i, minns inte riktigt. :?

Tack ska du ha för tipset om IKEA! Kom äntligen iväg dit härom veckan (man drar sig - hatar stället). Den funkar ju riktigt bra och var lätt att komma åt med. Men vad förvånad jag blev när den såg ut som en HALV flaskborste! Men det är nog smart, är nog smidigare att jobba med.
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Var hitta en BRA flaskborste?

Inlägg av humlan »

Åkte ut till IKEA igår för att köpa batterier och tänkte att det är lika bra att köpa på mig några flaskborstar till ifall de slutar med dem. Det var riktigt bra tänkt - och bra tajmat. De reade ut dem för 5:-/st. En expedit jag frågade sa att de bara rear varor som ska försvinna ur sortimentet.

Så hasta iväg till IKEA snabbt som ögat, för såvitt jag vet är detta den enda borsten som är funkis, d.v.s. har strån i alla riktningar utom upp! :P
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster