Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bästa föravaring för tubojäst?

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Den Sista Snusen
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 10, 2019 20:47

Bästa föravaring för tubojäst?

Inlägg av Den Sista Snusen »

Hur förvarar man turbojäst och även annan jäst bäst för att den ska hålla så bra som möjligt?
Ska det in i frys eller kylskåp eller klarar den sig bra i stabil rumstemp på 22c?

Kan 30c rumstemp döda den torra jästen i förpackningen efter ett par veckor eller är det bara vid jäsningen den är känslig och dör vi den tempen? Jag har nämligen haft en del jäst liggandes i 30c rumstemp ett tag.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Bästa föravaring för tubojäst?

Inlägg av click »

Kylskåpet brukar vara bästa platsen att förvara torrjäst.
Jag tror inte din jäst dött efter 30°C i några veckor.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Bästa föravaring för tubojäst?

Inlägg av Swedish Pride »

kylskåpet för all jäst förutom turbo. turbo förvarar jag i soptunnan
Den Sista Snusen
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 10, 2019 20:47

Re: Bästa föravaring för tubojäst?

Inlägg av Den Sista Snusen »

Tack för svaren, nu så har jag flyttat allting ur frysen till kylskåp istället. :)
Om någon fler hoppar in här och undrar samma som jag så har jag läst mig till att frysen inte är bra om man har flytande jäst för jästcellerna kan förstöras när dom fryser.

Jag vet inte hur det är med torkad jäst men jag tror att den klarar av att frysas bättre eftersom den innehåller så väldigt lite vätska.
Men säkra före det osäkra, allt ligger i kylen istället nu.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Bästa föravaring för tubojäst?

Inlägg av click »

Ja, så är det nog, det är ju vattnet som expanderar när det fryser och spränger cellväggarna. Det är därför frysta grönsaker blir så sladdriga när dom tinar.

Frysen är nog ok om det är helt torrt. Min erfarenhet är att torrjäst är ganska tålig. Jag har använt torrjäst som förvarats i rumstemperatur något halvår efter utgångsdatum. Det kanske tar lite längre tid för den att komma igång bara.

Turbojäst har jag inte lika mycket erfarenhet av, det är ju en blandning av torrjäst och väldigt mycket näring.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster