Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jässtopp, vinsvavel - kaliumsorbat

Utrustning och teknik.
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Jässtopp, vinsvavel - kaliumsorbat

Inlägg av stickans »

Hej!

Har på jäsning Ekens 7-dagars Rosé. Som jässtopp finns medskickat både vinsvavel och kaliumsorbat.

1. Vilket av dessa ska tillsättas först?
2. Räcker det att skaka säg ca halv minut efter respektive tillsats?
3. Kan man tillsätta tillsats båda tillsatserna samtidigt, med skakning emellan?

I den medföljande guiden står enbart "Tillsätt jässtopp".
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Jässtopp, vinsvavel - kaliumsorbat

Inlägg av click »

Båda ingredienserna är jässtopp. Sorbatet är ett konserveringsmedel och svavlet bromsar jäsningen samt förhindrar oxidering. Tillsammans funkar dom som jässtopp.

Dom skall tillsättas samtidigt, när jäsningen avstannat och du skakat ur kolsyran. Det bästa är att blanda båda i ett par deciliter varmt vatten tills det löst sig och sen röra ner i vinet.
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Re: Jässtopp, vinsvavel - kaliumsorbat

Inlägg av stickans »

Stort tack click! Oelche-mätaren visar +4, så vinet är utjäst och jag kan tillsätta jäststopp-påsarna. Men ska jag tillsätta klarningsmedlen före jäststopp? Har för mig att jag tidigare gjort tvärt om, först jäststopp, sedan klarningmedel. Eller är det inte så viktigt vilket som tillsätts först, jäststopp eller klarningsmedel ...
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Jässtopp, vinsvavel - kaliumsorbat

Inlägg av click »

Om du skall använda klarningsmedel kan du göra det samtidigt i stort sett, spelar ingen jättestor roll tycker jag. Annars kan du låta det klarna först och jässtoppa i samband med att du tappar om.
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Re: Jässtopp, vinsvavel - kaliumsorbat

Inlägg av stickans »

Tack än en gång - nu är allt klart! :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster