Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Dela upp sekundären i etapper

Utrustning och teknik.
Silop
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis apr 02, 2019 14:22

Dela upp sekundären i etapper

Inlägg av Silop »

Hej bryggforum,

Jag har hittat en biodlare som jag köpt 3,5 kg honung av och tänkte göra 10 liter mjöd med detta.

Jag tänkte låta det åldras i två gallonflaskor till någon gång denna höst eller vinter och vill ha en smak som passar dessa årstider och tänkte då ha lite äpple och kanelsmak.

Den jäst jag ska använda (Mangrove Jack mjöd jäst) kommer vilja äta upp det socker jag sätter i upp till 17% om jag inte har fel och kommer ge mig ett torrt mjöd. Detta är något jag vill undvika eftersom jag vill ha ett lite sötare mjöd.

Min plan är då att stoppa in ca 0,5 kg äpplen i början av sekundären och efter några dagar hälla i jässtopp och ett par kanelpinnar så att inte all sötma från mina äpplen blir omvandlat till alkohol och jag får kvar ett lite sötare mjöd (anledningen att jag inte vill hälla i jässtopp direkt är för att jag vill utvinna någon decimal extra alkohol från äpplena och inte få allt för stark äppelsmak) Är det en bra idé att dela upp sekundären i två etapper (först äpplena och sen jässtopp/kanelpinnar) eller ska jag bara strunta i det och ta in allt samtidigt och inte dela upp det?

Är ganska ny till mjöd och hembrygg generellt så ursäkta mig om min terminologi inte stämmer.
Hondo Lane
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jan 02, 2018 19:55

Re: Dela upp sekundären i etapper

Inlägg av Hondo Lane »

Jag brukar ha i frukt direkt och kryddor i sekundär. Vet inte om du använder hydrometer, men det är ett måste. Låt honungen och äpplena jäsa ihop tills du är nere på 1,020 ungefär om du vill ha ett sötare mjöd. Sen slänger du i jässtoppen, låter den döda jästen och för över till nya jäskärl och släng i kanelen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst