Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Andra bryggningen, tips och åsikter?

Utrustning och teknik.
mjödelon
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis aug 28, 2018 19:28

Andra bryggningen, tips och åsikter?

Inlägg av mjödelon »

Hej! Ska sätta igång min andra sats mjöd snart.

Min första sats såg ut såhär:

25 liter källvatten
5 kilo ljunghonung från en lokal biodlare + 1 kilo till utblandat med 0.5 liter vatten (tillsattes efter 1 mån)
White labs - sweet mead/wine

Öppnade väldigt sällan kärlet för att göra något, lät det mest stå. Det jäste i 2 månader och tre veckor.

Resultatet blev lättdrucket vitt vin med en härlig touch av honung men blev aningen smaklöst.

Samt att det är mycket jästfällning i flaskorna trots att jag inte tog något från jästfällningen längst ner i kärlet.

Min nästa sats ska se ut såhär:

13 liter källvatten
3 kg honung
White labs - sweet mead/wine ELLER Lavin D47
Hälla i jästnäring i början samt efter 48h och igen efter 48h


Vad tror ni om den nya satsen? Vill gärna få mer karaktär på mjödet så är hemskt tacksam för tips :)

Har även sett att somliga häller över mjödet till ett annat kärl när jästen lagt sig längst ner, har någon erfarenhet av detta?

Tack på förhand :D

Länkar till jästerna:
https://shop.humle.se/jast/vinjast/flyt ... abs-wlp720
https://shop.humle.se/jast/vinjast/torr ... injast-5-g
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Andra bryggningen, tips och åsikter?

Inlägg av Allfader »

Nu kanske du har satt mjödet, men mitt tips är att använda kryddor eller kombinera honung med annan frukt. Äpple och honung är populärt (cyser) men inte särskilt gott enligt mig. Behövs något mer för att få lite smak, tex citron, blåbär... har dessvärre inget recept att dela.
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Andra bryggningen, tips och åsikter?

Inlägg av MrTrolls »

Det känns spontant som att ditt nya recept kommer att ge ett väldigt torrt mjöd, Vad blev slut OE på ditt första?
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster