Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Plastdunkar 1,5-3L?

Utrustning och teknik.
BetterRedThanDead
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis dec 04, 2018 17:54

Plastdunkar 1,5-3L?

Inlägg av BetterRedThanDead »

Har sökt på google, men de väljer att ignorera allt jag skriver och visar bara 5 elr 25l dunkar. Jag vill tappa upp mitt vin på små dunkar och anvanda en tappkran när jag ska använda det. Om någon vet någon fysisk butik i dalarna som säljer dunkar den har storleken så skulle det upskattas, alt en internet butik med billig frakt. Jag har tidigare gjort microsatser men skulle vilja gora större och vill därför också använda plastdunkar ist för flaskor, 5l är dock for stort. Vill helst ha 2- 2,5l. Den enda jag hittade var "uniolprodukter ab" dar frakten blev absurd.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Plastdunkar 1,5-3L?

Inlägg av Toffeln »

Finns bag in box påsar och lådor att köpa. Ligger på 2-3l och fungerar utmärkt.
BetterRedThanDead
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis dec 04, 2018 17:54

Re: Plastdunkar 1,5-3L?

Inlägg av BetterRedThanDead »

Toffeln skrev:Finns bag in box påsar och lådor att köpa. Ligger på 2-3l och fungerar utmärkt.
Jag vet, men de ar ej ateranvandningsbara och vill helst ha dunkar, jag har acksa provat men fick aldrig ens upp pasen. Vet inte om du masta rycka ur kranen pa nagot satt. Hur far du ur kranen om du inte har starka hander??
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Plastdunkar 1,5-3L?

Inlägg av Toffeln »

Tror jag bara drog ut den. Var några år sedan jag använde den typen av förvaring. Köpte ca 3-40påsar eller liknande i ett svep och kommer inte ihåg att jag hade några problem.
Återanvändning var inget jag funderade på då.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Plastdunkar 1,5-3L?

Inlägg av click »

http://www.anderssonsplastprodukter.se/ ... dunkar-3l/

Om du vill ha tappkran i sidan på dunken kan du köpa en för jäshinkar och sätta dit själv. Finns nog på dom flesta bryggbutik er.

Toffeln: Hur höll sig vinet på bag in box, vad var det för vin och behandlade du det annorlunda än det du brukar tappa på flaska?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Plastdunkar 1,5-3L?

Inlägg av Toffeln »

Jag tycker vinet höll sig med gott resultat. Det var ingenting jag lagrade vin i som primärt syfte, bib påsarna var förvaring att dricka från. Använde påsarna till några olika sorter, både vitt och rött färdig sats samt någon hemmablandning. Jag tyckte om den enkla förvaringen och att slippa tvätta flaskor som sen ska korkas etc.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Plastdunkar 1,5-3L?

Inlägg av click »

Ja, det låter ju väldigt smidigt vid lite större satser. Men 10 lådor tar ju några månader att dricka upp :)

Bulklagra du på damejanne tills du var nöjd först?

Svavlade du mer än vanligt?

En bra strategi kanske är att tappa upp hälften på box och dricka direkt och sen lagra resten på flaska om man vill lagra länge...
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Plastdunkar 1,5-3L?

Inlägg av Toffeln »

click skrev:Ja, det låter ju väldigt smidigt vid lite större satser. Men 10 lådor tar ju några månader att dricka upp :)

Bulklagra du på damejanne tills du var nöjd först?

Svavlade du mer än vanligt?

En bra strategi kanske är att tappa upp hälften på box och dricka direkt och sen lagra resten på flaska om man vill lagra länge...
Vad jag minns så gjorde jag ingenting extra. Det tog nog inte så lång tid att dricka upp vinet om man ligger i under sommaren ;) Det var inga super dyra viner, finvin sparas på flaska.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster