Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Misslyckades lite med jäsningen av glöggen

Utrustning och teknik.
Glasklar
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 07, 2009 21:09

Misslyckades lite med jäsningen av glöggen

Inlägg av Glasklar »

Fick lite problem med glöggen i år, vet inte exakt hur jag ska gå vidare så tänkte kolla med er om ni har lite tips.

Jag körde 20L svagdricka med 8kg socker. Start värde på 150oe(Mätte aldrig men med lite uträkning på vad jag började med, 8kg socker 20L, 8000/2,7/20=148oe låter det realistiskt), när jag la i jässtoppen såg jag att jag hade en del socker kvar i botten jag inte fått löst upp ordentligt. Mätte oechslen i glöggen och ligger på 50oe nu. Glöggen har jäst i 1 månad så borde jäst ut helt vad vinjästen klarar av, 18%. Mäter jag med en vinometer säger den 24%, vilket jag aldrig varit med om vinjästen jäst ut(Tror inte det ska gå ens, skulle nog behövt turbo-turbojäst för det), misstänker kvarblivna sockerhalten påverkar viskositeten en hel del. Men siffrorna går inte ihop helt. Misstänker det kan vart 1kg socker på botten. Efter 1månad jäsning borde jästen arbetat klart, dvs 18%, men har jäst ut för lite oechsle för att det ska gå ihop. Så jag misstänker en av två saker men vet inte vilket som är mest troligt.

Antingen var svagdrickan bra söt/förjäst en del och jag fått upp mina 18% även om bara max 100oe av mitt socker jäst. Eller så har jag förvirrat jästen med för mycket socker och gjort att den jäst väldigt mycket långsammare och hade behövt mer än 1 månad.

Vilket tror ni låter mest troligt? Känns lite ovärt att gå och köpa en dunk svagdricka bara för att se vilket startvärden den har, är det någon som har koll på det? Någon som inte hunnit dra igång sin glögg än och kan mäta sin svagdricka innan?

Tänkte även höra lite vad ni brukar avsluta med för värden, glögg är ju ganska sött av sig, tyckte 50oe smakade ganska bra(Provsmakat medans den var kall så kanske inte lika passande varm). Tidigare har jag kört 2,5kg per dunk, 10l totalt. Men blivit alldeles för sött för min smak så trappade ner lite i år. Vad kör ni?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Misslyckades lite med jäsningen av glöggen

Inlägg av ranald »

Jag tror det var för mycket socker på en gång.
Glasklar
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 07, 2009 21:09

Re: Misslyckades lite med jäsningen av glöggen

Inlägg av Glasklar »

Den puttrade på ganska bra dock och är mindre socker är de flesta standard glöggrecepted som gps "dunderglögg" osv. Har du koll på svagdrickans sockerhallt?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Misslyckades lite med jäsningen av glöggen

Inlägg av ranald »

Det verkar vara svårt att hitta på nätet, bryggerierna hänvisar till vad som står på flaskan. Det verkar som om all svagdricka numera innehåller sötningsmedel.
Glasklar
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 07, 2009 21:09

Re: Misslyckades lite med jäsningen av glöggen

Inlägg av Glasklar »

Det är definitivt krut I glöggen, inte överdrivet söt heller så ganska bra resultat. Är nog en hel del socker i svagdrickan, vet inte exakt hur mycket bara. Jag är nöjd med resultatet, blir en fin glögg i år och inför nästa.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Misslyckades lite med jäsningen av glöggen

Inlägg av temp_wricko »

Det är mycket lite socker i Svagdricka. Alla sidor som skriver ut innehållsförteckning säger att den innehåller sötningsmedel (sackarin). Enda sidan som skriver kolhydratinnehåll skriver 3,8g/100g.
http://matkalkyl.se/se-svagdrickavol23.php
/Wricko
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster