Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Liten sats puttrar, tar tacksamt emot råd

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Liten sats puttrar, tar tacksamt emot råd

Inlägg av Ekorren »

Ok, efter mitt livs första äppelvinssats på tärnad frukt som blev rätt ok om än något utspädd så kör jag nu jäsning nr 2 på egen äppelmust och lite vinbär. Tänkte försöka köra alkoholhalten så högt det går denna gång. Vinbutiken säger att jästen ska tåla upp till 16-18%.

Så här ser det ut
4L väldigt söt äppelmust. Fantastiska äpplen i år.
4dl röda vinbärssaft.
En matsked askorbinsyra.
Total sats lite dygt 4,5 liter alltså.
Tillsatt 0,5 kg socker, jäsningsmätaren visade 80 i musten.
Jäst och enzymer från PWG's stora "vinfabriks" sats. Använde hälften. Jäser fin nu på 3e dagen.

Det jag tänkt göra är att lösa ytterligare 0.5 till 1kg socker i 1L vatten, hälla i och ge jäsningen en extra boost. Läste att man kanske inte ska sockra för hårt från början.

Kan detta gå bra (typ extra 1kg socker/1L vatten) eller ställer jag till det för jäsningen?
Hur är det med jäskärlet, är det mindre bra att det kommer in en massa luft under jäsningsprocessen? Kör den här lilla satsen i ett alldeles för stort kärl (30L) misstänker jag.

:thumbup: eller :thumbdown:, kritisera
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Liten sats puttrar, tar tacksamt emot råd

Inlägg av click »

Jag skulle säga låt bli sockret, men jag är inte så förtjust i väldigt starka viner. Dom starkviner som finns att köpa har nästan alltid tillsatt alkohol, när man jäser så hög alkoholhalt stressas jästen och släpper ifrån sig en massa otrevligheter.

Om du började med 80öx borde det jäsa ut till ca 11%. Tillsätter du 1kg socker och 1l vatten skulle det höja den potentiella alkoholhalten med ytterligare ca 11% det är mer än jästen klarar.

Min rekommendation är att tillsätta max ett halvkilo socker. Sen kan du ju smaka av det och se om du vill det starkare senare.

Det är inte optimalt med 30l jästunna till så liten sats, men för själva jäsningen är det säkert ok. När det slutat jäsa skulle jag rekommendera att bulklagra på gallonflaska några månader. Finns också på PGW.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Liten sats puttrar, tar tacksamt emot råd

Inlägg av latmasken »

Äppelmust brukar ligga på ungefär 50 öx, så om man inte ska nöja sig med ciderstyrka så behöver man tillsätta lite socker. Men ett helt kilo kanske är för mycket (jag orkar inte räkna på det).
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Liten sats puttrar, tar tacksamt emot råd

Inlägg av Ekorren »

Tack för svar. Tja, mängd socker per liter...har inte riktigt riktigt den detaljen klart för mig än.
Dag fyra avstannade jäsningen helt som jag uppfattade det. Mätaren guppade på 0 så det var väl så lång jag kunde komma på 4 l must och ett halv kilo socker. Provsmakade på denna äpple+vinbärsbrygd. Väldigt god, mycket bättre än förra försöket. Gjorde ändå som jag tänkt från början och blandande till 400 gram socker i en liter vatten och slog i. Tog även i några korn av jästen i detta. Började bubbla nästan direkt igen.

Tänkte låta detta jäsa ut helt utan att slå i jäststopp. Finns det någon nackdel med att hoppa över jäststopp? Fyller det någon mer funktion än att döda jäsningsprocessen? Smakmässigt kanske? Min tanke är att ju mindre kemikalier som används desto bättre.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Liten sats puttrar, tar tacksamt emot råd

Inlägg av click »

Nej, det behöver du troligtvis inte om du tänkt låta det jäsa ut och inte skall eftersöta. Planerar man att butteljera ett sött vin är det ett måste för att undvika jäsning i flaskorna.

Jag skulle däremot rekommendera att tillsätta lite svavel varje gång du tappar om för att motverka oxidation och eventuell kontamination.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Liten sats puttrar, tar tacksamt emot råd

Inlägg av ranald »

Jag har alltid uppfattat askorbinsyran som medel mot oxidation (askrobinsyra är ju c-vitamin, och används som tillsatts i livsmedel som antioxidationsmedel).
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Liten sats puttrar, tar tacksamt emot råd

Inlägg av click »

Ja, efter lite efterforskning hjälper det nog snarare mot effekterna av oxidationen, SO2 är ju ingen antioxidant.
Concretely, what is happening is that the HSO3– ions bind with the aldehyde (the culprit for the oxidative smell) to form a harmless and odourless molecule. Thus the HSO3– ions effectively strip the wine of its oxidative character. That’s a good example that SO2, when used adequately, helps to maintain a wine’s freshness.
https://www.winobrothers.com/2011/10/11 ... -wine/amp/
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster