Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ekens 7-dagars Chrdonnay

Utrustning och teknik.
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Ekens 7-dagars Chrdonnay

Inlägg av zymox »

Nybörjarfråga igen.

Jag har fått hem satsen o kommer att sätta igång nu i dagarna men funderar på vilken alkoholhalt som anses lämplig för att den skall smaka bra?
Såg att det var många som provat den och att dom flesta varit nöjda med den, speciellt efter lite lagring men funderar ändå på vilken alkoholhalt som är bäst eftersom alkoholen är en smakbärare.
Hittar dock inga rekommendationer.

Vad har ni som provat den och tyckt att den är bra, fått för styrka på den i alkoholhalt och hur långt ner har ni jäst den?
Antar att det skiljer en del om man stoppar den vid 0 eller -5 ochle...
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Ekens 7-dagars Chradonnay

Inlägg av zymox »

Tänkte att jag kan ju föra lite dagbok här om någon nu mot förmodan skulle vilja ha något att jämföra med.

Kalibrering oechsle 21 grader vatten =+2
oechsle på musten (5l Konc + 15l vatten) hamnade på 91grader (-kalib 89) vid 21 grader.

Jässtart inträtt efter ett par 3-4 timmar i 21 grader C på medföljande näring och jäst, Temp ute 21 grader, Jästemp 22 grader.

3:e dagen idag o det jäser på för fullt, fullt bubbel i jäsröret var & varannan sekund.
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Ekens 7-dagars Chrdonnay

Inlägg av zymox »

Torsdagkväll, 4:e jäsdagen

Jästemp = 22 grader, jäser på bra än med 10sek. Bubblande så det har minst sig något.

Beslutat mig för att jäsa ut i minst 7 dgr. innan mätning kontroll mätn.
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Ekens 7-dagars Chrdonnay

Inlägg av zymox »

Söndag och 7:e jäsdagen.
Jästemp 21 grader o d bubblar på än med ett snitt om var 10:e sekund. Tror inte jäsningen är 100% färdig än o vill inte störa jäsningen med en massa syre i spannen så tror jag väntar till bubblet når ett snitt på 30-60 sekunder innan jag börjar kontrollmäta.
Bör inte ta mer än ett par dagar som max.
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Ekens 7-dagars Chrdonnay

Inlägg av zymox »

Kunde inte hålla mig.

Oechselemätaren visar idag +2 vilket motsvarar vatten.
Det borde innebära att allt socker nu är förbrukat.
Låter det stå ytterligare ett par dagar o mäter varje dag för att få det konfirmerat. D bubblar nu med 25-30 sekunders intervall vid 22 grader jästemp.

Färgen är guld med diffust o rejält mjölkigt utseende.
Luktar frukt åt äpplehållet, påminner lite svagt om äpplemer i doften och smaken är även den fruktig och påminner vagt om äpple o svaga vindruvor. Absolut inte surt och absolut inte sött. Friskt utan spritsmak. Ingen eftersmak av sprit heller.

Om jag räknar rätt, kalib (91-2)=89/0=89 : 89/7,5=11,86%
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Ekens 7-dagars Chrdonnay

Inlägg av Toffeln »

Inte riktigt.
Alkoholen gör densiteten lägre i vattnet vilket ger lite utrymme för sockerarter vid vattens normala desitet. But hey, whos counting.
(Det är därför vin och mäsk ofta stannar på minus när sockret är borta)
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Ekens 7-dagars Chrdonnay

Inlägg av zymox »

Ahh, Se där, man lär sig hela tiden.
Det kan vara därför det inte smakade ”torrt” än.
Tänkte låta det stå några dagar till o se förändringen.
Nu är satsen precis på 0 grader
Hur gör jag för att få ”rätt” värden?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Ekens 7-dagars Chrdonnay

Inlägg av Toffeln »

Det min vän, har jag ingen aning om.. "Rätt" värde är det som visas, huruvida sockret är borta eller inte vet jag inte. Jag känner inte till någon omvandlingformel, antagligen är den matten ganska avancerad.
Man brukar väl säga att när värdet inte ändrats på några dagar så är det färdigjäst åtminstonde.
Vad gäller vin så är det väl vanligast att döda jäsningen när man uppnått önskat värde om man inte vill jäsa ut det helt.
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Ekens 7-dagars Chrdonnay

Inlägg av zymox »

Sant
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Ekens 7-dagars Chrdonnay

Inlägg av zymox »

Jaha, kom på mig själv idag att jag gjorde kronfel igår.
Glömde skaka kolsyran ur provet vilket gjordes idag o då blev ju provet ett helt annat.

Kan kolsyran verkligen gör 2-3 grader oechsle ?

Oechslen stannade idag på -1 vilket borde innebära -3 med min +2 kalibrering. Låg på +2 igår med kolsyra som är samma värde som jag får på vatten.
Tyckte det smakade betydligt torrare (lite strävt) utan kolsyra oxå o gud vet om inte jag tyckte det smakade surare idag oxå jämfört med igår.
Är gränsen så fin mellan icke surt till surt?
Kan bero på nåt jag ätit kanske.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Ekens 7-dagars Chrdonnay

Inlägg av Toffeln »

Det kan ha jäst dessa pinnar. Kolsyran kan påverka.
Tempen i rummet och på vätskan kan påverka.

Smaken kan vara något du ätit.
Kan vara att du kände efter extra mycket. Det psykologiska aspekten.
Kolsyra bidrar till smaken, avslagen vs nyöppnad cola.
Osv.
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Ekens 7-dagars Chrdonnay

Inlägg av zymox »

Misstänkte att det var som du skriver.
Känner inte det jäst så hårt att det skulle gå ner 3 pinnar unde natten men kan tänka mig 1 o mätfel pga. kolsyran.
Tempen har jag snor koll på o har gjort alla mätningar sedan den 1:a mätningen vid 21 grader c. 22 grader jästemp under hela 8 dagars perioden.

Aja, låter det stå nån dag till.
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Ekens 7-dagars Chrdonnay

Inlägg av zymox »

Ja, man skall inte förvånas.
Idag har jäsningen avtagit väsentligt. Orkade inte vänta för o räkna bubblor då det är för lång tid emellan.
Oechsle mätaren visar -4 så visst kan d jäsa ordentligt på en natt. Smaken är också betydligt surare o strävare idag än igår o absolut inte jämförbar med i förrgår. Mycket hände sista 3 dygnen. Äppledoften är som bortblåst och nu vet jag inte vad jag skall säga att det luktar. Fruktigt, frisk lukt o lite tunn i smaken, surt som attan o strävt. Det närmar sig Chardonnay.

Kommer o bryta ikväll tror jag för nu jäser det inte mkt. mer. Tog 9 dygn i 22gradrr c o jäsa ut den sötma som fanns.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster