Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fler frågor, Ek eller inte Ek?

Utrustning och teknik.
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Fler frågor, Ek eller inte Ek?

Inlägg av zymox »

Har inför skaffat ett par flaskor Chardonnay av olika tillverkare för att få en hum om vad det är för sorts vin jag satt.
Helt ok vin men dom här flaskorna jag köpt på mig tror jag är tillverkade på lite olika vis.

Den ena är förmodligen lagrad på tank och smakar således inte någon lagring alls egentligen utan mest vin, typ.
Den andra flaskan är jag tämligen säker på att den legat på ekfat eller något för jag känner en klar fat-ton i den.

Märkte också att jag föredrar lite fat ton på vinet och har sett att man kan köpa på sig lite ekspån.
Hur bereder jag ekspånen och hur länge bör satsen ligga o dra i det för att man skall märka av det lite lagom?
Borde spånen varit med från start eller har man i dom under klarningen eller när har man i sådant egentligen?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fler frågor, Ek eller inte Ek?

Inlägg av latmasken »

Sök i forumet efter "ekspån" så hittar du en massa trådar.

Jag har t.ex. en gång postat ett diagram över temperaturer och rostningsgrad (olika temperatur för rostningen ger olika karaktär på eken).

Det finns också trådar där man har räknat ut hur stor kontaktyta det bör vara för att "simulera" fat.


Det normala är att man har ekspånen med vid bulklagringen, det är då man har bäst kontroll över hur länge de "verkar".
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Fler frågor, Ek eller inte Ek?

Inlägg av zymox »

Tack för svar.

Jo dom har jag sett men tyckte det var lite lurt diagram där jag inte fann någon tid. Blev sugen på vanilj när jag såg det :-) Söker man på Ekspån så får man mycket riktigt upp massor eller rättare sagt allt som innehåller ekspån vilket inte riktigt var det jag sökte efter.

Du svarade dock på frågan oxå så jag e tacksam för det.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fler frågor, Ek eller inte Ek?

Inlägg av latmasken »

Tiden spelar ingen roll för rostningsgraden så länge spånen kommer upp i rätt temperatur, en timme i ugnen räcker troligen om du har spån. Har du kuber kan det behövas lite längre tid.

Jag tror faktiskt jag skrev i den tråden att jag körde en timme?
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Fler frågor, Ek eller inte Ek?

Inlägg av zymox »

Jepp, 30 minuter på spånen, 3 timmar enl. någon extern sida om det är stavar. Köper oxå resonemanget att gäller få fram sockerarterna o Karamellisera dessa så tiden är egentligen orelevant. D gäller o få det varmt bara.

Tror jag skall låta denna jäsning vara ”orginal” o sätter nästa på ”vanilj” ek, tyckte det lät förträffligt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster