Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äppelvin enl. PGW grejjer och recept. Newbie fråga...

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Äppelvin enl. PGW grejjer och recept. Newbie fråga...

Inlägg av Ekorren »

Så mycket och goda äpplen i år. Provar och gör mitt första vin av egna äpplen.
Inköpte PGWs "vinfabrik", har ju ingen erfarenhet alls så följer receptet till bokstaven.

Min fråga, i PGW's 25 liters jäs hink är det väldigt mycket äpplen och jämförelsevis lite vatten tycker jag. I bruksanvisningen står "Fyll på med kallt vatten till en totalvolym av 20-22 liter" innan jästen ska i. Menar man, totalvolymen äpplen + vatten eller totalvolym vatten? Det följde ju med två jäs hinkar så plats finns ju men då får jag dela upp satsen. Nybörjare som sagt :)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Äppelvin enl. PGW grejjer och recept. Newbie fråga...

Inlägg av Toffeln »

Totalvolym brukar mena den totala volymen. Allt + allt.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Äppelvin enl. PGW grejjer och recept. Newbie fråga...

Inlägg av click »

Hur mycket äpplen hade du i och hur behandlade du dom innan du hällde på vattnet? Med äpplen och viss annan frukt som innehåller mycket vätska brukar det bli bäst att musta (göra juice) på frukten och jäsa denna. Det funkar med vatten också, men har en tendens att bli lite blaskigt enligt mig.
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Äppelvin enl. PGW grejjer och recept. Newbie fråga...

Inlägg av Ekorren »

Tolv kilo äpplen, Finfördelade och i lagda i jäs kärlet nådde de upp till 18 liters strecket. Sen skulle det till 10 liter hett vatten och ännu mer vatten för att få ned temperaturen. Det hela såg till en början helt orimligt ut i ett 25 liters kärl. Efter en del hivande mellan två kärl, det skulle ju i 5 kg socker och röras om också, hejåhå, så ser allt mycket bättre ut nu efter ett par dagars puttrande. Ser 17 liter vätska och sen äpplen (ursprungliga 12 kg) upp till locket. Möjligen blev det kanske för mycket vatten allt som allt. Vet inte om det påverkar slutresultatet, detta är första försöket som sagt. Jag funderade faktiskt på att musta den del av äpplena innan jäskärlet men vågade bara köra enligt manualen denna gång. Har ett träd med fantastiska vinteräpplen som jag tänkte köra efter den här första satsen. Tar nog och mustar en del av dessa vid nästa försök.

Om man har i lite för mycket vatten i från början, vad är bästa hantering? Tömma ut nån liter? Låta det hela stå lite längre innan jäst stopp? Jäser på rätt bra nu på tredje dygnet iallfall, kul detta :D
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Äppelvin enl. PGW grejjer och recept. Newbie fråga...

Inlägg av click »

Nej, hälla ut skulle jag nog inte göra, om du tycker att det blir för låg alkoholhalt kan du tillsätta mer socker, om smaken är för svag vet jag inte om det finns så jätte mycket att göra.

Gjorde du någon densitetsmätning innan du tillsatte jästen så du kan räkna ut hur mycket alkohol du fått?
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Äppelvin enl. PGW grejjer och recept. Newbie fråga...

Inlägg av Ekorren »

Tack för svar. Jag tar till mig all kunskap.
Någon densitetsmätning gjorde jag ej innan tillsättning av jäst. Vad kan jag se av en sån mätning?
Hällde i så mycket socker som receptet angav. Kan gissa att jag har ett par liter för mycket vatten dock. Jag antar att när jäsningen avstannat så är sockret "uppätet" och jag ska tydligen mäta med medföljande jäsmätare som ska landa på en specifikt streck för vitt vin.
Om mätaren sjunker djupt så är det väl alkoholen som gör vattnets densitet lägre har jag för mig. Jag kan väl inte dra någon direkt slutsats om alkoholhalten med jäsmätaren gissar jag, bara om det är mer eller mindre socker kvar, eller?

Finns det något bra sätt att uppskatta en ungefärlig alkoholhalt?
Kan man tillsätta extra socker när som helst under jäsningsprocessen för att höja alkoholhalten?
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Äppelvin enl. PGW grejjer och recept. Newbie fråga...

Inlägg av zymox »

Hade du mätt densiteten innan tillsättningen av jästen så kunde du räknat ut exempelvis när vinet är färdigjäst, alkoholhalten, vinets restsötma med mera
Det är det Oechslemätaren är till för.

Det finns även formler för hur mkt. socker du behöver tillföra per liter osv osv.
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Äppelvin enl. PGW grejjer och recept. Newbie fråga...

Inlägg av zymox »

Glömde säga att du är förresten rätt på det med sockerhalten.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Äppelvin enl. PGW grejjer och recept. Newbie fråga...

Inlägg av ranald »

Ekorren skrev:Finns det något bra sätt att uppskatta en ungefärlig alkoholhalt?
Kan man tillsätta extra socker när som helst under jäsningsprocessen för att höja alkoholhalten?
Lite grova siffror som du kan leka med mha en miniräknare eller ett excelark eller så:

1 kg färska äpplen ger ingefär 0,5liter "must" när de ligger med och jäser.
1 kg äpplen ger mellan 120 och 150 gram socker till musten.
Det behövs 17 gram socker per liter must för att ge 1% alkohol.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster