Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Hemmaframställning av sprit (Nya hembränningsboken)

Allt bryggrelaterat.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

[Labmaster] Hemmaframställning av sprit (Nya hembränningsboken)

Inlägg av temp_wricko »

Hittade av en slump denna PDF och mindes hur jag för ganska exakt 25 år sedan såg denna bok i ett skyltfönster. Det blev starten på min bygg- och bryggresa.

Boken var det som fanns att tillgå då, men idag vet vi bättre än att bygga en Labmaster. Nåja som nostalgi eller bara lite historia tycker jag den är kul.
Varsågoda:

Hemmaframställning av sprit (Nya hembränningsboken) av Ola Norrman
http://www.ole-p.dk/files/SVENSK_HB__MASTER_SIDOR.PDF
SVENSK_HB__MASTER_SIDOR.PDF
(1.14 MiB) Nerladdad 75 gånger
/Wricko
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hemmaframställning av sprit (Nya hembränningsboken)

Inlägg av latmasken »

Det är kul att se hur säker författaren verkar vara på en massa detaljer som vi idag vet att de inte stämmer:)
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: Hemmaframställning av sprit (Nya hembränningsboken)

Inlägg av Frater_Frag »

Det värsta är nog att det fortfarande finns stollar som åberopar denna bok som den enda sanningen vad gäller destillation. Särskilt detta med 78 grader är en fix idé hos dem...
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hemmaframställning av sprit (Nya hembränningsboken)

Inlägg av latmasken »

En sak jag noterade var ju dock att det faktiskt stå att termostaten bara ska koppla bort en del av värmeelementet, så det blir ju faktiskt en form av PM.

Men att styra den på ångtemperaturen 78 grader är ju inte rätt:)
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Hemmaframställning av sprit (Nya hembränningsboken)

Inlägg av temp_wricko »

Jag har inte skummat igenom PDF:en men när jag sökt info om när den var tryckt så såg jag att det var 19:e upplagan så viss förbättring har den ju genomgått med åren.
Mitt exemplar i bokhyllan är tryckt -92 och är första upplagan. Kan vara en dyrgrip jag sitter på!?
/Wricko
Skriv svar

Återgå till "Ritningar, e-böcker och program"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst