Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

superplastis sprit börjar bli klen.

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
alkoholistmannen
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån mar 10, 2014 2:30

superplastis sprit börjar bli klen.

Inlägg av alkoholistmannen »

Hej fick först ut 40% sen 45% sen 55% som max. Totalt kanske 2-3liter. Nu har spriten dock sjunkit drastiskt så det jag får ut nu är ca 35-40 och 29% efter rening? Va ska ja göra me den spriten? Om ja vill spara den till nästa bränning häller ja bara den i nästa mäsk?
alkoholistmannen
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån mar 10, 2014 2:30

Re: superplastis sprit börjar bli klen.

Inlägg av alkoholistmannen »

ingen ?
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: superplastis sprit börjar bli klen.

Inlägg av Michael »

Hur stark var mäsken från början?
Är det samma sats som du först fick ut en slatt 30% sprit på så låter det väl rimligt att det inte finns så mycket sprit kvar i mäsken. Fortsätt tills du inte får ut starkare än vad mäsken var från början och spara tills nästa gång och häll i mäsken.

Har du läst igenom de olika trådarna gällande plastis/superplastis? Om inte, gör det. Det har du mycket att vinna på.
alkoholistmannen
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån mar 10, 2014 2:30

Re: superplastis sprit börjar bli klen.

Inlägg av alkoholistmannen »

Förstod mig ej på mäskmätaren så kan ej säga.. har ca 12liter mäsk kvar i hinken. Har väll totalt fått ut kanske 6liter. Nyss fått 1.5liter 39% orenat. Tycker spriten bör vara starkare.. hur kommer de sig att ja fick ut en skvätt 55 sen drastiskt neråt?
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: superplastis sprit börjar bli klen.

Inlägg av Michael »

Det var väl kallare den natten. Att du får 55% i början och det sjunker är nog normalt. 39% är inte dåligt, fortsätt tills du är nere 20% och spar detta till nästa omgång.

Läs plastistråden!
Jag har inte använt någon plastis men bara genom att läsa ingenjörEtanols tråd kan jag svara på dina frågor. Testa, du kommer att bli förvånad hur mycket info det finns där.

Lycka till
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster