Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ännu en Superplastis

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Ännu en Superplastis

Inlägg av bonkeman »

Resultatet efter drygt två dygn är nästan 4 liter. Dock är procenthalten redan nere på 45% så jag kan nog inte plocka ur särskilt mycket mer.

Jag tycker inte att omgivningstemperaturen borde påverka styrkan. Jag gissar i så fall på misslyckad mäsk. Har inte mätt ockelbovärdet...
electrolux
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör maj 21, 2011 12:32

Ännu en Superplastis

Inlägg av electrolux »

Det jag märkte när jag körde i ganska varm omgivning var att visserligen var styrkan inte jättehög (ca 45 %) men å andra sidan levererade den med konstant styrka under längre tid.

Alltså inte som när jag körde den lite kallare och fick nästan 50 % på första litern, medan liter nummer två låg på kanske 45 %.

Alla plastisar är ju individer, men ge inte upp för snabbt :)
Bailly
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån aug 29, 2011 22:16
Ort: Sthlm

Inspirerad

Inlägg av Bailly »

Efter att ha suttit och plöjt en massa trådar i över en veckas tid har jag äntligen(!) gjort slag i saken och satt min första mäsk.
Jag har kommit fram till att en superplastis blir första brännaren att bygga, mest för att den verkar vara enkel.

En liten fundering jag fått när jag suttit och läst om kylning är följande:

Är det en smart idé att montera 2-4 st 90mm datorfläktar ovanpå kupolen för kylningen? Tänkte mig genomgående bult med skruvskallarna på insidan. Med vulkan(heter dom så?) packningar och säkra upp det med silikon på insidan så borde det inte läcka. En mutter och silikon på ovansidan så sitter det fast ordentligt också! Nästa mutter en bit upp så det blir en liten luftspalt mellan fläkten och locket, för att slutligen tajta till det med en sista mutter.

Någon som testat det? Kör man 4 fläktar så borde man täcka upp kupolen ganska bra känns det som?

Kommer köra på en stor blanda-skål som kupol (har en i ett köksskåp som aldrig används)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Ännu en Superplastis

Inlägg av latmasken »

Tänk i såna fall på att du troligen måste köra med rostfri skruv.
Bailly
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån aug 29, 2011 22:16
Ort: Sthlm

Ännu en Superplastis

Inlägg av Bailly »

Det är givet. Har förmånen att jobba på verkstad, så rostfria skruvar finns i överflöd här :)
Danzou
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån aug 29, 2011 0:27

Ännu en Superplastis

Inlägg av Danzou »

Bailly skrev:Det är givet. Har förmånen att jobba på verkstad, så rostfria skruvar finns i överflöd här :)
En skruvskalle inne i kupolen skulle nog ta lite av den kondenserade alkoholen och droppa tillbaka ner i mäsken. Ve inte om jag tycker det är en sån god idé.

Däremot kan du ju alltid limma fast dem med ett värmefast lim. Typ superepoxy eller nått liknande. 3sekunders lim funkar säkert också.
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

Ännu en Superplastis

Inlägg av Brännaren »

Hur stor betydelse har egentligen dessa skruvar?. Ofta läser man om olika detaljers "farlighet",men jag undrar,hur farliga alla dessa saker egentligen är?.
Allt är ju mer eller mindre farligt,även spriten,så vilken betydelse har allt detta för oss lågproducenter egentligen?.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Ännu en Superplastis

Inlägg av latmasken »

De är väl inte farligare än kupolen, men är de inte rostfria så kommer de att rosta och det blir rost i spriten. Vad jag förstått är spritångorna väldigt agressiva mot järn, folk som har försökt med en icke rostfri wokpanna som kupol har fått erfara det.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Ännu en Superplastis

Inlägg av bonkeman »

*bump*

Hoppla vad tiden springer iväg. Brännandet har varit på sparlåga senaste tiden och utrustningen har legat och dammat i källaren.

Jag hade ingen sprit alls hemma och det är kallt i carporten. Tänkte att det är dags att damma av sin "Wok-Superplastis" och köra en omgång. Det första som hände var att locket lossnade från min wok så det var bara att åka till bygghandeln och köpa akvariesilikon. Under tiden jag lappade ihop min grejer så puttrade mäsken på i köket. Den blev stark och bra konstaterade jag efter en provsmakning (blä). Mäta oechsle har jag lagt ner.

I skrivande stund står apparaten ute i carporten (väl dold för omgivningen) med en nyinköpt fläkt med golvstativ som kyler woken. Det har gått 1,5 dygn och jag har 4 liter 52% sprit i dunken. Bra resultat tror jag. Får se hur länge procenten håller sig uppe. Den sjunker väldigt sakta. Jag hade ca 55-56% alldeles i början.

Snart dags att bygga ny kolanläggning. Sen ska jag i vanlig ordning hälla ut allt i vasken. Man får ju inte hålla på med sånt här... Men det är ju en kul hobby!
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Ännu en Superplastis

Inlägg av Bozo »

Är det någon som testat att köra annat än spritmäsk i superplastisen? Typ wisky, rom eller fruktvin, hur blev resultatet? Om mäsken har lite socker kvar bränner denna fast på värmaren som den gör i en "riktig" brännare?
Mvh bozo.
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster