Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stripper + Foa

Allmänna diskussioner kring hembränning.
widewide
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: sön dec 18, 2011 18:49

Stripper + Foa

Inlägg av widewide »

Tjenare ! Boys & girls

jag undrar om det är någon för eller nackdel
med att först köra genom en stripper och sedan
genom en foa ??? :?
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: Stripper + Foa

Inlägg av Frater_Frag »

Det är aldrig fel att först köra mäsken via en stripper. Poängen med att strippa mäsken är att du nu kan behandla den kemiskt med bikarbonat etc.

På så sätt får du ut avsevärt mindre med finkel och annat gojs!
widewide
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: sön dec 18, 2011 18:49

oki

Inlägg av widewide »

kanske en dum fråga !
vad gör bikarbonat???
och etc ??? :?
widewide
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: sön dec 18, 2011 18:49

råkade halka in på biltena

Inlägg av widewide »

där sladdade det till sig så så att det blev en stripper
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: råkade halka in på biltena

Inlägg av jokkman »

widewide skrev:där sladdade det till sig så så att det blev en stripper
Hänger inte riktigt med på "sladdade det till sig..." men för att komma igång och få lite koll på olika tekniker och skillnader mellan dom, läs tråden "nybörjarguide...." (klistrad tråd i denna avdelning)
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=18388

Lycka till!
widewide
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: sön dec 18, 2011 18:49

Re: Stripper + Foa

Inlägg av widewide »

Jag har en Foa idag och det där med sladdade till sig !!!
jag var lite slirig själv och råkade av farten snickra ihop en
stipper
:lol:
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Stripper + Foa

Inlägg av jokkman »

widewide skrev:Jag har en Foa idag och det där med sladdade till sig !!!
jag var lite slirig själv och råkade av farten snickra ihop en
stipper
:lol:
Ok, då hänger jag med :D

Personligen så tycker jag att "6kg mäsk" (6kg socker) är bättre till en foa, "strippa" den en gång först och sedan kör den i foan.
Nu vet jag ju inte vilken storlek du har på foan och övrig utrustning men om du gör ovan så har får du en betydlig skillnad på produkten.

Känner du att du har tid/ork/lust så kör 1ggr i stripper, 2 ggr i foan. Och du märker ytligare skillnad!

"Späd ut produkten" till 15-25% innan du kör den i foan, dvs ungefär som % på mäsk...

lägg gärna ut lite bilder på "grejorna" också :-)
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: Stripper + Foa

Inlägg av Frater_Frag »

jokkman skrev:
widewide skrev:Jag har en Foa idag och det där med sladdade till sig !!!
jag var lite slirig själv och råkade av farten snickra ihop en
stipper
:lol:
Ok, då hänger jag med :D

Personligen så tycker jag att "6kg mäsk" (6kg socker) är bättre till en foa, "strippa" den en gång först och sedan kör den i foan.
Nu vet jag ju inte vilken storlek du har på foan och övrig utrustning men om du gör ovan så har får du en betydlig skillnad på produkten.

Känner du att du har tid/ork/lust så kör 1ggr i stripper, 2 ggr i foan. Och du märker ytligare skillnad!

"Späd ut produkten" till 15-25% innan du kör den i foan, dvs ungefär som % på mäsk...

lägg gärna ut lite bilder på "grejorna" också :-)

Stopp och belägg!!!


Späd inte ut råspriten! Ju starkare råsprit desto lättare att få fram en markant skillnad mellan foreshots och body. Om du lyckats få fram 96% så måste du dock späda ut det hela till ca 70%, fast om du fått ut 96 så brukar resultatet vara så pass rent att det är tveksamt om du måste bränna två gånger!
widewide
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: sön dec 18, 2011 18:49

Re: Stripper + Foa

Inlägg av widewide »

mina Foa (2st) är ganska så små 30-35cm höga
och placerade på en 25l rostfri mat kantin från försvaret (antik sak)
har monterat ett 3kw elpatron som jag kan köra 1000w 2000 w
eller 3000w,
full effekt så börjar jag kunna ta heads efter ca 40-45min,
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Stripper + Foa

Inlägg av jokkman »

Frater_Frag skrev:
jokkman skrev:
widewide skrev:Jag har en Foa idag och det där med sladdade till sig !!!
jag var lite slirig själv och råkade av farten snickra ihop en
stipper
:lol:
Ok, då hänger jag med :D

Personligen så tycker jag att "6kg mäsk" (6kg socker) är bättre till en foa, "strippa" den en gång först och sedan kör den i foan.
Nu vet jag ju inte vilken storlek du har på foan och övrig utrustning men om du gör ovan så har får du en betydlig skillnad på produkten.

Känner du att du har tid/ork/lust så kör 1ggr i stripper, 2 ggr i foan. Och du märker ytligare skillnad!

"Späd ut produkten" till 15-25% innan du kör den i foan, dvs ungefär som % på mäsk...

lägg gärna ut lite bilder på "grejorna" också :-)

Stopp och belägg!!!


Späd inte ut råspriten! Ju starkare råsprit desto lättare att få fram en markant skillnad mellan foreshots och body. Om du lyckats få fram 96% så måste du dock späda ut det hela till ca 70%, fast om du fått ut 96 så brukar resultatet vara så pass rent att det är tveksamt om du måste bränna två gånger!
Nu vet ju inte jag vad du har för erfarenheter av FOA brännare och du vet inte vad jag har för erfarenheter. Men en foa är ju inte riktigt samma sak som en potstill.
Tycker personligen att det är vansinnigt att koka 70% "mäsk" i en foa, där utav mitt råd till widewide. Kan man sin foa så är det inga problem med cuts om man kör på 25% i kärlet.
Detta är endast baserat på personliga erfarenheter av körning med foa och vad jag tycker funkar bra.

men "smaken är ju som baken....." :D
widewide
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: sön dec 18, 2011 18:49

Re: Stripper + Foa

Inlägg av widewide »

hej och tack för svar !!!

men så kommer jag till nästa fråga !

jag såg att någon fått till förslag att sätta en kolon under foan
(kommer inte ihåg vem)
vad gör detta kvalitetsmässigt ???
widewide
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: sön dec 18, 2011 18:49

Re: Stripper + Foa

Inlägg av widewide »

och [Styrkemässigt[/u]
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Stripper + Foa

Inlägg av jokkman »

widewide skrev:hej och tack för svar !!!

men så kommer jag till nästa fråga !

jag såg att någon fått till förslag att sätta en kolonn under foan
(kommer inte ihåg vem)
vad gör detta kvalitetsmässigt ???
En foa direkt på kärl brukar ge mellan 70 -80% på produkt och "skitig" produkt. En kolonn gör att du får mycket renare produkt, skillnad är som mellan natt och dag. % höjs till mellan 90 - 94% men produkten blir så mycket bättre. Läs tråden fet-foa-spiral så får du lite info om kolonn och bestyckning på apparaten mm. Jag anser att man skall ha en kolonn under foan, blir så mycket bättre produkt. Storleken på foan avgör hastigheten som du kan ta ut produkten i, dvs hur snabbt du kan köra.

Har du mer frågor/funderingar så är det bara att posta, men gör det gärna under foa avdelningen om det är foa frågor.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Stripper + Foa

Inlägg av stillton »

jokkman skrev:
widewide skrev:hej och tack för svar !!!

men så kommer jag till nästa fråga !

jag såg att någon fått till förslag att sätta en kolonn under foan
(kommer inte ihåg vem)
vad gör detta kvalitetsmässigt ???
En foa direkt på kärl brukar ge mellan 70 -80% på produkt och "skitig" produkt. En kolonn gör att du får mycket renare produkt, skillnad är som mellan natt och dag. % höjs till mellan 90 - 94% men produkten blir så mycket bättre. Läs tråden fet-foa-spiral så får du lite info om kolonn och bestyckning på apparaten mm. Jag anser att man skall ha en kolonn under foan, blir så mycket bättre produkt. Storleken på foan avgör hastigheten som du kan ta ut produkten i, dvs hur snabbt du kan köra.

Har du mer frågor/funderingar så är det bara att posta, men gör det gärna under foa avdelningen om det är foa frågor.
ja det är lätt att missförstå hur stor skillnad det är när man jämför styrkan på produkten. kör man en 10% mäsk i en potstill/vattendestillator så får man drygt 50% (en platta), i en foa ca 80% (två plattor). i en dålig labmaster 87-90% (3-4 plattor). en bättre labmaster 91,5-93 (5-7 plattor). en dåligt fungerande kolonnbrännare (LM/CM/VM) 93,5-94,4 (8-10 plattor) en vettig kolonnbrännare 94,7-95,5 (11-15 plattor).

så i princip kan man säga att en dålig kolonnbrännare ger samma fraktionering efter en körning som att köra spriten fem gånger genom en FOA, trots att det bara skiljer 14% på styrkan på produkten efter första koket.
det kan även vara något att tänka på när man säger att en brännare ger 90-94%, eftersom 94% motsvarar ganska precis dubbelt så bra fraktionering jämfört med 90% på produkten.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Stripper + Foa

Inlägg av jokkman »

stillton skrev:
jokkman skrev:
widewide skrev:hej och tack för svar !!!

men så kommer jag till nästa fråga !

jag såg att någon fått till förslag att sätta en kolonn under foan
(kommer inte ihåg vem)
vad gör detta kvalitetsmässigt ???
En foa direkt på kärl brukar ge mellan 70 -80% på produkt och "skitig" produkt. En kolonn gör att du får mycket renare produkt, skillnad är som mellan natt och dag. % höjs till mellan 90 - 94% men produkten blir så mycket bättre. Läs tråden fet-foa-spiral så får du lite info om kolonn och bestyckning på apparaten mm. Jag anser att man skall ha en kolonn under foan, blir så mycket bättre produkt. Storleken på foan avgör hastigheten som du kan ta ut produkten i, dvs hur snabbt du kan köra.

Har du mer frågor/funderingar så är det bara att posta, men gör det gärna under foa avdelningen om det är foa frågor.
ja det är lätt att missförstå hur stor skillnad det är när man jämför styrkan på produkten. kör man en 10% mäsk i en potstill/vattendestillator så får man drygt 50% (en platta), i en foa ca 80% (två plattor). i en dålig labmaster 87-90% (3-4 plattor). en bättre labmaster 91,5-93 (5-7 plattor). en dåligt fungerande kolonnbrännare (LM/CM/VM) 93,5-94,4 (8-10 plattor) en vettig kolonnbrännare 94,7-95,5 (11-15 plattor).

så i princip kan man säga att en dålig kolonnbrännare ger samma fraktionering efter en körning som att köra spriten fem gånger genom en FOA, trots att det bara skiljer 14% på styrkan på produkten efter första koket.
det kan även vara något att tänka på när man säger att en brännare ger 90-94%, eftersom 94% motsvarar ganska precis dubbelt så bra fraktionering jämfört med 90% på produkten.
Mycket bra skrivet och förklarat stillton!
Och ja, 94% motsvarar ganska precis dubbelt så bra fraktionering jämfört med 90% på produkten. Detta visar att 4% skillnad är verkligen skillnad! (inte bara en siffra som många kan tro....)
Dock får inte alla ut 94% av sin foa+kolonn pga felkonstruktion mm, många får ut runt 90%... bra att veta :wink:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst