Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spiralbrännare jämnfört med Plastbrännare

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Användarvisningsbild
GrabbarnaGrus
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: fre sep 05, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Spiralbrännare jämnfört med Plastbrännare

Inlägg av GrabbarnaGrus »

Hejsan!

Undrar vad som är bäst för just oss..

Vi behöver något som ger ca 45-50% efter kolning och som ger ca 2½liter gärna mer och ska gå på: start Söndag (mäskjäsning 24timmars mäsk står i ca 2dagar 21liter mäsk totalt) Tisdag - mäsken klar och på Fredag ska helst spriten vara klar till. Eftersom vi inte har möjlighet att hålla koll på apparaten och separera tail och heads mm som man är tvungen att göra om man har en spiralbrännare och letar efter mer nåt som man sätter på och glömmer i ett par dagar tills man ska ta ut det färdiga resultatet och rena det så är plastbrännaren bäst för oss..

Eller?

Förslag,Synpunker,Frågor om sjävla frågan etc välkommnas.

MVH - Grabbarna
- F?r ?vrigt anser vi att Systembolaget b?r f?rst?ras -
Användarvisningsbild
bryggaren
Bryggmästare
Inlägg: 444
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: www.bryggforum.com
Kontakt:

Re: Spiralbrännare jämnfört med Plastbrännare

Inlägg av bryggaren »

GrabbarnaGrus skrev:Hejsan!

Undrar vad som är bäst för just oss..

Vi behöver något som ger ca 45-50% efter kolning och som ger ca 2½liter gärna mer och ska gå på: start Söndag (mäskjäsning 24timmars mäsk står i ca 2dagar 21liter mäsk totalt) Tisdag - mäsken klar och på Fredag ska helst spriten vara klar till. Eftersom vi inte har möjlighet att hålla koll på apparaten och separera tail och heads mm som man är tvungen att göra om man har en spiralbrännare och letar efter mer nåt som man sätter på och glömmer i ett par dagar tills man ska ta ut det färdiga resultatet och rena det så är plastbrännaren bäst för oss..

Eller?

Förslag,Synpunker,Frågor om sjävla frågan etc välkommnas.

MVH - Grabbarna
Jag skulle valt en spiral har man lite mera marginal att röra på sig, läs runt på forumet så hittar ni säkert vad som "känns rätt för er"
?Varf?r skulle jag vilja hamna i himmelriket? D?r finns ju ?nd? ingen jag k?nner...?
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Spiralbrännare jämnfört med Plastbrännare

Inlägg av KaptenGrogg »

Med de tidsramarna ni angett fungerar det inte med en plastillator. Den behöver stark jäst för att ge acceptabel mängd acceptabelt stark sprit och så stark mäsk tar längre tid att jäsa. Vill man sedan ha över 40% får man bygga en isolerad variant och den tar kanske sex dygn för själva destillationen. Kanske man kan pressa tiden något med hög värme och låg yttertemp, men jag tror ändå ni måste hitta på nån annan lösning.

Hur är det grabbar, ska morsan resa bort och ni måste köra hela svepet innan hon är tillbaka? :lol:
Användarvisningsbild
nezze
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: mån nov 17, 2003 1:00

Spiralbrännare jämnfört med Plastbrännare

Inlägg av nezze »

haha, vem har inte själv gjort så.... sen upptäcker man att mäsken inte ens jäst klart dan före de kommer hem, FAN. Tappa upp och blanda ut med apelsinjuice.... gah, gott, knappast, full ja lite
Användarvisningsbild
GrabbarnaGrus
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: fre sep 05, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Spiralbrännare jämnfört med Plastbrännare

Inlägg av GrabbarnaGrus »

KaptenGrogg skrev:Med de tidsramarna ni angett fungerar det inte med en plastillator. Den behöver stark jäst för att ge acceptabel mängd acceptabelt stark sprit och så stark mäsk tar längre tid att jäsa. Vill man sedan ha över 40% får man bygga en isolerad variant och den tar kanske sex dygn för själva destillationen. Kanske man kan pressa tiden något med hög värme och låg yttertemp, men jag tror ändå ni måste hitta på nån annan lösning.

Hur är det grabbar, ska morsan resa bort och ni måste köra hela svepet innan hon är tillbaka? :lol:
hehe nej då men det är lite problematiskt att ha det hemma:
"vad har ni egentligen i garderoben med lås pojkar? varför är den låst och varför har ni dragit el dit...det luktar konstigt.." och sen ursäkter att ta in 21 liter 40gradigt vatten på rummet och komma dragandes med 6kg socker bara sådär...hehe...kan ju knappast sitta och separera tail och heads det går inte;)
- F?r ?vrigt anser vi att Systembolaget b?r f?rst?ras -
Användarvisningsbild
igangsta
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre maj 30, 2003 2:00

Spiralbrännare jämnfört med Plastbrännare

Inlägg av igangsta »

Velg plastis, den går døgnet rundt, eller hele uken uten tilsyn, og uten lukt i det hele.
Min 25l plastis produserer 1,5l 75% jettebra sprit pr. døgn.
Norrbaggen
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Spiralbrännare jämnfört med Plastbrännare

Inlägg av KaptenGrogg »

Alltså, egentligen är jag en gammal gubbe som inte tycker att ungdomar ska hålla på med olagligheter i föräldrahemmet bakom föräldrarnas rygg. Men om man ändå - mot sina principer - skulle komma med några råd:

Jäsningen behöver inte nödvändigtvis ske i hemmet. Undersök om det finns några andra ställen som skulle lämpa sig. Allmänna utrymmen i huset där ni bor? Kompisar med större resurser eller mer överseende föräldrar? Närmaste myrstack? Mäsken kan sedan tas hem i mindre dunk i ett obevakat ögonblick.
Var kreativa!

Precis som igangsta skriver så är plastbrännaren lukt- och ljudlös när den är igång och kräver minimalt med tillsyn, så annars är den ett ypperligt val när diskretion är av nöden. Dessutom är det få som vid första anblicken ser att det rör sig om en hembränningsapparat. Skulle man bli ertappad är den en "vinmognadshink" eller en "enzymbehandlingskonstruktion" eller något annat fantasifullt. Kanske bara en marginell förbättring inför oförstående föräldrar, men det låter åtminstone mindre olagligt.

Skulle ni nu lyckas lösa problemen och få fram sprit vill jag bara ge ett råd: Ni verkar unga och i så fall är ni antagligen inte så vana att dricka starksprit. Tänk på att sprit slår mycket hårdare och snabbare än t ex folköl. Och att även om den är tio gånger starkare blir det inte roligare för det. Så drick inte spriten ren. Det kan få förödande konsekvenser, i allra värsta fall dödliga.
Användarvisningsbild
Ragnar
Bryggmästare
Inlägg: 268
Blev medlem: ons jul 16, 2003 2:00

Spiralbrännare jämnfört med Plastbrännare

Inlägg av Ragnar »

Jag kan hålla med KaptenGrogg. min första fylla på starksprit slutade med en "lindrig" spritförgiftning enligt den lokala läkaren.... Efter drygt en vecka med te och skorpor så lovade jag allmänheten ett nyktert levernde... :wink: Höll det ca 6 månader...
Lär av andras misstag... Det är lättare än att göra dom själv...
"Det ordnar sig med blommor bara kärringen dör."
Gäst

Spiralbrännare jämnfört med Plastbrännare

Inlägg av Gäst »

KaptenGrogg skrev:Alltså, egentligen är jag en gammal gubbe som inte tycker att ungdomar ska hålla på med olagligheter i föräldrahemmet bakom föräldrarnas rygg. Men om man ändå - mot sina principer - skulle komma med några råd:

Jäsningen behöver inte nödvändigtvis ske i hemmet. Undersök om det finns några andra ställen som skulle lämpa sig. Allmänna utrymmen i huset där ni bor? Kompisar med större resurser eller mer överseende föräldrar? Närmaste myrstack? Mäsken kan sedan tas hem i mindre dunk i ett obevakat ögonblick.
Var kreativa!

Precis som igangsta skriver så är plastbrännaren lukt- och ljudlös när den är igång och kräver minimalt med tillsyn, så annars är den ett ypperligt val när diskretion är av nöden. Dessutom är det få som vid första anblicken ser att det rör sig om en hembränningsapparat. Skulle man bli ertappad är den en "vinmognadshink" eller en "enzymbehandlingskonstruktion" eller något annat fantasifullt. Kanske bara en marginell förbättring inför oförstående föräldrar, men det låter åtminstone mindre olagligt.

Skulle ni nu lyckas lösa problemen och få fram sprit vill jag bara ge ett råd: Ni verkar unga och i så fall är ni antagligen inte så vana att dricka starksprit. Tänk på att sprit slår mycket hårdare och snabbare än t ex folköl. Och att även om den är tio gånger starkare blir det inte roligare för det. Så drick inte spriten ren. Det kan få förödande konsekvenser, i allra värsta fall dödliga.
Tackar för visdomsorden! :) Angående att dom kanske inte skulle veta vad det skulle vara så hade farsan en liknande apparat med en kamrat i ungdomsåren så vi skulle nog få ett helvete om dom hittade den;) Tack för omtanken vi har druckit starksprit förut och är ungefär 17-18år..Vi "groggar" och "shottar" bara och dricker aldrig rent..Violshots hemmagjorda..Går ju på flera hundra spänn efter en timme på krogen..;)
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Spiralbrännare jämnfört med Plastbrännare

Inlägg av KaptenGrogg »

Det skulle vara intressant att få en beskrivning av er pappas apparat. Försök lura av honom en sådan :wink: .

OK, skämt åsido så verkar det svårt för er att hitta nåt som skulle fungera hemma, med så insatta och avogt inställda föräldrar. Då återstår väl att kolla runt efter andra lokaler att leka i...

Eller att bita i det sura äpplet och fortsätta med violshots 8O på vad ni nu kan komma över. (Violshots, pojkar? Drick åtminstone riktiga groggar. Godisshots är sånt man bjuder flickor på för att hjälpa dem på traven.)

Systemets sortiment av (relativt) billig öl är inte att förakta och ni har säkert nån vänlig och förstående bekant över 20 som kan hjälpa till.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster