Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vilken druvsort?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
nystrom
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: lör sep 22, 2012 20:56

Vilken druvsort?

Inlägg av nystrom »

Hej,

Ny på forumet men har suttit här och läst en del i samband med att jag satt igång med att göra vin på druvorna som vi har i uterummet.

Har några stycken frågor jag behöver hjälp med:

Vilken druvsort tror ni detta är? Har experimenterat med en sats där jag använde Lalvin RC 212 och det pågående resultatet ser ni i flaskan på bilden. Hydrometern visar dryga 60 i den råa druvmusten. Någon har sagt att det kan vara en "burgunder" av något slag, men någon här kanske vet?
Bild
Bild

Eftersom det är första gången jag ger mig på det här så letar jag efter lite tumregler. Har läst igenom trådarna men där är lite tunt med info om vin på druvor.

När vinjästen blivit tillsatt till druvmusten i jäskärlet, är det då alltid locket på som gäller för den primära jäsning (macerationen)?

Gällande macerationen så verkar det som 3-9 dagar kan vara rimligt, men vad ska man hålla utkik efter för att se om det är klart?

Som ni kan se på bilden ovan är det en ganska ljus färg på vinet, beror detta på att macerationen varit för kort eller kommer den att mörkna under lagring?

Har fler frågor som snurrar i huvudet, men får börja här.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Vilken druvsort?

Inlägg av dan610324 »

3-4 veckor kör ju professionella tillverkare med ,
varför ska du försöka att forcera det hela ??
färgen sitter ju i skalen och så gör även stora delar av smaken
men det beror ju lite på vad man vill uppnå
men med tanke på ditt jästval så misstänker jag att du vill göra något rött

kortare tider används ju vid tillverkning av rose' viner

men är kärnorna bruna så är det väl bara att skörda och sätta sig oct stjälka av druvorna
sen "trampa" dom på något vis och sätta igång jäsningen

det ser ju ut att vara stora mängder
nystrom
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: lör sep 22, 2012 20:56

Re: Vilken druvsort?

Inlägg av nystrom »

ok, jag har precis plockat ner 11kg druvor som jag trampat i en 25l jäshink och sen tillsatt Lalvin RC 212

vill inte forcera något, så jag låter helt enkelt skal etc ligga i lite längre än vid mitt första experiment

har provsmuttat lite på det första, smakar rätt syrligt och blev inte så starkt, så nu har jag tillsatt en del socker till den här satsen.

skörden har varit god och det hoppas jag även på framöver så att jag kan bli en mer erfaren vinbryggare
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Vilken druvsort?

Inlägg av dan610324 »

glöm det där med att provsmaka nu , koncentrera dig på att få fram ett rött på mellan 12 och 15%
där ligger ju de flesta rödviner idag
trenden går ju lite mot det starkare hållet idag

men botanisera lite i hyllorna på bolaget så ser du att även enklare viner är minst 2 år gamla
så ge dina experiment tid , kvalitet tar tid , LÅNG TID TILL OCH MED

jag har ca 8 liter rött som jag startade upp förra året den här tiden i källaren . det är grannens vin som jag gjorde åt honom på hans egna druvor .
det ska få stå där nere ca 1 år till innan det flaskas .
sen ska det ligga här ett år i flaskor innan han får det levererat :lol:

jag har ingen aning om det kommer att bli bra eller inte , men jag försöker med dom kunskaper jag har att framställa ett bra rödvin .

så vad du än gör ha inte bråttom
om du tittar bland bolagets lite bättre viner så är dom alla mellan 3 och 5 år , blir dom äldre än så då brukar priserna skjuta i höjden riktigt ordentligt .

men när man håller på lite för skojs skull så kan man ju inrikta sig på hög kvalitet och behöver inte tänka på att det ska vara lönsamt i slutändan åt aktieägarna .

fan vad avundsjuk jag blir när jag ser dina druvor :oops:
själv håller jag på och experimenterar med ett helsvenskt rött utan druvor
det är tredje året jag testar nu , om några år hoppas jag att jag ska ha ett bra svenskt rödvins substitut

om du tillsätter ca 115 gram socker per liter vinmäsk så hamnar du på en vettig alkoholhalt
men ge det tid , vinmakarens 2 viktigaste redskap är tid och tålamod
jag skulle låta skalen gå med i minst 4 veckor innan jag avskiljer och pressar dom
nystrom
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: lör sep 22, 2012 20:56

Re: Vilken druvsort?

Inlägg av nystrom »

ok! tack för bra input!

använde ungefär den mängden socker du sa, mätte och fyllde på med hydrometern, så det låter ju bra

det där med att sockra under jäsning, någon erfarenhet? antar att man måste in och mäta med hydrometer och sen addera differensen till den slutliga alkoholberäkningen start - stopp / 8

en sak som fortfarande är lite oklar för mig är hur rädd man ska vara för kontakt med luft så att det oxiderar. de första litrarna jag har satt igång har jag nu hällt i plastflaskor där jag har korken till hälften iskruvad. är detta totalförbjudet för klarning/efterjäsnng eller kan det bli nåt även av detta? har bara möjlighet för att använda jäsrör på den ena satsen. ska införskaffa fler jäskärl

måste alltså skaffa mig lite mer tålamod inser jag ;-)
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Vilken druvsort?

Inlägg av dan610324 »

vad hade du för hydrometervärde efter socker tillsatsen ??

kolla följande länkar för lite tips :

http://www.youtube.com/watch?v=Fh2udDqgvXo
http://www.youtube.com/watch?v=2VPe3lI5 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=r7ESfTGm ... ure=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=xd3kTlMX ... ure=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=7DJPQPQv ... ure=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=DZVYI0C_6Lk
http://www.youtube.com/watch?v=KLrwQuaz ... sults_main

det finns hur mycket info som helst på youtube om man bara orkar sitta och titta , hade man sen språkkunskaper i italienska , spanska och franska så skulle det finnas ändå mer att välja mellan .

många små vinbönder och vanliga bönder som tillverkar vin för eget eller byns behov macererar i öppna kärl , så jag tror inte att det är så överdrivet känsligt , men det är ju bara min personliga åsikt .

varför inte använda det du startat upp som en starter till det andra ??
häll på det på de mosade druvorna

låt sen allt jäsa 30 dagar och häv över all vätska till ett nytt kärl och sen pressa skalresterna för att få ur maximalt med vätska ur dom .

vad gäller start minus stopp delat med 8 så finns det andra värden som används åxå , 7,36 och 7,5
jag vet inte vilket som är mest korrekt , har väl i och för sig ingen betydelse heller så här på hobby nivå om alkoholstyrkan skulle diffa +/- 1% eller så .

om du tänker hålla på med det här så skulle jag rekommendera dig att köpa en liten press , den kan användas till mycket annat åxå .
saft och likör tillverkning till exempel , eller cider .

Bild
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Vilken druvsort?

Inlägg av dan610324 »

vad gäller tider så räkna med 3-6 mån jäsning
häv om det ca 1 mån efter avslutad jäsning
låt stå och klarna 6 mån och häv om igen
låt det stå ytterligare 1 år på bulklagring/klarning och häv sen om och tappa på flaska och korka .
under året det bulklagras kan du med fördel tillsätta 1 gram extra rostade franska ekchips per liter vin för att ge det en karaktär av ekfats lagrat vin
sen rekommenderar jag 1 år liggandes i flaska i källaren innan det konsumeras
så helt klart måste man ha tålamod , det finns ju en anledning till att alla kommersiella viner är 2 år eller äldre .
det går säkert att stressa fram ett vin , men hur blir då smaken ??
om det gick att göra ett högkvalitativt vin på kortare tid skulle alla professionella tillverkare ha viner ute på marknaden som vore bara 1 år .
det är lagringen som kostar de stora pengarna i tillverknings kedjan .
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Vilken druvsort?

Inlägg av Evert »

Åh, vackert !!!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Vilken druvsort?

Inlägg av dan610324 »

jaaaa man blir minst sagt avundsjuk , snåldregglet bara rinner när man ser nått så vackert :oops:
nystrom
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: lör sep 22, 2012 20:56

Re: Vilken druvsort?

Inlägg av nystrom »

en sån där press hade varit fint!

youtube och små vinodlare har jag kollat på en del, tack för länkarna!

ligger runt 100 som startvärde för den nya satsen

du pratar om 3-6 mån jäsning, tycker att med den där rödvinsjästen går det ganska fort, kommer den verkligen jäsa så länge? om man redan passerat nollan på hydrometern finns det så mycket mer och kräma ur?

i plastflaskorna faller det nu ner slagg och bildar bottensats (klarning), ingen aktivitet på ytan dock. är lite rädd att jäsningen redan har passerat där. Kan man sätta igång det igen genom att tillsätta mer socker kanske?

vid vilken temperatur har du vinet under den längre jäsningen?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Vilken druvsort?

Inlägg av dan610324 »

ca 18 grader , men druvor kanske jäser lättare och sen pyttsar ju jag i mer och mer varteftersom därför tar det ju extra lång tid

om det inte stått sen förra året så är det inga problem att tillsätta lite socker och ruska igång det igen
nystrom
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: lör sep 22, 2012 20:56

Re: Vilken druvsort?

Inlägg av nystrom »

en liten uppdatering kring hur det går med vinet efter 1 vecka

har dagligen varit och rört ner "skaltäcket" och idag tyckte jag det kändes lagom att pressa det och föra över till ny hink, färgen är lite ljusrödaktig och det verkar inte bli så mycket med den druvan jag har (tror det är en ätdruva efter lite googlande etc.)
hydrometern visar -3 i det pressade vinet, så där finns inte mycket socker kvar (låg på ca 100 för en vecka sedan)

efter detta tillsatte jag lite mindre än 1g svavel till ca 9l vin för att sedan på med locket och jäsröret i den nya hinken...

till min förvåning blev vinet rejält mycket ljusare i färgen efter svavlingen ;-(
kommer färgen tillbaka?

min plan nu är att tappa vinet med några veckors mellanrum och sen blir det flaska och lagring

behöver man filtrera vinet genom silduk innan flaska?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Vilken druvsort?

Inlägg av dan610324 »

glöm det där med att filtrera 98 gånger varannan vecka , det är bortkastad tid .
tänk logiskt
ditt vin har stått 2 veckor och det grövsta böset har sjunkit till botten , då häver du om det och blir av med bottensatsen .
men det som inte han sjunka på 2 veckor förra gången , varför skulle nå av dom partiklarna hinna sjunka på samma tid den här gången ??

låt det stå tills det jäst helt färdigt och ytterligare en månad innan du häver om det , sen låt det stå mångdubbelt längre för att låta finare partiklar sjunka

det går inte att stressa
nystrom
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: lör sep 22, 2012 20:56

Re: Vilken druvsort?

Inlägg av nystrom »

får inte vinet viss smak av bottensatsen om det står för länge?
jag hade inte tänkt att stressa,häver över det när det är dags
någon kommentar om svavlingen? varför blekte det vinet?
nystrom
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: lör sep 22, 2012 20:56

Re: Vilken druvsort?

Inlägg av nystrom »

hittade svaret på min fråga..

"Sulfur dioxide's ability to bind to many other substances can present a few problems in red wines. SO2 readily binds to anthocyanins, the compounds that make red wine red. When bound, the anthocyanins are effectively bleached, which results in lighter coloured and less commercially desirable wines. This is more of an issue with very young red wines as they contain higher amounts of these simple anthocyanins. In older wines, most of the anthocyanins are chemically connected to tannin molecules, something which renders them far more resistant to bleaching by SO2. In any case, the bleaching is not a terminal problem for wines in the medium to long term. The SO2 level of all wines naturally declines over time, and as this occurs, the colour returns. Incidentally, the ability of SO2 to bind to these and many substances in red wine is the reason why it is close to impossible to smell the struck match character of SO2 in these wines. Many people talk about 'sulfur' character in reds. What they are probably referring to is the presence of the pongy smelling Hydrogen sulphide (H2S), a wine fault that is unrelated to the level of sulfur dioxide in the wine."
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst