Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Att förbättra kvalitén på produkten i en plastis

Världens enklaste brännare.
raoul-duke

Att förbättra kvalitén på produkten i en plastis

Inlägg av raoul-duke »

Hej! Jag har experimenterat med många typer utav apparater. När jag flyttade utomlands så blev destillering en stor hobby. Precis som många andra så började jag med en plastbrännare. Jag upptäckte snabbt att det fanns stora brister och saker som gick att förbättra. Det går att bygga om själva apparaten till en "superplastis", "U-böjs plastis" eller liknande. Men vid den tidpunkten hade jag inte kunskap eller möjlighet att göra det. Däremot kom jag på några enkla ändringar man kan göra för att få lite bättre kvalité.

Jag skriver den här tråden till er som gillar att experimentera, inte vill bygga om och dessutom inte har något emot om det tar längre tid.

För det första så går det inte att göra bra neutral sprit i en plastis. Drickbar men inte bra. Detta beror på att det inte går att få någon vettig separation överhuvudtaget dessutom kan man inte kan göra bra cuts. Men det finns några förbättringar man kan göra för att det ska bli bättre. Det tar längre tid och kräver ett brinnande intresse.

Förbättringen:

1. Isolera innerhinken
2. Sätt lock på den och gör hål på sidorna för doppvärmaren och så ångorna kan komma ut (beskrivning finns här på sidan 13: http://www.amazingstill.com/se/Plastbrannaren.pdf
3. Använd bryggsocker
4. Använd Turbo Pure 14 %
5. Kör spriten två gånger
6. Häll över dom första 3-5 deceliterna från andra bränningen i en behållare och släng i nästa mäsksats
7. Kola ordentligt!

Gör såhär:

1. Tillsätt Kaliumpermanagnat och strippa mäsken

När mäsken har jäst ut, tillsätt 2 gram kaliumpermanagnat (länk nedan). Det kommer att ta bort en del av finkeln. När mäsken har klarnat så kan du börja strippa den. (Använd inte locket den här gången) Låt plastisen gå tills du fått ut "sprit" med bara något högre alkoholhalt än mäsken hade från början (ca 20%)

2. pH-behandla

Nu har du fått ett så kallat "low wine". Detta pH-behandlar du med bikarbonat tills det blir basiskt, ph 8-10. Luftning och ljus förvaring av den srippade priten under någon veckas tid ger bättre resultat.

Varför pH-behandla?
Har du någonsin luktat i dunken efter att du kört en sats med plastisen och undrat varför det sticker och bränner i näsan? Det är högst troligt heads. Jag citerar aqua vitae: "Estrar som bildas under jäsningen har både lägre och högre kokpunkt än etanol. Den ester som bildas i störst mängd är etylacetat som har kokpunkten 77,1 grader, jämför med etylalkohol (etanol) med 78,4. Detta gör att den kan vara svår att avskilja med en enklare destillationsapparat. Det är här pH behandlingen kommer in, genom att med tillsats av bikarbonat (natriumvätekarbonat) hydrolyserar man estrar (främst etylacetat) som sönderfaller i etanol och salter (främst natriumacetat). Natriumacetat har en kokpunkt på 120 grader och stannar därmed kvar i kokkärlet vid destillation." Eftersom att en plastis bygger på kondensation snarare än destillering så kan man inte göra cuts med någon större framgång. Därför är det dig betjänt att använda alla knep som finns för att få renare produkt.

3. Findestillera

Häll råspriten i innerhinken, sätt dit locket på både innerhinken och vinhinken. Sätt sedan i sladden.

4. Ta bort det första.

Efter några dagar borde du börja se produkt i botten. Egentligen brukar man göra 3 cuts till (heads, body och tails) men eftersom separationen är så pass usel så är det ingen mening att ens försöka enligt min erfarenhet. Det blir dock avsevärt mycket bättre om man tar ur dom första 3-5 deceliterna ur plastisen. Häll över dom i en flaska och använd i nästa sats eller häll ut det.

5. Späd ut till 40-45% (om det behövs)

Använd alkoholmätare och späd ut spriten till 40-45% (beroende på vilken styrka du får ut av brännaren) Satsa på att få ut högre än 40%. Öppna brännaren och kolla alkoholhalten emellanåt så att inte styrkan går under 45%. (Tänk på att du förlorar några procent under kolning)

6. Kolning

Eftersom att sprit från en plastis oftast är förorenad till max så är en kombination av två typer av kolning att föredra.

7. Statisk kolrening

Tillsätt en påse till ca 5-10 liter 40-45% sprit. Skaka dunken varje dag under ca 3-7 dagars tid. (Ju längre desto bättre)

8. Kolning i kolrör med nerifrån och upp metoden.

Efter statisk kolning är det dags för "finkolningen" med hjälp av "nerifrån och upp metoden". Du kan läsa om den metoden här: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12509

9. Tappa upp på dunk

10. Häll upp spriten i ett glas. (Förslagsvis ett shotglas)

11. Häll spriten i din mun och svälj

12. Upprepa procedurerna nr. 10 till 11 tills dunken är tom eller koma inträffar

(det sista var ett skämt)
Nyttiga länkar och tips:
Här kan du läsa mer om kemisk finkelbekämpning: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=13277

Här kan du beställa kaliumpermanganat: http://www.vvsobadrum.se/kaliumpermanga ... c-916.aspx

Idag har jag gått vidare från konceptet "plastis" och byggt en suverän brännare som varken kräver större uppsyn eller kolning av produkten. Om du vill lära dig otroligt mycket om teknik och utrustning så kan jag varmt rekommendera Riku's bok: "Designing & Building
Automatic Stills".

Disclaimer
Det är olagligt att tillverka destillationsapparater i Sverige, det är olagligt att inneha delar till destillationsapparater och det är olagligt att destillera sprit. Det som beskrivs i den här texten får inte utföras i Sverige. Straffpåföljden kan innebära fängelse i upp till två år. Texten är ämnad till utlandssvenskar i länder där det är lagligt att tillverka alkohol eller svenskar på semester i sådant land. Författarna och Bryggforum.nu tar avstånd från all verksamhet och handlande som kan bryta mot Sveriges lagar.

_________________
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.

Senast redigerad av raoul-duke mån maj 06, 2013 16:03, redigerad totalt 16 gånger.
Motion

Re: Att förbättra kvalitén på produkten i en plastis

Inlägg av Motion »

Använd Alcotec 48 Pure Turbo 20% istället så behöver du inte strippa mäsken.
raoul-duke

Re: Att förbättra kvalitén på produkten i en plastis

Inlägg av raoul-duke »

Använd Alcotec 48 Pure Turbo 20% istället så behöver du inte strippa mäsken.
För att få renast jäsning är det vettigt att köra med en jäst som ger en alkoholhalt runt 14%. Om man pressar jästen till att producera mäsk som ligger på 19-20% ABV så kommer jästen producera mycket mer biprodukter än den normalt gör. Det finns därför ingen anledning att sikta på styrka istället för ren jäsning med den här apparaten eftersom den inte kan separera alkoholer/ämnen med olika kokpunkt. Det bästa man kan göra är att använda en jäst som jäser långsamt och rent för att undvika överproduktion av estrar i mäsken.

Dessutom strippar man mäsken för att kunna pH-behandla den. Man kan inte pH-behandla mäsken eftersom det då bildas ammoniak.

Mvh - Raoul
_________________
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Motion

Re: Att förbättra kvalitén på produkten i en plastis

Inlägg av Motion »

Varför ph behandla när man kör plastis?
raoul-duke

Re: Att förbättra kvalitén på produkten i en plastis

Inlägg av raoul-duke »

Varför ph behandla när man kör plastis?
Om man pH-behandlar strippad sprit så hydrolyseras estrar till etanol och salter med hög kokpunkt vilket gör att de stannar i hinken och följer inte med ner under falskbotten. pH-behandling minskar mängden "heads" i spriten. (det som bränner i näsan när man luktar)
_________________
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Motion

Re: Att förbättra kvalitén på produkten i en plastis

Inlägg av Motion »

Aha tack för förklaringen.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster