Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jästsmak

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Jocke
Föredetta moderator
Inlägg: 90
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Jästsmak

Inlägg av Jocke »

Gjorde klart en sats Pinot Noir (Rulles Exclusive) i helgen. Den är helt utjäst, all kolsyra är borta och alla partiklar bortsedimenterade, men vinet har ändå en ganska stark jästton. Någon som har upplevt samma sak? Det var första gången som jag provade en vinsats, så det kan ju vara nybörjarotur... Det är i vilket fall som helst inte särskilt angenämt att dricka ett vin som fortfarande har nyanser av jäst. Jag har upplevt en liknande ton i nyproducerade viner tidigare, men den brukar släppa när de lagrats ett tag. Den här gången var det dock väldigt starkt.
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Jästsmak

Inlägg av byggarn »

Prova ett vinfilter med finaste filtret (100 tror jag). Det finns SP - Sterile Plate men det tror jag är att gå till överdrift.
Användarvisningsbild
Groover
Bryggmästare
Inlägg: 431
Blev medlem: sön maj 04, 2003 2:00
Ort: Skaune

Jästsmak

Inlägg av Groover »

Tror lagring kan ta bort en del av smaken. Är dock själv en nybörjare på vin men det är vad de lärda säger.
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Jästsmak

Inlägg av byggarn »

Jovisst tar lagring bort jästsmaken - det räcker med ett par veckor - men prova finaste vinfiltret för att vara på säkra sidan.
Vinet kan också få jästsmak av bottensatsen så var inte för slö att tappa om när jäsningen avstannat eller du stoppar den.
Användarvisningsbild
Jocke
Föredetta moderator
Inlägg: 90
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Jästsmak

Inlägg av Jocke »

Bottensatsen är helt borta. Jag har varit väldigt noggrann med att sedimentera och tappa om vinet. Men jag får väl vänta och se om det bättrar sig lite.
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Jästsmak

Inlägg av Fructis »

Du får nog ha med tålamod än tre dar. Har du låtit det klarna och tappat om försiktigt så kommer detta säkert att lösa sig efter ett tag.

Jästsmaken, den "hemgjorda" smaken kan sitta ett tag, nån månad eller så men den brukar minska och sen helt försvinna.
If it's not moving ... ferment it !
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster