Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Val av apparat!

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Warwick
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 23, 2011 14:53

Val av apparat!

Inlägg av Warwick »

Snubblade över denna sidan för några dagar sedan, måste bara säga bara få säga det WOW, o då menar jag INTE world of warcraft.
Helt suverän sida.

Hur som, till frågan som jag hoppas att jag lyckats att sätta på rätt ställe.

Saken är den att jag och några likasinnade kamrater som är "lätt knäsvaga" för whisky, tänkte att vi skulle prova på att göra egen sådan, tekniskt sett är detta inget större problem, dock efter all läsning här på forumet, har vi (med viss dräggel faktor), lite funderingar, främst till att börja med val av utrustning, först var vi inne på VM, alt en VM - ARC, men tappade sedan tråden lite.

Som tur e, sitter man i Thailand, här kör dom troligen sina moppar på bättre saker än det dom dricker, tänker på laowkhaow eller hur det nu stavas, lukten påminner stark som något katten har kastat upp, oops tråden var det ja, joo...

Här kan man hur som helst göra sitt HB bäst man vill, om farbror blå kommer ger man honom en flaska så har han deffinitivt glömt av sitt ärende.

Dock är det dock, vilket är fråga 2, så att vi helst hade velat göra "riktig" whisky, med grön malt.... men som sagt allt är inte så lätt att ordna här som det är hemma, så frågan är, hur påverkas resultatet av valet av grödan, dvs om man tar t.ex. korn, vete eller helt enkelt bara socker, och sedan kör på som vanligt, visserligen kan vi få tag på korn, men normala beställningar är typ i ton, inte direkt i linje med vad vi hade tänkt oss.

"Lämpliga" ek tunnor tror vi oss dock kunna få tag på här nere.

Tror tills vidare att jag ställt de frågor jag hade.

Tack på förhand.
Skallig och dan man är, likväl en sup förtär.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Val av apparat!

Inlägg av stillton »

det är väldigt stor skillnad på att göra ren sprit (vodka) och att göra "destillat med smak".
när man gör brännvin så vill man bara åt etanolen. därför använder man kolonnbrännare (VM/LM) som kan separera ut etanolen.

styrkan med en kolonnbrännare är också dess svaghet. den är bra på att separera ut etanol, men värdelös på att ta tillvara smaker som bildas under jäsningen. socker skapar inte någon vidare smak, så rent socker lämpar sig inte till annat än att göra så ren sprit som möjligt på.

Juice och/eller melass från sockerrör borde väl gå att köpa i thailand. en fatlagrad rom skulle kanske inte vara så dumt?
Warwick
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 23, 2011 14:53

Val av apparat!

Inlägg av Warwick »

Tack för info.

Nja rom fick jag dessvärre mer än vad jag önskade få i ungdommens dar, kastar upp bara av lukten, skulle väll möjligen vara en mörk rom då, jo det är sant melass finns det så det räcker och blir över här.

Men åter till min första fråga då, vilken typ av brännare bör man då lämpligen välja om man vill få med smakerna från jäsningen?

Med viss risk att frågan är av den kalibern att man för ställa sig i skamvrån, men den risken får jag ta, jag har läst igenom diverse om de olika brännarna, funktion mm, principen är inte direkt svårbegriplig, men att isolera etanolen från diverse skräp men ändå få med sig "russinen" från jäsningen, är en annan, och kanske är det just detta som är svåra eller?

Jag kunde inte nysta mig fram till vilken brännare som lämpade sig för mitt önskemål.
Skallig och dan man är, likväl en sup förtär.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Val av apparat!

Inlägg av dan610324 »

en pot still , även kallad enkelpanne brännare på svenska
om jag fattat saken rätt så ska den köras 2 ggr
först kör du mäsken till ett low wine som bör hålla ca 30% utan några som helst krav på smak eller lukt
sen kör du low wine ytterligare en gång försiktigt genom pannan med täta cuts , hjärtat och de närmsta skvättarna med lite heads i ska mixas och lagras för att ge en fin whisky
men en skitwhisky är lagrad i minimum 3 år , tänk på det .
vill du göra något seriöst så bör det ju lagras mellan 10 och 25 år :lol:
Warwick
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 23, 2011 14:53

Val av apparat!

Inlägg av Warwick »

Tackar tackar.

Ok, jag tror jag har hajjat hur jag skall gå till väga.

Jo men va fasen har man samlat på sig 40+ taggar, så kan man nog palla 10 till, eller hur e det dom säger, den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge.

Har just i skrivandets stund inte direkt någon koll på vad en potstill är, läste det förmodligen i går kväll, men då va jag så trött att jag kände mig som en skelögd apa, men jag skall göra min hemläxa, om jag trots ett nytt försök, ändå misslyckas, får jag titulera mig till notorisk analfabet, och be att få tillbaka mina studiepengar (med ränta, haha, då kan man kanske till och med bli rik :D )
Skallig och dan man är, likväl en sup förtär.
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Val av apparat!

Inlägg av Kabben »

Här har du en hel avdelning som handlar om potstills.

http://www.bryggforum.nu/viewforum.php?f=32

Kika igenom trådarna så får du en uppfattning om vad en potstill är.


Enkelt uttryckt så är det ett kärl där du kokar mäsken.
Sedan ett rör som leder ångorna till en produktkylare.

Bildgoogling på potstill
Warwick
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 23, 2011 14:53

Val av apparat!

Inlägg av Warwick »

Ok, har läst lite mera info, samt kollat in div bilder, skilnaden i design verkar so vit jag kan se inte vara så himla enorm, men jag har säkert fel, men men som jag kan se verkar stigaren vara aningen kortare, eventuelt även kornisk, men skilnaden i att göra framför allt bra whisky verkar vara att man gör det hela långsamt samt flera gånger, så att smakämnena från jäsningen har en changs att följa med.

Vad beträffar melassen samt ev. köra lite rom, är nog en sak jag nog skall testa, det är ju som sagt bra tillgång på råvara här, svågern sa att vi har en butik i byn som säljer melass.

Men jag släpper dock inte iden med att göra whisky, jag skall nog köra 2 projekt parallellt, vad kan man säga, man har ju inte så himla mycket annat för sig här nere, skulle vara att räkna alla hängmattor man har slitit ut :lol:

Nu skall jag återgå till familjen, hoppas jag har fattat allt som delgivits, om inte så, får jag läsa mera.
Skallig och dan man är, likväl en sup förtär.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Val av apparat!

Inlägg av stillton »

Warwick skrev:Ok, har läst lite mera info, samt kollat in div bilder, skilnaden i design verkar so vit jag kan se inte vara så himla enorm, men jag har säkert fel, men men som jag kan se verkar stigaren vara aningen kortare, eventuelt även kornisk, men skilnaden i att göra framför allt bra whisky verkar vara att man gör det hela långsamt samt flera gånger, så att smakämnena från jäsningen har en changs att följa med.

Vad beträffar melassen samt ev. köra lite rom, är nog en sak jag nog skall testa, det är ju som sagt bra tillgång på råvara här, svågern sa att vi har en butik i byn som säljer melass.

Men jag släpper dock inte iden med att göra whisky, jag skall nog köra 2 projekt parallellt, vad kan man säga, man har ju inte så himla mycket annat för sig här nere, skulle vara att räkna alla hängmattor man har slitit ut :lol:

Nu skall jag återgå till familjen, hoppas jag har fattat allt som delgivits, om inte så, får jag läsa mera.
även om kokarna i sig kan se ganska lika ut så är funktionen väldigt olika.
i grunden handlar det om att kolonnbrännarna är konstruerade för att fraktionera om spriten fler gånger än en potstill. detta kallas "plates" eller platåer (plattor).
om man exempelvis kokar en mäsk på 10% så kommer ångan att hålla 53%. om man skulle samla just den produkten och koka den igen så skulle ångan från den 53% produkten hålla 80%.
man kan alltså fraktionera spriten till högre procent genom att koka mäsken, och sen koka produkten från det.

en snabbare metod är att använda "thumpers". då seriekopplar man flera kokkärl för att göra dessa fraktioneringar i ett enskilt kok. detta är väldigt populärt vid just romtillverkning, eftersom man då vanligtvis vill fraktionera spriten mer än vid exempelvis whiskytillverkning. här kan du se en typisk småskalig rompanna: http://homedistiller.org/forum/viewtopi ... =16&t=6224
i det fallet kokar man altså spriten 3 gånger, vilket motsvarar 3 plattor (första plattan är när ångan lämnar mäsken i första kokkärlet.

när man tillverkar vodka så fraktionerar man spriten mycket mer än så. vodka kallas ofta för neutral sprit. det betyder att man fraktionerar den så pass mycket att man får ut minst 95% etanol, och därmed nästan bara får ut etanol och vatten. (googla på "azeotrop vatten etanol" om du vill förstå det fenomenet)

i dom gigantiska kolonner som tillverkar den neutrala sprit man kan köpa på bolaget (hit kan man även räkna gin, som i princip är en smaksatt neutral sprit) så bygger man i princip en massa "thumpers" på varandra i ett stort rör (kolonn) där varje thumper har en platå där det ligger vätska. ånga underifrån leds in i denna väska för att den ska kondenseras och sen återigen förångas med en högre procent och färdas uppåt till nästa platå. en kolonn för vodka har normalt kring 10-20 plattor, eller platåer.
man kan alltså använda en kolonn med 3-5 plattor för att tillverka rom. eller 2-5 plattor för att tillverka whiskey. eller 2-3 plattor för whisky (inte blended då, som oftast späds med sprit som är mycket mer fraktionerad än så).
även om det är fullt möjligt att tillverka en kolonn med plattor för hemmabruk, så får det nog ändå räknas till det mest komplicerade man kan försöka sig på i dessa sammanhang.

en mycket enklare väg är att använda en "packad" kolonn. dom flesta fyller en sån med skurbollar i rostfritt stål. principen här är att man läter ångan komma i kontakt med så mycket anläggningsyta som möjligt. när ångan kondenseras mot en anläggningsyta så kommer den att fraktioneras när den förångas. det är fortfarande samma princip som en thumper, men här är varje thumper bara en en liten yta av som en minimal mängd vatten och etanol kan fastna på, och förångas ifrån, istället för att ha en hel hink. men om man bara kör en massa etanolånga genom kolonnfyllningen så kommer dessa omkok inte att ske. en del etanol kommer att kondensera på fyllningen, men det finns inget som skapar ett utbyte mellan ånga och kondenserad vätska. därför sätter an längst upp i kolonnen en kylare som kondenserar delar av ångan så att det faller ner genom packningen. denna fallanda vätska kallas för reflux.

det skapar en kedjereaktion genom hela kolonnen där varm ånga hela tiden möter en något kallare packning.
ångan från den 10% mäsken som håller 53% är 93 grader varm när den kommer till packningen. ovanifrån faller det reflux som är mer fraktionerad. exempelvis 80% och är betydligt kallare med sina 79.5 grader. kolonnfyllningen kyls till den temperaturen vilket för att den varmare stigande ångan kommer att förånga refluxen som ligger mot fyllningen och därmed fraktionera spriten än en gång.
nu förenklar jag det hela genom att förklara processen med så tydliga temperaturförändringar. i praktiken är dock dessa temperatursteg ytterst minimala och jämnt fördelade genom packningen.

därför går det inte heller att längre prata om plattor. det finns inga tydligt definierade plattor, eftersom det är en gradvis förändring genom den packade kolonnen. därför talar man istället om "hetp" (height equivalent to a theoretical plate). alltså hur hög en packad kolonn behöver vara för att motsvara en teoretisk platå. för skurbollar motsvarar en plattå ungefär 7-13 cm kolonn. vilket gör att en 1m hög kolonn motsvarar ungefär 10 platåer i en platåbyggd kolonn, eller 10 seriekopplade thumpers. eller att man kokar sin sprit i en enkel potstill, och sen kokar produkten man får ut igen, och upprepar proceduren totalt 10 gånger.

fördelen med thumpers och platåbyggda kolonner är att dom är mycket mer förutsägbara om man vill ha exakt 3 plattor exempelvis. eftersom det är just 3 fysiska platåer. en packad kolonn är däremot mycket enklare att bygga, och ger överlägsen prestanda om man vill nå så många plattor som möjligt på låg höjd. det går dock att tillverka whiskey och rom i en kolonn. det krävs bara mer av den som rattar spakarna så att säga..

det var lite basinformation om kokare för att få igång tankeverksamheten lite. om du verkligen vill tillverka en bra whisky eller rom så måste du räkna med att lägga ner en hel del tid på att läsa igenom forum för att lära dig mäskningen, destillationen och lagringsmetoder.
tyvärr så finns det inte så jättemycket information på svenska, men http://homedistiller.org och http://www.artisan-distiller.com/ är bra platser att börja på. http://distillers.tastylime.net är en sida fylld med relevanta e-böcker.
vill du ta den enklaste vägen för att få informationen lättillgängligt förpackat så rekommenderar jag att du köper http://www.amphora-society.com/Making-F ... _p_29.html
som förklarar allt vad gäller att tillverka whisky med en potstill. den är väldigt begränsad till just detta ämne, men förklarar i detalj hur du tillverkar mäsken. hur du bygger en kokare o.s.v.
dom andra böckerna som går att beställa på sidan är också mycket bra, "complete distiller" är ett måste om du vill lära dig mer om teorin.
Warwick
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 23, 2011 14:53

Val av apparat!

Inlägg av Warwick »

Ok, man får tacka. Det där var ganska mycket, att sätta tänderna i, men bara för att det är svårt betyder inte att det är omöjligt, jag har inte bråttom, jag vill hellre åstadkomma något bra än att skynda på med skräp, vill jag ha dynga kan jag dra till närmaste 7-11 butik och köpa Mekhong "whisky", dom kallar det så, men smaken påminner mer om något man kör en ångmaskin eller dyrligt på.

Jag tror jag har en svag ide, om vad jag har att göra samt vad jag behöver, skall se hur förutsättningarna ser ut på materialfronten här, butikerna här nere är inte som typ Claes Olsson hemma, men å andra sidan kan man i många avseenden få handgjorda saker för en skitpeng istället, halva nöjet ligger i förberedelser samt att se hur något växer fram.

Än en gång tack.

En annan sak som jag inte tänkte på heller, som man kan göra här, är risbrännvin, ris har vi i överflöd, inte för att jag kan påstå att jag tycker att det är gott, men man kanske kan lägga sin "egna touch" på det med lite kryddning, vad vet jag, lite kul ska man väll få ha.
Skallig och dan man är, likväl en sup förtär.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Val av apparat!

Inlägg av stillton »

Warwick skrev:Ok, man får tacka. Det där var ganska mycket, att sätta tänderna i, men bara för att det är svårt betyder inte att det är omöjligt, jag har inte bråttom, jag vill hellre åstadkomma något bra än att skynda på med skräp, vill jag ha dynga kan jag dra till närmaste 7-11 butik och köpa Mekhong "whisky", dom kallar det så, men smaken påminner mer om något man kör en ångmaskin eller dyrligt på.

Jag tror jag har en svag ide, om vad jag har att göra samt vad jag behöver, skall se hur förutsättningarna ser ut på materialfronten här, butikerna här nere är inte som typ Claes Olsson hemma, men å andra sidan kan man i många avseenden få handgjorda saker för en skitpeng istället, halva nöjet ligger i förberedelser samt att se hur något växer fram.

Än en gång tack.

En annan sak som jag inte tänkte på heller, som man kan göra här, är risbrännvin, ris har vi i överflöd, inte för att jag kan påstå att jag tycker att det är gott, men man kanske kan lägga sin "egna touch" på det med lite kryddning, vad vet jag, lite kul ska man väll få ha.
då har du rätt inställning. tyvärr testar dom flesta som kommer i närheten av hobbyn en vin eller ölsats utan att egentligen kolla upp vad det innebär, och sen konstaterar att det smakar skit utan ens att lagra produkten och drar då slutsatsen att man inte kan tillverka bra drycker hemma.
i själva verket är det samma förhållande inom detta som när det gäller alla andra livsmedel. bobs sylt och findux färdiga rätter smakar oftast bra, men det är nog inte många som väljer det framför något hemlagat i samma kategori. det går inte att ta genvägar här heller. man kan inte ta 1 kg blåbär och 7 kg socker och förvänta sig att det ska bli en god sylt.

ris har bra potential för att göra neutral sprit på (och gin). när det gäller övrig smaksatt sprit vågar jag inte uttala mig. men Mekong whiskey görs just på ris, så du kanske kan ta det som en utmaning att göra något bättre?
Warwick
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 23, 2011 14:53

Val av apparat!

Inlägg av Warwick »

Haha jo det lär nog inte vara särskilt svårt att gör något bättre än Mekong whiskey, fast jag har å andra sidan inte kanske direkt avsikten att "tävla" om att bli bättre än den eller den, jag vill göra något som jag tycker är bra själv, tycker andra om det med, så är det så klart kul.

Men hur som, melass och ris har jag runt knuten så det kan jag lätt ordna, ev har jag snart tillgång till en potstill med, så då blir det att köra så det ryker, det finns lite trevliga kryddor här med, så jag skall inledningsvis köra lite vanligt kryddat brännvin, så jag lär mig apparaten, sedan blir det nog rom, har ev nosat upp lite vingårdar, så man kan få tag på fat, till dess att man är mogen att testa whisky, skall testa lite olika varianter, samt leta upp lite bra recept, jag har inte hittat några än, verkar som folk "sitter inne" med sina recept, tur att man har ungefär hur mycket tid som helst :)
Skallig och dan man är, likväl en sup förtär.
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster