Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nikotinfritt snus?

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Användarvisningsbild
GRYM
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån jan 05, 2009 20:39

Nikotinfritt snus?

Inlägg av GRYM »

Jag brukar göra eget snus från Cuthof eller Ekens. Problemet är att jag fått en hjärtinfarkt och bör sluta snusa. :(

Men om man inte blandar i Natriumkarbonat i snussatsen borde det inte bli nikotinfritt då? Eller åtminstone mindre nikotin än vanligt.
Finns någon på forumet som har koll på detta?

Det finns ju nikotinfritt att köpa i affärerna, men jag har bara sett med portionspåsar och det vill jag inte ha.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Nikotinfritt snus?

Inlägg av latmasken »

Nu kan jag inte så mycket om snus, men vad jag förstått är natriumkarbonatets funktion att höja pH på snuset så att det inte svider så mycket under läppen?

Nikotinet kommer väl från tobaken och försvinner väl knappast bara för att man tar bort natriumkarbonatet?
Användarvisningsbild
GRYM
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån jan 05, 2009 20:39

Nikotinfritt snus?

Inlägg av GRYM »

latmasken skrev:Nu kan jag inte så mycket om snus, men vad jag förstått är natriumkarbonatets funktion att höja pH på snuset så att det inte svider så mycket under läppen?

Nikotinet kommer väl från tobaken och försvinner väl knappast bara för att man tar bort natriumkarbonatet?
Du kan ha rätt. Fast jag har hört någonstans att ämnet löser ut nikotinet i tobaken så att det kan tas upp av kroppen?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Nikotinfritt snus?

Inlägg av latmasken »

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nikotin

"Nikotin är en hygroskopisk, oljig vätska som är löslig i vatten. Som en kvävehaltig bas bildar nikotin salter som oftast är fasta och vattenlösliga. Nikotin tränger lätt genom huden."

Indianerna tuggade ju tobaksblad rakt av.

Jag tror inte att nikotinfritt snus innehåller nån tobak alls utan är baserat på andra bladväxter.
Användarvisningsbild
GRYM
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån jan 05, 2009 20:39

Nikotinfritt snus?

Inlägg av GRYM »

OK. Du har nog rätt då.
Vet du om det existerar något nikotinfritt lös-snus i handeln? Allt jag hittat är med portionspåsar och då kan det kvitta...
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Nikotinfritt snus?

Inlägg av latmasken »

Jag har ingen aning, jag snusar inget men läste av nyfikenhet lite om snus nyligen (eftersom jag såg folk här i forumet som gjorde eget snus).

En gissning är att det inte går att få rätt "konsistens" på snuset utan tobak, och det är därför det bara finns i portionspåsar.
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

Re: Nikotinfritt snus?

Inlägg av Doctor_snus »

GRYM skrev:Jag brukar göra eget snus från Cuthof eller Ekens. Problemet är att jag fått en hjärtinfarkt och bör sluta snusa. :(

Men om man inte blandar i Natriumkarbonat i snussatsen borde det inte bli nikotinfritt då? Eller åtminstone mindre nikotin än vanligt.
Finns någon på forumet som har koll på detta?

Det finns ju nikotinfritt att köpa i affärerna, men jag har bara sett med portionspåsar och det vill jag inte ha.
Tycker faktiskt att du ska lägga ner tobaken helt och hållet för ditt eget bästa.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Nikotinfritt snus?

Inlägg av stillton »

är nikotinet verkligen så farligt i detta fall? dom som har förhöjt blodtryck får väl knappt rådet att sluta med nikotin? på annat sätt än det kan det väl inte förvärra situationen?

själv blir jag stressad och får lätt hjärtklappning om jag är utan snus..
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

Nikotinfritt snus?

Inlägg av Doctor_snus »

stillton skrev:är nikotinet verkligen så farligt i detta fall? dom som har förhöjt blodtryck får väl knappt rådet att sluta med nikotin? på annat sätt än det kan det väl inte förvärra situationen?

själv blir jag stressad och får lätt hjärtklappning om jag är utan snus..
Att du får hjärtklappning utan snus är givetvis ett tecken på abstinens. Men nu råder jag självklart inte dig att sluta snusa för det.

Blodtryck. Att ta en prilla, speciellt morgonprillan, höjer blodtrycket en del. Annars så höjer det blodtrycket minimalt. Det beror på att nikotinet gör att kroppens blodkärl dras ihop. Så, egentligen ska en läkare råda en person med förhöjt blodtryck att sluta snusa. Men förhöjt blodtryck kan självklart orsakas av flera faktorer så läkare kanske inte råder en att sluta snusa om man har andra besvär.
Plaguetongue
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: tor okt 07, 2010 5:39

Nikotinfritt snus?

Inlägg av Plaguetongue »

mmm snus.
Användarvisningsbild
Lazersnus
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör dec 10, 2005 1:00

Nikotinfritt snus?

Inlägg av Lazersnus »

Angående PH och fribas/salt

I olika tobakssorter finns olika mängder nikotin i formerna fribas eller som
nikotinsalt. Har läst att ju mörkare tobakssort desto mer fribasnikotin.
Nikotinsalter kan inte tas upp av munslemhinnorna, därför ska man behandla
tobaken med något basiskt för kunna få ut något av det. Tobaksbolagen
brukar behandla även röktobak på detta sätt för att även de som bara röker
munbloss ska fastna :twisted:
Användarvisningsbild
Lazersnus
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör dec 10, 2005 1:00

Nikotinfritt snus?

Inlägg av Lazersnus »

@GRYM:

Tråkigt att höra att du fått hjärtproblem. Du kanske skulle prova att tillsätta
mindre natriumkarbonat i snuset så att du får ett svagare snus, kan kanske
hjälpa att trappa ner om du på sikt vill sluta. Kan nog vara snällare mot
hjärtat med en nedtrappning först, lycka till.
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst