Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frågor om vin som körs i potstill

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
Lysvik
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: fre mar 04, 2011 17:36
Ort: Lysvik

Frågor om vin som körs i potstill

Inlägg av Lysvik »

undrade om någon har en åsikt om vin som är gjort på turbo som sedan skall köras i en potstill.

hur stor skilnad blir det om man kör dåligt vin vs seriöst vin?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Frågor om vin som körs i potstill

Inlägg av dan610324 »

det är svårt att steka pölsa och få tornedos som resultat
pölsa är alltid pölsa
för att göra en tornedo behöver du oxfile'

turbojäst används för att få fram maximalt med alkohol UTAN NÅGON SOM HELST HÄNSYN TILL SMAK .

titta på whisky bränning till exempel , där körs en ca 6-7%:igt enkelt öl först till low wines och sedan finkörning till ca 60%
men den måste trots väldigt noggranna cuts lagras i många år på ekfat för att omvandlas till ett drickbart resultat .
vill du sen uppnå ett bra resultat så måste den lagras åtskilligt mycket längre .

bara onödigt att ens tänka i dessa banor
möjligen om någon skulle vilja försöka seriöst att göra ett riktigt ädel destillat
men det kanske behöver 10 - 15 år på fat för att bli acceptabelt
ursäkta mig men jag tror knappast att det är någon av er som är beredd att vänta den tiden för att få reda på om det blev bra eller inte .
jag skulle själv vilja testa , men det är inte värt 15 år på fat för att kunna konstatera att det blev skit i alla fall .
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Frågor om vin som körs i potstill

Inlägg av m8e »

Hur stor skillnad är det på de olika turbojästerna?
"Vodka Star" och andra jäster som marknadsförs som extra rena borde väl vara bättre än andra turbojäster...

Även rom brukar väl jäsas till ca 6%? I och med att man använder melass så skulle det vara enkelt att jästa till det dubbla. Men ändå väljer de att jäsa till så låg procent av någon anledning.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Frågor om vin som körs i potstill

Inlägg av dan610324 »

ju lägre alkoholhalt ju renare mäsk
fan så viktigt om du ska köra i en pot still

när det gäller renheten så tror jag inte att det är någon större skillnad mellan turbo a och turbo b , c , d eller vilken turbo som helst . den låga tempen gör ju även att det blir relativt sett långa jäs tider på seriös mäsk utan turbo om man jämför med en turbo som får jobba i höga temperaturer med mycket biprodukter som ett resultat av temp + alkoholhalt . ,
vill man ha bra resultat så är det en högkvalitativ jäst , låg jästemp och låg alkoholhalt som gäller .
vilket med automatik innebär långa tider
finns inga genvägar
har man en extremt bra maskin och kör cuts så kan man köra med turbo
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Re: Frågor om vin som körs i potstill

Inlägg av Kabben »

Lysvik skrev:undrade om någon har en åsikt om vin som är gjort på turbo som sedan skall köras i en potstill.

hur stor skilnad blir det om man kör dåligt vin vs seriöst vin?
Som dan skriver.

Skit in = skit ut
Användarvisningsbild
Lysvik
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: fre mar 04, 2011 17:36
Ort: Lysvik

Frågor om vin som körs i potstill

Inlägg av Lysvik »

okej då har jag fått svar på hur dåligt vin blir..inge vidare låter det ...

men ett seriöst vin då?
inge turbo som jäst utan någon vanlig vin jäst som t.ex vinosol startsats vilket kanske inte är något som det är jätte hög kvalite på men fick tag många till ett rimligt pris (5 kr st)

hur länge skulle man behöva lagra en sådan brandy för att den skulle bli bra nog för att kunna bjuda på?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Frågor om vin som körs i potstill

Inlägg av dan610324 »

tror inte det finns någon seriös konjaks tillverkare som lagrar sina billiga produkter mindre än 5 år .
lite bättre produkter är ju en blend av div olika destillat med olika ålder
det finns en klassnings skala för hur ungt det yngsta destillatet i en blend får vara för att få ges en viss klassning .
ju högre klassning ju äldre innehåll .

och ändå så har ju dom rätt utformad utrustning och en gedigen kunskap på området .
så gör din egen bedömmning .
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Frågor om vin som körs i potstill

Inlägg av aqua vitae »

På de internationella forumen http://homedistiller.org/forum/index.php och http://www.artisan-distiller.com/phpBB3/index.php är det vanligare att folk kör med potstill och gör fusk whiskey och brandy än att göra sprit utan smak som här.
EC-1118 är en jäst som många använder där och passar nog bra till brandy.

Det som är mest noga av allt är hur du gör cuts, läs på om det. http://homedistiller.org/forum/viewtopi ... 46&t=13261 här har du en bra guide på engelska.
Här är en e-bok som inriktar sig till microdestillerier som gör whiskey och brandy, kanske står nått intressant: http://distillers.tastylime.net/library ... /index.htm
Användarvisningsbild
Lysvik
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: fre mar 04, 2011 17:36
Ort: Lysvik

Frågor om vin som körs i potstill

Inlägg av Lysvik »

tackar för alla goda tips om vad jag kan göra och inte borde göra.

Har tänkt att göra ca 5st olika viner i plast dunkar och prova mig fram vad som faller mig i smaken :D

kanske något som liknar rom ska jag testa någon gång när jag får tag på sån dära melass om jag inte har fattat det hel fel.

två små frågor,
när vet man att lagring med ekstav/ekspån är lämpligt?
och hur får man en likör att bli mer fyllig?
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster