Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lagligt med en "pluggad" destillationsapparat?

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
VanTheMan
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 08, 2008 13:42

Lagligt med en "pluggad" destillationsapparat?

Inlägg av VanTheMan »

om man pluggar igen (svetsar/löder) produktuttaget på tex en Labmaster, är den då laglig att inneha eftersom den har tagit ur sitt bruk?
Skattefria dunken....
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Lagligt med en "pluggad" destillationsapparat?

Inlägg av Godot »

Intressant fråga! Du gör då paralleller till pluggade vapen? Om du skulle råka ha en AK4 olovligt och svetsar igen den egenmäktigt, så undkommer du strafföreläggande?
VanTheMan
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 08, 2008 13:42

Lagligt med en "pluggad" destillationsapparat?

Inlägg av VanTheMan »

har en gammal kokare som gått i arv som jag inte har för avsikt att använda men hade varit trevlig att ha den som ett utsällningsföremål för en svunnen tid här i byn =)

edit: en kompis far har ett gäng olika pistoler o revolvrar som han slipat bort piggen på hanen eller va de kallas och då får han ha dom hängandes i vardagsrummet helt lagtligt tydligen så det borde väl vara något liknande.
Skattefria dunken....
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Lagligt med en "pluggad" destillationsapparat?

Inlägg av Godot »

Det jag är osäker på är om ett vapen blir lagligt bara för att du gjort det obrukbart. Jag kan tänka mig att det krävs någon form av godkännande eller tillstånd även till detta...
När det gäller destillationsapparater som museiföremål kanske de här kan svara på frågan:
http://www.vinosprithistoriska.se/
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Lagligt med en "pluggad" destillationsapparat?

Inlägg av stillton »

Godot skrev:Det jag är osäker på är om ett vapen blir lagligt bara för att du gjort det obrukbart. Jag kan tänka mig att det krävs någon form av godkännande eller tillstånd även till detta...
När det gäller destillationsapparater som museiföremål kanske de här kan svara på frågan:
http://www.vinosprithistoriska.se/
när det gäller vapen måste det godkännas av polismyndigheten så det går rätt till. jag förmodar att samma sak gäller för hembränningsapparater.
VanTheMan
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 08, 2008 13:42

Lagligt med en "pluggad" destillationsapparat?

Inlägg av VanTheMan »

ja jo.. det borde ju rimligtvis behövas något godkännande/intygande på urbruktagandet.
tror ja ska ringa till polisen imorrn och höra.
Skattefria dunken....
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Lagligt med en "pluggad" destillationsapparat?

Inlägg av Godot »

Man kan alltid fråga polisen... Om man vågar! Kan hända att man väcker deras intresse i onödan dock! ;)
VanTheMan
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 08, 2008 13:42

Lagligt med en "pluggad" destillationsapparat?

Inlägg av VanTheMan »

äh vadå.. är väl inte så konstigt att man undrar om man får plugga en gammal hembrännare man hittat på soptippen =)

nä, men man man får ju sköta det lite snyggt, dessutom är det oftast en mindre intresserad person som brukar sitta och svara på sånt här hos polisen..

Edit: En destillationsapparat är ju i sig egentligen inte olaglig förränn den är avsedd att användas till att framställa alkohol.
du FÅR faktiskt inneha och använda en för att tex destillera batterivatten o annat.
men man får nog räkna med lite beslag o husrannsakan om man nu råkar ha en Labmaster och enbart gör batterivatten ;)

litegrann som att man får ju göra vin med hjälp av vatten, socker och jäst i en vin/jäs-hink men det måste avse vin eller annan lågalkoholhaltig dryck.
Skattefria dunken....
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Lagligt med en "pluggad" destillationsapparat?

Inlägg av TorstenStenmark »

Om du förstör apparaten (svetsar dit nån plugg som inte ska vara där) så är det ju inte längre en destilleringsapparat... snarare en hög med skrot.

Hur skulle dom kunna dömma dig för att du har en obrukbar apparat?

Om jag vore i dina skor skulle jag bara göra den obrukbar och låta den stå framme.

Så resonerar jag iaf. Men det finns kanske någon juridiskt påläst där ute.
VanTheMan
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 08, 2008 13:42

Lagligt med en "pluggad" destillationsapparat?

Inlägg av VanTheMan »

nej. ja e inte speciellt orolig ifall polisen skulle beslagta den pluggade apparaten.
lite frågesport kanske men sen skulle jag nog få tillbaka den.

men... hittar dom en destilleringsapparat, pluggad eller ej så skulle dom säkert gå lite djupare och kanske hittar andra saker som gör sig bäst bakom stängda dörrar ;)
Skattefria dunken....
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Lagligt med en "pluggad" destillationsapparat?

Inlägg av m8e »

Tror inte att man behöver plugga för att göra den lagligt. Helt lagligt att ha en fullt fungerande som prydnad.

Fast det är kanske lite skillnad mellan en restaurang/krog som har en antik enkelpanna helt i koppar vid entren och en privatperson med en labmaster i vardagsrummet. :(
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Lagligt med en "pluggad" destillationsapparat?

Inlägg av Godot »

Hoppas någon juridikkunnig kommer och uttalar sig även i frågan om det är lagligt att inneha en destillationsapparat överhuvudtaget. Jag betvivlar det nämligen starkt. Annars skulle väl mackar och liknande, typ Biltema, saluföra destillationsapparater för batterivatten, vilket de bevisligen inte gör. För det kan ju inte vara så att de är lagliga att inneha, men inte sälja?
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Lagligt med en "pluggad" destillationsapparat?

Inlägg av Sylar »

Lite osäkert det där. Tror inte du får plugga den och sen ha kvar den. skulle bli för lätt att bara ta bort pluggen. Till och med delarna till en kokare är olagliga om du bara har en som är en uppenbar del till en kokare. Men kan den fylla något annat syfte då är det okey.
Zotamedu
Bryggmästare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis jul 14, 2009 18:19

Lagligt med en "pluggad" destillationsapparat?

Inlägg av Zotamedu »

Godot skrev:Hoppas någon juridikkunnig kommer och uttalar sig även i frågan om det är lagligt att inneha en destillationsapparat överhuvudtaget. Jag betvivlar det nämligen starkt. Annars skulle väl mackar och liknande, typ Biltema, saluföra destillationsapparater för batterivatten, vilket de bevisligen inte gör. För det kan ju inte vara så att de är lagliga att inneha, men inte sälja?
Apparat som uppenbarligen är ägnad för tillverkning av sprit (destillationsapparat) och del till sådan apparat (apparatdel) får endast tillverkas för, överlåtas till eller innehas av den som har tillstånd enligt denna lag att tillverka sprit eller spritdrycker.

Vad som sägs i andra stycket gäller inte om Statens folkhälsoinstitut har medgivit undantag från kravet på tillstånd. Ett sådant medgivande får ges tills vidare eller för viss tid och får återkallas om förhållandena föranleder det. Lag (2001:414).

Så säger lagen. Alltså, apparat uppenbart uppenbarligen är ägnad för tillverkning får inte innehas av någon som inte har tillstånd. Problemet är väl då att etanol är så lätt att destillera att nästan vad som helst kan användas så att all form av destillationsutrustning för batterivatten samtidigt kan användas till sprit. Dock säljs det mycket destillationsutrustning för laboratorier helt utan någon sorts specialtillstånd. Gissningsvis är det Biltema och liknande som anser att det inte är värt krånglet då de skulle kunna åka på problem om alla bränner sprit med deras grejer men något generellt förbud mot destillationsutrustning finns inte.
På gång:
Glögg - Lagring
Fläderchampagne - Jäsning

Färdigt:
Krusbärsvin 2009
Perry 2009
Cider 2009
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster