Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

lämplig plåt tjocklek RF/koppar?

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
Användarvisningsbild
petros32
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör dec 05, 2009 22:47
Ort: Stockholm

lämplig plåt tjocklek RF/koppar?

Inlägg av petros32 »

Jag har sökt runt lite på forumet, men hittar inget bra svar, så jag tänkte starta en tråd om detta..

Jag har en fråga till de lite mer erfarna om lämplig plåt tjocklek för ett kokkärl

Jag är på grund av takhöjd begränsad till ett kokkärl med hörd 25cm... så min plan är att bygga ett fyrkantigt kokkärl i måtten BxLxH 40x40x25 vilket borde ge 40L volym

min tanke är att svetsa ihop det av plåt, antingen kopparplåt, eller RF plåt. Har hittat några ställen att köpa på som t.ex. slojd-detaljer.se men jag är inte riktigt säker på vilken plåttjocklek som är lämplig för respektive material (RF/koppar) 0,7mm? 1mm?

Belastningen är ju dels kopparkolonen som ska sitta fast på o sen värmen så klart.

Så vilket material rekommenderas och vilken tjocklek är lämplig?

Eller bör jag kanske tänka om hela iden med kokkärlet från grunden?

Känner ni till några fler lämpliga inköpsställen för plåt än slojd-detaljer.se?
Användarvisningsbild
Lullen
Bryggmästare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre sep 08, 2006 2:00

lämplig plåt tjocklek RF/koppar?

Inlägg av Lullen »

När en person skulle göra det åt mig så sa han att han kommer använda 1,5mm rf plåt så jag skulle kört på det
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

lämplig plåt tjocklek RF/koppar?

Inlägg av m8e »

Fråga någon lokal plåtslagare vad de tar för priser. Tror det blir billigare och så kan de kapa bitarna som du behöver så att du slipper spill.

Sen så blir det rakt och fint då de har riktiga verktyg.
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst