Bryggforum bryggforum.nu
Sveriges största forum för hembryggare.

ReglerREGLER   SökSök    MedlemslistaMedlemslista     Vanliga frågor runt phpBBVanliga frågor runt phpBB  Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 
 Skapa sida/bloggSkapa din egen sida/blogg om hembryggning  

Hur mycket kolsyra? Kolsyretryck. Tryck.

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Utrustning och teknik för ölbryggning
Författare Meddelande
TorstenStenmark
Bryggare

Registreringsdatum: 10 februari 2010

InläggPostat: fre jul 30, 2010 14:05    Rubrik: Hur mycket kolsyra? Kolsyretryck. Tryck. Svara med citat

Hur högt tryck brukar/bör man ha i flaskorna?

Det är gamla ölflaskor och svagdricksflaskor som ska kolsyras på konstgjord väg. Jag vill inte behöva oroa mig för jäst när jag häller upp öl senare.

Jag vill ju att det ska vara tillräckligt bubbligt, men utan att flaskan för dens skull sprängs! Wink

Så... vilket tryck?
Till överst på sidan
dan610324
Bryggmästare

Registreringsdatum: 14 februari 2010

InläggPostat: fre jul 30, 2010 22:46    Rubrik: Svara med citat

varför inte test spränga några flaskor med tryckluft , sakta sakta stegra trycket tills dom exploderar.
då får du ju ett hum om vilket tryck flaskorna klarar

skulle du göra det så är jag otroligt intresserad av att få veta när dom sprängs
Till överst på sidan
Ludentass
Finjäsare

Registreringsdatum: 28 februari 2009

InläggPostat: lör jul 31, 2010 15:10    Rubrik: Använd skydds glasögon Svara med citat

Hoppas du använder skydds glasögon om du nu får för dig att göra ett sådant muppigt test!

Jag fattade inte riktigt frågan från början? ska du kolsyra med sodastreamer eller hur har du tänkt?

Ett tips, skaffa Cornelius fat , kolsyra i dom, och tappa sedan på flaska.

/ Magnus
Till överst på sidan
dan610324
Bryggmästare

InläggPostat: lör jul 31, 2010 17:46    Rubrik: Svara med citat

förstår inte vad det är för muppigt med det
kan ju vara bra att veta vilket tryck flaskor tål

å så satans dum är man väl knappast så man testar en sån sak utan säkra anordningar , skyddsglasögon lär ju knappast vara till någon större nytta när splittret sprutar
Till överst på sidan
scaryeyes
Bryggmästare

Registreringsdatum: 16 september 2008

InläggPostat: lör jul 31, 2010 18:01    Rubrik: Svara med citat

jag har testat. Ca 12 bar sprangdes vanliga 33cl flaskor. Min kolsyrningsapparat (inkl sodastrean) funkade inte optimalt, men helt plotsligt visade mataren 12 bar och da pang! Sen sprutade blodet! Ganska kul nu i efterhand, fast inte kul att stada.......
Till överst på sidan
dan610324
Bryggmästare

InläggPostat: lör jul 31, 2010 18:31    Rubrik: Svara med citat

wow

12 bar är innihelvete högt tryck

är du säker på att flaskorna höll till 12 bar ??
eller visade det sig efteråt att du hade 12 bars tryck i utrustningen ??

om det var 12 bar i utrustningen så kan ju flaskan ha smullit vid 4 eller 9 bar , det kan man ju inte vara säker på .
jag har lite svårt för att tro att en flaska skulle klara 10-11 bar

är det någon som vet vad en vanlig standard läsk eller pilsner har för tryck ungefär ??
eller vad tillverkaren rekomenderar för maxtryck i flaskorna ??

det här är ju onekligen intressanta uppgifter för alla som håller på med kolsyrejäsning .

jag tänkte testa sen med några flaskor av min cider med 15 och 20 gram per liter, det är ju onekligen intressant att veta hur mycket flaskorna klarar innan dom smäller .
och se om det blir någon märkbar skillnad på kolsyremängden och skummet efter att man hällt upp cidern .
kanske en cider som jäst med mer socker till mycket högre tryck håller kolsyran längre också , finns mycket intressant att lära sig här .

är det någon som testat med andra sockermängder än 6-8 gram per liter ?
i så fall hur mcket och vad fick ni för resultat ??
Till överst på sidan
TorstenStenmark
Bryggare

InläggPostat: lör jul 31, 2010 18:51    Rubrik: Svara med citat

Jo, jag ska kolsyra ölen med en typ soda streamer.

Jag har ingen lust att provspränga flaskor. Det verkar mer än lovligt farligt, om man inte har rejält med skyddsutrustning.

12 bar är alltså för högt tryck.

Vet någon vad köpeöl håller för tryck?
Till överst på sidan
Ludentass
Finjäsare

Registreringsdatum: 28 februari 2009

InläggPostat: lör jul 31, 2010 20:42    Rubrik: Svara med citat

[quote="
å så satans dum är man väl knappast så man testar en sån sak utan säkra anordningar , skyddsglasögon lär ju knappast vara till någon större nytta när splittret sprutar[/quote]

Det är just därför du ska ha skyddsglasögon åtminstone!

När splittert sprutar så är väl ögonen ett ställe som du absolut inte vill ha det i , det är näst intill omöjligt att ersätta en förlorad syn.
Sedan kan det ju vara bra med övrig skydds utrustning med.

Fråga scaryeyes hur ont det gjorde för honom, tror inte att han rekommenderar någon annan att prova.

Gör inte detta, om du klarar dig utan att göra illa dig så kommer du i alla fall ha mycket att städa, om jag inte minns fel så tror jag att scaryeyes hade glas splitter i stort sett i hela huset.

Håll gärna fru och barn och husdjur utanför risksonen med.

/ Magnus
Till överst på sidan
TorstenStenmark
Bryggare

InläggPostat: lör jul 31, 2010 21:04    Rubrik: Svara med citat

Efter lite efterforskningar har jag kommit fram till att man pumpar i 2-3 bar när man kolsyresätter köpeöl.
Till överst på sidan
dan610324
Bryggmästare

InläggPostat: sön aug 01, 2010 0:35    Rubrik: Svara med citat

jag menade att man är väl inte så jävla dum att man ens försöker göra ett destruktivt tycktest utan att ha flaskan i något slags splitterskyddat utrymme

dert som hände scareyeyes var ju faktiskt en oplanerad olycka

om man planerar att spränga glasflaskor gör man väl förhoppningsvis det under säkra förhållanden

själva kolsyresättningen av vätskan , vare sig det är öl eller läsk på bryggerier görs ju i stora kylda tankar i rostfritt
undrar hur mycket tryck som finns kvar i flaskan efter kapsyleringen ??

sodastreamern däremot trycker ju direkt i flaskan , vet någon hur högt tryck som används där ??
Till överst på sidan
scaryeyes
Bryggmästare

Registreringsdatum: 16 september 2008

InläggPostat: mån aug 02, 2010 7:14    Rubrik: Svara med citat

Jag höll koll på mätaren hela tiden men efter varje pump upp till 2 bar sjönk trycket direkt. Hade läckage. Så jag tryckte i mer och mer. Helt plötsligt började mätaren stiga högre och högre. Det gick fort så hann inte releasa flaskan i tid.
Men har på senare tid funderat på om det kan vara så att utjämningen har gjort så att kolsyran löste sej i ölet..... Fast dom flaskorna jag provade innan den som small fick ingen kolsyra.... Var lite därför jag blev lite vårdslös

Men jag hade dubbla övertrycksventile, backventiler och avstägningsventil....
Men vad hjälpte det???

Det man anger som vol. co2, överrensstämmer det med hur många bar tryck? Man brukar ju säga 2.2-2.8 ca i öl.
Till överst på sidan
TorstenStenmark
Bryggare

InläggPostat: mån aug 02, 2010 8:45    Rubrik: Svara med citat

Sista raden där, antar jag gällde "delar co2 per volym" (rena grekiskan :S)

Jag hittade den här lathunden (dock använder den fahrenheit och PSI, men det går ju lätt att räkna om)

http://www.angelfire.com/cantina/carbonation/Carbonation%20Chart.xls

Du kollar alltså temperaturen på ölen, tar reda på vad det blir i F, sen tar du reda på hur mycket co2 per volym du vill ha, sen hittar det på rätt rad, sen kollar du vad det kräver för PSI för att uppnå den kolsyrningen, sen delar du den siffran med 14.5 för att få trycket i bar.

Förvirrande grejer... men det verkar ändå enklare än efterjäsning i flaskan/fatet!
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Utrustning och teknik för ölbryggning Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Baserad på php B och B
Sidkarta