Bryggforum bryggforum.nu
Sveriges största forum för hembryggare.

ReglerREGLER   SökSök    MedlemslistaMedlemslista     Vanliga frågor runt phpBBVanliga frågor runt phpBB  Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 
 Skapa sida/bloggSkapa din egen sida/blogg om hembryggning  

Borde inte dehär funka?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Cider: Recept och tillverkning
Författare Meddelande
stickan
Färsk jäst

Registreringsdatum: 07 juli 2009

InläggPostat: tor jul 29, 2010 14:03    Rubrik: Borde inte dehär funka? Svara med citat

borde de inte funka att ta en ''riktig'' kolsyrejäst cider från systemet och slänga i lite socker och försöka få igång en jästkultur på den?

de borde väll funka eller tänker jag helt galet nu?
Till överst på sidan
attackbever
Moderator

Registreringsdatum: 24 maj 2006

InläggPostat: fre jul 30, 2010 8:31    Rubrik: Svara med citat

Att odla en jäst kan gå, har själv gjort det på systemets blåa chimay öl. Viktigt att du letar efter drycker där det står Jästfällning. då det brukar innebära primad med jäst / socker.

Jag lät flaskan stå svalt en vecka, hälde sen bort nästan alla dricka så jästen var kvar, fyllde på med vatten, lite jästnärsalt och lite druvsocker, sen på med en ballong. Tog runt 1 vecka innan jäsningen var i full gång.
Till överst på sidan
stickan
Färsk jäst

InläggPostat: fre jul 30, 2010 12:37    Rubrik: Svara med citat

ok tack för svaret, vet du någon cider som de skulle vara möjligt stt göra de med?
Till överst på sidan
scaryeyes
Bryggmästare

Registreringsdatum: 16 september 2008

InläggPostat: fre jul 30, 2010 19:19    Rubrik: Svara med citat

sotsliskig cider i sverige ar INTE riktig cider. Och den gar INTE att starta jastkultur pa, da den innehaller kemikalier som har dodat jasten. Den ar kolsyrad i efterhand. Kop en ciderjast i stallet. Spara sen jastslurryn och tvatta for att anvanda igen nasta gang. Sen kan du om du vill, odla upp fran dina egna flaskor da dom har jastfallning.
Till överst på sidan
stickan
Färsk jäst

InläggPostat: lör jul 31, 2010 12:27    Rubrik: Svara med citat

jag vet att de inte går med den sötsliskiga svenska cidern, de jag tänkte mig var mer nån av dom engelska cidrarna på systemet som är lite mer äkta cider
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Cider: Recept och tillverkning Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Baserad på php B och B
Sidkarta