|
|
| Författare |
Meddelande |
stickan Färsk jäst
Registreringsdatum: 07 juli 2009 Inlägg: 13 Ort: borlänge
|
Postat: tor jul 29, 2010 14:03 Rubrik: Borde inte dehär funka? |
|
|
borde de inte funka att ta en ''riktig'' kolsyrejäst cider från systemet och slänga i lite socker och försöka få igång en jästkultur på den?
de borde väll funka eller tänker jag helt galet nu? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
attackbever Moderator

Registreringsdatum: 24 maj 2006 Inlägg: 972
|
Postat: fre jul 30, 2010 8:31 Rubrik: |
|
|
Att odla en jäst kan gå, har själv gjort det på systemets blåa chimay öl. Viktigt att du letar efter drycker där det står Jästfällning. då det brukar innebära primad med jäst / socker.
Jag lät flaskan stå svalt en vecka, hälde sen bort nästan alla dricka så jästen var kvar, fyllde på med vatten, lite jästnärsalt och lite druvsocker, sen på med en ballong. Tog runt 1 vecka innan jäsningen var i full gång. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
stickan Färsk jäst
|
Postat: fre jul 30, 2010 12:37 Rubrik: |
|
|
| ok tack för svaret, vet du någon cider som de skulle vara möjligt stt göra de med? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
scaryeyes Bryggmästare

Registreringsdatum: 16 september 2008 Inlägg: 779
|
Postat: fre jul 30, 2010 19:19 Rubrik: |
|
|
| sotsliskig cider i sverige ar INTE riktig cider. Och den gar INTE att starta jastkultur pa, da den innehaller kemikalier som har dodat jasten. Den ar kolsyrad i efterhand. Kop en ciderjast i stallet. Spara sen jastslurryn och tvatta for att anvanda igen nasta gang. Sen kan du om du vill, odla upp fran dina egna flaskor da dom har jastfallning. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
stickan Färsk jäst
|
Postat: lör jul 31, 2010 12:27 Rubrik: |
|
|
| jag vet att de inte går med den sötsliskiga svenska cidern, de jag tänkte mig var mer nån av dom engelska cidrarna på systemet som är lite mer äkta cider |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|