|
|
| Författare |
Meddelande |
TorstenStenmark Bryggare

Registreringsdatum: 10 februari 2010 Inlägg: 139
|
Postat: fre jul 23, 2010 0:07 Rubrik: Hur länge ska rom lagras? |
|
|
Jag har just införskaffat ett ekfat (på närmare 40 liter!) som jag tänkte fylla med hemmagjord rom, gjord på melass, socker och någon lämplig jäst, som jag destillerar i en potstill.
Frågan är nu bara: hur länge måste jag vänta, innan jag kan avnjuta mina ljuva droppar?
Givetvis lär det ta några år att tömma hela fatet, men jag hoppas att jag inte måste vänta i flera år innan jag kan imponera på mina nära och kära, med den bästa cuba libre dom någonsin druckit!
Jag tänkte destillera det till 60%, om det nu spelar någon roll för lagringstiden.
Hur länge? Halvår? Helt år? Två år? Ännu längre? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
dan610324 Bryggmästare
Registreringsdatum: 14 februari 2010 Inlägg: 533 Ort: smedjebacken
|
Postat: fre jul 23, 2010 1:20 Rubrik: |
|
|
| 3-7 år är vanligt bland fabrikstillverkad rom |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
stillton Bryggmästare

Registreringsdatum: 04 mars 2009 Inlägg: 923
|
Postat: fre jul 23, 2010 1:56 Rubrik: |
|
|
jag skulle inte rekommendera att du börjar med att fylla hela tunnan på en gång. lär dig att göra en rom som du tycker är god, och snabblagra med ekstickor och snabblufta med luftpump.
är det ett nytt ekfat? bränt på insidan? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
TorstenStenmark Bryggare

|
Postat: fre jul 23, 2010 13:41 Rubrik: |
|
|
Nytt är det inte.
Förra ägarna hade använt det som soffbord.
Det är helt klart ett äkta fat och ingen inredningsdetalj. När jag fick loss korken luktade jag ner i hålet, och nånting luktade det iaf (inget jag kunde identifiera, dock).
Det såg inte ut att vara bränt på insidan, konstigt nog.
Men det ska väl gå att stoppa in en butanbrännare i hålet och bränna insidan?
Jag har inte bestämt mig än om jag ska lagra rom i det här fatet, köpa ett mindre fat till romen eller köra med stickor/flisor i en flasflaska.
Om jag inte använder fatet till rom, så använder jag det till mjöd istället. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
TorstenStenmark Bryggare

|
Postat: fre jul 23, 2010 14:11 Rubrik: |
|
|
Helvete! Det är vaxat på insidan!
Jag trodde att man bara vaxade små fat/kaskar som ska användas till att distribuera sprit. Och då den här är mycket större än sånna och saknar både kran och ställning, så antog jag att det inte var vaxat.
Vad gör jag nu då? Ska jag leka tunnbindare och ta isär ena sidan och skrapa bort vaxet och bränna tunnan ordentligt och sen binda ihop den igen? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Caprimulgus Bryggare
Registreringsdatum: 01 juli 2010 Inlägg: 161
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
scaryeyes Bryggmästare

Registreringsdatum: 16 september 2008 Inlägg: 789
|
Postat: fre jul 23, 2010 20:16 Rubrik: |
|
|
Jag har ett sant fat som i lanken pa 1 liter som jag kopte i mexico for 3 ar sen. Har lagrat bade essens wiskey och essens rum i det med mycket bra resultat. Jag ar lite sugen pa att ta hem ett 3 liters denna gangen. Problemet ar bara platsen i resvaskan......
Finns ett diskussionsforum dar med om man vill stalla fragor
http://groups.google.com/group/white-oak-barrels
Fast att kopa fat sa blir ganska dyrt med frakten. Tror man hellre i sverige far krypa till korset och ta fram stora planboken och kopa det hemma |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
dan610324 Bryggmästare
|
Postat: fre jul 23, 2010 23:31 Rubrik: |
|
|
helvete att frakten ska vara så dyr
lägger man sen på tull och moms så blir det ju faktiskt samma priser som i sverige i princip |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Caprimulgus Bryggare
|
Postat: sön jul 25, 2010 15:25 Rubrik: |
|
|
Ja, det är säkert billigare att så ett ekollon, vänta på att eken växer och ägna ett decennium, eller två på att lära sig tunnbindning! Ack o ve, du grymma värld!
Äh, vill man ha så är det väl bara att köra. Och vill man inte, så låt bli! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
dan610324 Bryggmästare
|
Postat: tis jul 27, 2010 15:45 Rubrik: |
|
|
| kan ju finnas billigare sätt att få sina fat på utan att behöva så eken själv |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
TorstenStenmark Bryggare

|
Postat: sön aug 01, 2010 20:38 Rubrik: |
|
|
Även om tråden börjat handla om annat på sistone... så vill jag återvända till mitt fat nu.
Jag tog isär hela fatet, skrapade bort otroligt mycket vax, hyvlade bort den äckliga klarlacken på utsidan, och hyvlade till långsidorna, som ligger emot varandra, för att få det så tätt som möjligt, sen satte jag ihop det utan lock och brände det i typ 10 sekunder (en låga på närmare 1,5 meter slog ut från tunnan).
Sen satte jag ihop det med lock och fyllde på med vatten.
Sen slog jag på ringarna åt helvete mycket mera, eftersom fatet läckte som ett såll.
Den här gången smådroppade det från något enstaka ställe och drippade fram på ett ställe.
Nu när det stått halvfullt och svullit ett bra tag, så tycks det vara helt tätt överallt, utom det ställe där det drippade fram vatten förut. Jag får väl fusktäta det med något modern hjälpmedel.
300 spänn + endel jobb för ett helt tätt och (relativt) oanvänt 40-50 liters ekfat. Det var väl inte så farligt dyrt?
Nu återstår att slipa träet lite snyggt, och lägga igen läckan med nånting. Sen ska jag tillverka något att lagra i det!  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
TorstenStenmark Bryggare

|
Postat: sön aug 01, 2010 20:55 Rubrik: |
|
|
Ett par bilder:
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Cloudkicker Newbie
Registreringsdatum: 02 juli 2010 Inlägg: 1
|
Postat: fre aug 27, 2010 22:35 Rubrik: |
|
|
Ett tips när du ska täta jag tänkte på som farfar gör med hans gamla träsnipa varje år, är att lägga fint spån under båten som får leta sig in i hålen.
Jag tror de e både svårt o förstör romen med små spån i en tunna de skulle vara isf att ha tunnan helt vattenfylld med en hel del ekspån i, och då ha tunnan i olika positioner så spånet kan leta ut sig åt alla håll (undra inte om ekspån blir tyngre än vatten med tiden i vatten som brädor?) sen skölja ur den för att se om de tätar bättre.
För du verkar ju lite hardcore, iaf för att plastandpadding o liknande ska vara okey xD |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Caprimulgus Bryggare
|
Postat: lör aug 28, 2010 15:22 Rubrik: |
|
|
| Läste någonstans att man räknar ca: en månad per gallon. Ytan ek per liter blir mindre ju större tunna man har. Så typ 10 månader i en 40 literstunna kanske? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Perry Bryggmästare

Registreringsdatum: 28 augusti 2009 Inlägg: 743
|
Postat: lör aug 28, 2010 15:45 Rubrik: |
|
|
Enligt dan10324 ska allt lagras i evighet eller tills kärlet har ruttnat bort
Andra lagrar tills det smakar gott, och sen dricker upp....
De flesta lagrar inte alls, förutom det som inte hinner drickas upp  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|