Bryggforum bryggforum.nu
Sveriges största forum för hembryggare.

ReglerREGLER   SökSök    MedlemslistaMedlemslista     Vanliga frågor runt phpBBVanliga frågor runt phpBB  Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 
 Skapa sida/bloggSkapa din egen sida/blogg om hembryggning  

Bygga kompakt "reningsverk"?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kolning
Författare Meddelande
Brandon
Turbojäsare

Registreringsdatum: 25 november 2009

InläggPostat: mån jul 05, 2010 22:38    Rubrik: Bygga kompakt "reningsverk"? Svara med citat

God kväll bryggare!

Jag sitter i funderingar på att bygga ett kompakt reningsverk!
Eftersom jag bor i lägenhet så har jag inte någon möjlighet att skruva fast några rör och grejer i väggen!

Det är nog fler än jag som tycker det jobbigaste med bränning av sprit är reningen av skiten.
Själv så sitter jag faktiskt manuellt och häller ner i en avsågad Pet-flaska med Aktivt kol!
Och fy sjutton vad lång tid det tar, för att inte tala om värken i ryggen.

Att bara ha någon typ av ställning där man kan ställa en uppochnervänd 25 liters dunk med droppande kran ner i kolet vore ju guld!
Då är det bara att öppna kranen och låta ställningen göra jobbet!

Nu undrar jag om det är någon som har gjort någon liknande lösning? Vore intressant att höra hur man gått till väga!
Till överst på sidan
flutmyrg
Bryggmästare

Registreringsdatum: 18 februari 2009

InläggPostat: mån jul 05, 2010 23:35    Rubrik: Svara med citat

svetsa ihop en snygg trefot och sätt i ett 2 meter långt 40mm PP-rör. kapa botten på en 10litersdunk och fäst med akvariesilikon i ena änden av röret, snabbaste lösningen är att göra ett liiiitet hål i ett 40mm rörstopp (de där röda grejerna i ändorna på röret ). du kan slå i 10 liter direkt, låta det droppa hela natten, slå i ny sprit på morgonen, gå till jobb eller dagis eller vad du nu kan tänkas ha för fritidssysselsättning, kom hem, sup!
Till överst på sidan
Naghelfar
Bryggare

Registreringsdatum: 14 februari 2009

InläggPostat: fre jul 16, 2010 21:09    Rubrik: Svara med citat

flutmyrg skrev:
svetsa ihop en snygg trefot och sätt i ett 2 meter långt 40mm PP-rör. kapa botten på en 10litersdunk och fäst med akvariesilikon i ena änden av röret, snabbaste lösningen är att göra ett liiiitet hål i ett 40mm rörstopp (de där röda grejerna i ändorna på röret ). du kan slå i 10 liter direkt, låta det droppa hela natten, slå i ny sprit på morgonen, gå till jobb eller dagis eller vad du nu kan tänkas ha för fritidssysselsättning, kom hem, sup!

precis som vi har det det vill säga ^^
Till överst på sidan
Caprimulgus
Bryggare

Registreringsdatum: 01 juli 2010

InläggPostat: tor jul 22, 2010 20:11    Rubrik: Svara med citat

Häng den i hatthyllan.
Till överst på sidan
Brandon
Turbojäsare

Registreringsdatum: 25 november 2009

InläggPostat: fre jul 23, 2010 18:59    Rubrik: Svara med citat

Ja, det är ju aldrig fel om eventuella besökare välkomnas utav Farbror Dunk i farstun! Wink
Till överst på sidan
aqua vitae
Moderator

Registreringsdatum: 22 januari 2009

InläggPostat: lör jul 24, 2010 22:12    Rubrik: Svara med citat

Flyttade tråden från Spiralbrännarforumet till Kolningsforumet.
Till överst på sidan
Caprimulgus
Bryggare

Registreringsdatum: 01 juli 2010

InläggPostat: sön jul 25, 2010 15:19    Rubrik: Svara med citat

Bor i skogen och får aldrig besök Laughing
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kolning Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Baserad på php B och B
Sidkarta