Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Potatismäsk

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

Potatismäsk

Inlägg av Tokke2 »

Hej, jag tänkte göra en mäsk på enbart potatis som enda tillsatsen förutom jäst, nu till frågan, tror ni att det spelar någon större roll om potatisen är grön när man gör mäsk (ska ju inte ätas ändå) för isåfall skulle man kunna köpa lite foderpotatis

nån som provat detta, hur mye potatis går åt då?
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Potatismäsk

Inlägg av svartnos »

Jag har ingen aning om detta, men jag skulle INTE ha tagit grön foderpotatis.

Det känns bara fel att använda sån potatis.
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Potatismäsk

Inlägg av trippp »

Man måste väl enzymbehandla potatisen för att den ska bli jäsbar innan man kan göra mäsk på den? Missa inte det steget.

Jag skulle heller inte använda grön potatis.
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

Potatismäsk

Inlägg av Tokke2 »

vad jag förstår så måste man frysa potatisen innan man jäser den, nån som vet om det stämmer?
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Potatismäsk

Inlägg av svartnos »

Helt rätt Tokke2...
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Frysning?

Inlägg av Dupont »

Måste man frysa potatis innan? Varför då?

Därmot måste potatisen kokas. Det gör man för att cellväggarna skall sprängas. Malt bör även tillsättas för att stärkelsen i potatisen lättare skall förvandlas till socker. Sockermängden är dock inte så hög i potatis 20 % av den totala vikten, av 100 kg erhålls sålunda ungefär 10-15 liter alkohol (90-95%).
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

Potatismäsk

Inlägg av Tokke2 »

jag har hört att när man fryser potatisen (vilket bär som helst) så framhävs sockret mycket bättre

så alltså behövs det ca 100 kg potatis för att få ut 10 liter, så alltså e det bättre att hålla sig till socker?
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Potatismäsk

Inlägg av Mooki »

Hmmm, undrar om det är samma sak man är ute efter när man kokar/fryser?
Som jag förstått det fryser man ofta bär o dylikt för att just spränga cellväggarna så man komme åt det götta.

/M
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Gratis!

Inlägg av Dupont »

Skall man hålla på med "stärkelse" grejor så skall det vara gratis annars är det ingen ide att byta ut strösockret. Det är mera jobb och mindre socker för pengarna enligt min mening!

Det lät intressant med frysning, kanske provar det någon gång när det blir minus grader(Jag är snål jävel HeHe) :D ! Billigaste potatisen jag sett i år har kostat 4 kr/kg men det kanske går att få billigare.
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

Potatismäsk

Inlägg av vinifera »

Jag gjorde lite färskpotatisvodka som blev rätt kul för ett par år sedan.

Kokade 25 kg potatis (à 17 öre/kg) tills det blev sönderkokt ordentlig, lät det svalna t 65-68 C, hällde i ett par kg malt för att konvertera stärkelsen till socker. Det ville sig dock inte riktigt. Jäste, destillerade två ggr och fick en 3-4 liter som smakar som nån slags potatisgrappa. inte så dum faktiskt.
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

17 öre

Inlägg av Dupont »

17 öre/kg :o ! Det var billigt! vad vare för procent som du fick på "potatisgrappan"?

Förövrigt har jag upptäckt att det inte går så bra att ha doppvärmare i mäsken när man kör enbart med stärkelsegrejor. Den geggar ihop då. Learning by doing :?
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

Potatismäsk

Inlägg av Tokke2 »

viniferA @ 17 öre/kg va det nån sorts foderpotatis då? för jag tror inte att man kan köpa matpotatis så pass billigt på gårdshandlar

hur mye vatten hade du då till 25 kg ?
Användarvisningsbild
Moogle
Bryggare
Inlägg: 109
Blev medlem: tor sep 29, 2005 2:00

Potatismäsk

Inlägg av Moogle »

Någon gång de flesta säsonger brukar man kunna hitta färskpotatis oförskämt billigt.
24 öre/kg tror jag är det lägsta pris jag har sett själv. Det var på ett ICA Kvantum för några år sen.
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Potatismäsk

Inlägg av trippp »

Strax innan midsommar brukar handlarna köra med potatis som lockvara, om nu inte potatisskörden slagit fel.
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Betat/varning

Inlägg av Dupont »

Vet inte om det är så bra och köra med foderpotatis :? Endel av dom är "betade" dvs ngt bekämpningsmedel är tillsatt för att dom skall växa bättre, förhindra bladmögel etc. Dom sorterna är nog bäst att undvika!

Personligen tycker jag det är lite mer jobb med potatis. Det lättare med nån form av stärkelsemjöl. Du måste ju sönderkoka eller frysa potatisen och sen måste du ta tillvara "spadet" och jäsa det. Men gör man en större sats kanske det kan vara värt att minska "sockerkontot" med hjälp av potatis. :wink: Tillsammans kan det nog bli bra! Kom dock ihåg regeln 20 % av den totala vikten, vilket innebär att ur 25 kg potatis kan du få ut maximalt 4-5 kg socker (optimistkalkyl enl erfarenhet). Man får väl börja odla majs istället 50 % av den totala vikten. :)
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster