Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäst - Hållbarhet

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
fantomenberg
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis nov 26, 2013 22:49
Ort: Göteborg

Jäst - Hållbarhet

Inlägg av fantomenberg »

Tänkte bara fråga hur länge jästen håller? Har för mig att jag köpte jästen för ungefär 1,5 år sedan och har tänkt att nu göra mäsk.. Kommer det att fungera eller ska jag köpa nu?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Jäst - Hållbarhet

Inlägg av temp_wricko »

Det står nog bäst före på jästen, har alltid gjort på de olika jag använt.
/Wricko
fantomenberg
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis nov 26, 2013 22:49
Ort: Göteborg

Re: Jäst - Hållbarhet

Inlägg av fantomenberg »

Det är det som är grejen, jag hittar ingenting på påsen som kan kopplas till datum eller liknande så tänkte om det fanns någon generell regel att efter en viss tid så blir jästen dålig?
flightace
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor okt 02, 2014 12:01
Utrustning: Teorier

Re: Jäst - Hållbarhet

Inlägg av flightace »

i ren panik när jag upptäckte att det snart va jul och jag inget annat hade hemma än över 10 år gammal willes 6kg turbo så chansade jag och den jäser,,dock verkar det ta mycket längre tid än jag hoppades på,,skulle jäsa ut på 5 dagar enligt etiketten men nu på dag 7 jäser det för fullt.
fantomenberg
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis nov 26, 2013 22:49
Ort: Göteborg

Re: Jäst - Hållbarhet

Inlägg av fantomenberg »

flightace skrev:i ren panik när jag upptäckte att det snart va jul och jag inget annat hade hemma än över 10 år gammal willes 6kg turbo så chansade jag och den jäser,,dock verkar det ta mycket längre tid än jag hoppades på,,skulle jäsa ut på 5 dagar enligt etiketten men nu på dag 7 jäser det för fullt.

Som jag fattat det så brukar man låta jästen stå i ungefär 10 dagar så bara att vänta ett par dagar till :)
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster