Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjar fruktmäsk för plastis

Allt om brandy, cognac och grappa
bubblarn
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån sep 15, 2014 21:12
Utrustning: plastis

Nybörjar fruktmäsk för plastis

Inlägg av bubblarn »

Jag hade tänkt jäsa fruktvin/mäsk för att sedan köra den i min (snart byggda)
plastis men som nybörjare inser jag nu att det är en hel del vetenskap detta med bryggning och tar tacksamt
emot tips/råd.

Införskaffade jäshänk, hävert, jäsmätare osv idag men har några funderingar innan jag sätter igång.

Angående jästen hur räknar jag ut hur mängden vinjäst per liter vätska samt kilo frukt?
Jästen jag införköpt heter endast "Jäst & Specialnäring 1 (B) " från PGW produkter
och frukten är färska druvor samt äpplen, har även lite rabarber att slänga ner om så behövs.

Kommer smaken fortfarande sitta kvar om jag kolar destilatet från plastisen?

Hur stor mängd vätska bör jag jäsa för att det ska bli minst 1-2 liter ca 40% färdig drickbar produkt?

Vad säger experterna kommer mitt fruktmäsk förvandlas till en fin cognac liknande ädeldryck eller kan jag vänta mig
något annat horribelt som ej är värt att lägga ner tid på.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Nybörjar fruktmäsk för plastis

Inlägg av Anubis »

Hej
Kul att du vill prova på fruktmäsk. Som nybörjare skulle jag ha rekommenderat att du köper en färdig satts fruktvin att börja med men eftersom du redan inhandlat grejerna så tar vi det från början :)
Renhet är en av det viktigaste när man gör vin om man inte provar vildjäsning dvs. Vildjäsning är lite av ett lotteri så det kan jag inte rekommendera.
Köp ett rengöringsmedel för jäshinkar och tvätta hink och lock ordentligt samt verktyg innan du börjar.
Finfördela frukten så gått du kan. 6 kilo borde räcka.
Om du bara ska ha 1-2 liter så räcker det med ca10-12liter mäsk, tror att det blir svårt att göra mindre.
Koka upp vatten och lös upp ca 3 kilo socker när du har löst upp sockret helt häll i frukten i den varma socker laget för att desinficera frukten från andra jästsvampar. Om du inte har en så stor kastrull så häll fruktmoset i hinken och häll på det varma sockerlagen så att det "täcker" och rör om. Efter någon minut så kan du fylla upp hinken med kallt vatten till ca 12 liter.
Häll inte i jästen fören mäsken är mellan 20-30 grader.
Sätt på locket och vattenlåset och vänta tills den kör igång.
Sen är det bara att vänta i ca en månad till det nästan har slutat bubbla och testa med jäsmätaren hur lite socker är kvar i mäsken. När du har kommit ner till runt noll så är det dags att koka ut mäsken.
Det finns säkert de som har synpunkter på mitt sätt att göra mäsken men jag försöker att visa en enkel metod att göra en vinmäsk. Det här är i grunden en mäsk inte vin så man kan ta sig lite friheter :)
Det kan behövas en matsked citronsyra i mäsken också kom jag på nu eftersom vinjäster vill ha lite lägre pH. Men det beror på fruktens syrlighet också.
Hoppas jag kunnat klargöra lite.
Lycka till
bubblarn
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån sep 15, 2014 21:12
Utrustning: plastis

Re: Nybörjar fruktmäsk för plastis

Inlägg av bubblarn »

Tack för ett bra svar :)

Undrar fortfarande huruvida kokningen
tar bort all fruktighet ur slutprodukten ?
Blir det något liknandes brandy \ cognac

Flera kilon av mina druvor hade börjat mögla märkte jag tyvärr först när jag ikväll började göra
mäsken så jag plockade lös varenda druva som verkade OK för hand men den totala fruktmängden vart bara ca 1kg druva 1kg äpple och 700gram rabarber på 10liter vatten men visst kan jag köpa koncentrat av äpple och hälla ner i mäsken som kompensation för frukten ?

Jag glömde att köpa det där speciella brygg rengöringsmedlet och diskade allt ordentligt med både koksrengöringspray samt diskmedel hoppas det inte ställer till det, hällde även kokande vatten längs sidorna av brygghinken.

Med tanke på möglet på frukten kokade jag all frukt länge innan jag hällde det i hinken.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Nybörjar fruktmäsk för plastis

Inlägg av Anubis »

bubblarn skrev:Tack för ett bra svar :)

Undrar fortfarande huruvida kokningen
tar bort all fruktighet ur slutprodukten ?
Blir det något liknandes brandy \ cognac

Flera kilon av mina druvor hade börjat mögla märkte jag tyvärr först när jag ikväll började göra
mäsken så jag plockade lös varenda druva som verkade OK för hand men den totala fruktmängden vart bara ca 1kg druva 1kg äpple och 700gram rabarber på 10liter vatten men visst kan jag köpa koncentrat av äpple och hälla ner i mäsken som kompensation för frukten ?

Jag glömde att köpa det där speciella brygg rengöringsmedlet och diskade allt ordentligt med både koksrengöringspray samt diskmedel hoppas det inte ställer till det, hällde även kokande vatten längs sidorna av brygghinken.

Med tanke på möglet på frukten kokade jag all frukt länge innan jag hällde det i hinken.
Jag tror inte att du behöver vara orolig för lite mögel eftersom du hettade upp frukten. När man hettar upp möglet så koagulerar proteinerna i jästsvamparna. Det ger faktiskt näring till vinjäster.
Angående kokningen av fruktmäsken så finns det endel som kokar och endel som bara hettar upp mäsken. Lite olika skolor :)
Om du ska köpa koncentrat se till att det inte finns någon konserveringsmedel i det bara så går det bra.
Nackdelen med butikernas koncentrat är väl att det inte finns så mycket av skalet kvar.
Angående smaken så blir det en överraskning. Jag brukar inte blanda så mycket olika frukter för jag brukar vilja ha ut mer rena smaker av frukten.
Slänger du i lite mogna plommon så får du Slivovitz :)
Lycka till
bubblarn
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån sep 15, 2014 21:12
Utrustning: plastis

Re: Nybörjar fruktmäsk för plastis

Inlägg av bubblarn »

sorry vart fel där menade inte kokningen utan kolningen, alltså när jag fått fram destilatet ur plastisen och kör det genom aktiva kolet tar det bort färg och smak såpass att slutprodukten inte längre smakar frukt?

Har läst lite olika bud på det där med om man ens behöver kol-rena spriten från en plastis
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Nybörjar fruktmäsk för plastis

Inlägg av Martin73 »

Lite info som jag läst mig till på forumet är att man behöver lagra det brända om man vill ha ex Whisky, jag misstänker men vet inte om det gäller Brandy och Konjak också.
Man ska alltså inte kola bort för mycket ur spriten eftersom det är finkel och dylikt som behöver lagringstiden för att bli smaklsättning.

Ni som sitter på mer info/kunnande rätta mig gärna om jag har fel för jag behöver själv veta inför kommande projekt 8)
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Nybörjar fruktmäsk för plastis

Inlägg av Anubis »

bubblarn skrev:sorry vart fel där menade inte kokningen utan kolningen, alltså när jag fått fram destilatet ur plastisen och kör det genom aktiva kolet tar det bort färg och smak såpass att slutprodukten inte längre smakar frukt?

Har läst lite olika bud på det där med om man ens behöver kol-rena spriten från en plastis
Om du kolar så försvinner all smak o lukt. Det brukar jag bara göra om jag inte tycker om smaken eller har kört med turbojäst.
Du kör ju vinmäsk så du ska inte behöva kola eftersom du ska kunna drick mäsken som den är egentligen.
Palinka/slivovitz ska ligga på ungefär 50-54% och det är väl vad du bör få ut från plastisen.
Sprit på frukt har jag aldrig lagrat.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Nybörjar fruktmäsk för plastis

Inlägg av Martin73 »

Sorry att jag bryter in i tråden !
Varför inte lagra sprit med frukt?
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Nybörjar fruktmäsk för plastis

Inlägg av Anubis »

Martin73 skrev:Sorry att jag bryter in i tråden !
Varför inte lagra sprit med frukt?
Jag menade bara att Jag inte brukar lagra sprit med frukt. Men det går givetvis att lägga in frukt med sprit. Hade inte tid då att gå in på det ämnet just då. Mina erfarenheter på det området är också begränsade. Om någon har erfarenhet på det området får ni gärna dela med er av det.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Nybörjar fruktmäsk för plastis

Inlägg av Martin73 »

Ok!
Tackar!
bubblarn
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån sep 15, 2014 21:12
Utrustning: plastis

Re: Nybörjar fruktmäsk för plastis

Inlägg av bubblarn »

tack för svaren

har nu kört min rätt goda fruktmäsk i plastisen några timmar och dom första decilitrarna som kommit har tyvärr inte alls mkt "fruktsmak" och all den fina färgen är borta det som kommer fram är typ vodka med endast en liten aning av frukt men däremot en fin doft av den.

Sjävla mäsken/vinet fick jäsa i nästan två månader och jag har under tidens gång tillsatt mer socker och även lite kokta russin och en hel del äppeljuice koncentrat. Allt som allt är det Färska gröna druvor, rabarber, äpplen, plommon samt russin, äppeljuice koncentrat och slutligen någon liter röd druvjuice tillfört i denna ordningen.

Blev ett rätt ok fruktvin som säkert skulle funka i sig efter en tids lagring men jag har lagt energi på detta för att få fram en fruktbrandy så vad kanjag göra? Tänkte kika på ekfat/träbitar för lagring och ev tillsätta frukt i destilatet.
Skriv svar

Återgå till "Brandy"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster