Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Temperatur ved begynnelse av gjæringen

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Användarvisningsbild
Alfon
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: mån sep 14, 2009 15:04

Temperatur ved begynnelse av gjæringen

Inlägg av Alfon »

Når man setter satsen hvor lav temperatur kan man ha?
Ser ofte på pakkene så anbefaler man 25 grader når man tilsetter gjæren. Kan man gå noe særlig lavere som ned til feks 18-20 grader?

Jeg lar satsen stå i et rom som vanligvis har en temperatur på 16 grader.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Temperatur ved begynnelse av gjæringen

Inlägg av Flerpen »

jag har hört att mäsk jäser ner till 16 grader men att det tar väldigt lång tid då. optimalt brukar vara 20.
Användarvisningsbild
suomiläsk
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: mån nov 02, 2009 18:14

Re: Temperatur ved begynnelse av gjæringen

Inlägg av suomiläsk »

25 är på tok för högt. jag gör min bästa sprit på vintern när mäskjäsningen ligger runt 19 grader. men det tar längre tid. den som väntar på nåt gott...
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Temperatur ved begynnelse av gjæringen

Inlägg av latmasken »

Frågan nu var väl vid jässtart (begynnelsen)?

Men jäser man mäsk så brukar ju den jästen vara rätt livskraftigt så den klarar nog 20 grader också. Men temperaturen vid jässtart påverkas ju inte direkt av rummet man jäser i utan mer temperaturen på vattnet man börjar med.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Temperatur ved begynnelse av gjæringen

Inlägg av temp_wricko »

Går nog bra att starta jästen ner till 16 grader. Att tillverkaren skriver 25 är nog för att säkerställa en snabb start så att det finns en teoretisk chans att det jäser ut på utsatt tid.
/Wricko
Användarvisningsbild
suomiläsk
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: mån nov 02, 2009 18:14

Re: Temperatur ved begynnelse av gjæringen

Inlägg av suomiläsk »

jag startar alltid högt för att få igång jäsningen. om man kan jäsa runt 18 grader sen är det nog optimalt?
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster