Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kopi fra mitt innlegg fra annet forum, Alcotec48

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Ormlår
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: fre dec 14, 2012 19:50

Kopi fra mitt innlegg fra annet forum, Alcotec48

Inlägg av Ormlår »

Hei! Limer her inn mitt innlegg fra det norske forumet, ikke bry dere om alle detaljer, jeg vet at flere i sveariket har erfaring med denne. Jeg søker litt erfaringer fra er med kolonnebrennare og kvalitetskrav av deres produkt.
Jeg kjører med en NTH-MK2 LM.

Tjohei!
Det er ingen hemmelighet at jeg har blitt en smule "anti-turbo" med årene, men jeg er dog en ufattelig nysjerrig person.
Jeg lurer på om noen har prøvd denne gjæren?
Jeg har fått tak i 6 poser. Vurderer et prosjekt.
Det som er planen for vår/sommer er å lage et høvelig parti med råstoff for høstens herligheter i skog og mark! Snaps og likører med andre ord. I den forbindelse trenger vi litt råstoff, da vi er et lite lag (6 stk) som interesserer oss nettopp dette.
Men av oss 6 så er det da kun jeg som er mer interessert av fremstillingen av råstoffet og resultatet av dette enn det endelige sluttproduktet. Så jeg sitter da igjen med det ansvaret.

Jeg har lest litt om denne gjæra på det svenske og engelske forumet, og den virker å være populær.

Plana mi nå er slik: sette en batch med 6kg/25ltr. Dette er det jeg anser som maks innen mengde sukker.
Samtidig vil jeg sette en batch med 12kg/50l. Det som er casen med dette er å se om gjæringen blir renere med dobbel mengde sukkervann med kun 1 pose gjær i denne (den skal teoretisk bli det) Skulle det vise seg å være et faktum så blir vi antagelig å sette ca. 180ltr totalt med 3 poser gjær, og et sted mellom 5 og 6kg per. 25ltr veske (litt kinkig forklart).
Om det skulle vise seg at forskjellene blir marginale, og resultatet ikke tilfredsstillende blir siste bit av prosjektet skrinlagt.

Om det skulle vise seg at resultatet blir bra med de 2 prøverundene så blir det da altså en større batch, som vil bli strippet før finkjøring. Dette pga. At når vi lager likører og snaps så ønsker vi en så ren råbase som mulig. Jeg vet av erfaring at BW (tpw) er en såpass ren sats at en runde med finkjøring direkte fra satsen holder i søkk og kav.

Selvfølgelig kunne jeg kjørt safe med denne, men som sagt, jeg er nysjerrig!
Så om du har vært borti denne typen, fire at will!
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Kopi fra mitt innlegg fra annet forum, Alcotec48

Inlägg av Mr_President »

Nu är min norska inte så bra men jag tror jag förstår vad du frågar.

Att använda mindre jäst på en större batch (1 påse jäst på 12/50) är fel vill jag påstå.

Om du vill experimentera skulle jag föreslå att du gör 2 likadana satser 12/50 men i den ena gör du en förkultur så du får mer jäst och i den andra tillsätter du bara påsen.

Gör en sats 1:10 med extrakt och vatten. Se till att syresätta förkulturen under 24-48h (skaka, vipa eller bubbla).

Jag tror du kommer fram till att den med mer jäst ger ett bättre resultat.

Skulle vara kul å veta vilket resultat du får om det blir av.

http://www.wyeastlab.com/hb_makingastarter.cfm
Ormlår
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: fre dec 14, 2012 19:50

Re: Kopi fra mitt innlegg fra annet forum, Alcotec48

Inlägg av Ormlår »

Njaa, 1 pakke gjær på dobbel batch er ikke feil, ifølge mine tidligere erfaringer.
Om man gjør en "førkultur" med turbogjær så begår denne selvmord, da det er djevelsk med næring i pakken.

Jeg er mer interessert i å høre om erfaringer i senere tid ang. Alcotec48, om du skjønner hva jeg mener! ;)
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster