Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rengöring av glasdamejeanner

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Molngrabb
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån aug 10, 2009 14:58
Ort: Hässleholm

Rengöring av glasdamejeanner

Inlägg av Molngrabb »

Jag har fått tag i två glasdamejeanner som jag behöver rengöra. På insidan har de gamla avlagringsringar som inte verkar helt hälsosamma. :)
En tanke jag hade var att hälla i varmt vatten och sand och sedan skaka utav helsike. Någon som har någon annat tips?
Zotamedu
Bryggmästare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis jul 14, 2009 18:19

Re: Rengöring av glasdamejeanner

Inlägg av Zotamedu »

Molngrabb skrev:Jag har fått tag i två glasdamejeanner som jag behöver rengöra. På insidan har de gamla avlagringsringar som inte verkar helt hälsosamma. :)
En tanke jag hade var att hälla i varmt vatten och sand och sedan skaka utav helsike. Någon som har någon annat tips?
Varmt vatten och diskmedel är bra grejer. Finns speciella borstar att köpa annars om det inte räcker att skaka.
mEdensky
Bryggmästare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör mar 28, 2009 0:05
Ort: Ängelholm

Rengöring av glasdamejeanner

Inlägg av mEdensky »

Häll i en kapsyl flytande klor (eller "bryggrens", men är dyrare och är samma skit) och häll i varmvatten tills skräpet är täckt. Låt stå över natten. Borsta rent på morgonen. Det borde funka!
Användarvisningsbild
Molngrabb
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån aug 10, 2009 14:58
Ort: Hässleholm

Re: Rengöring av glasdamejeanner

Inlägg av Molngrabb »

Zotamedu skrev: Varmt vatten och diskmedel är bra grejer. Finns speciella borstar att köpa annars om det inte räcker att skaka.
Ja, en sådan borste hade varit bra att ha. :) Vad är det för borste du syftar då?
Användarvisningsbild
jäsman
Finjäsare
Inlägg: 77
Blev medlem: mån jul 20, 2009 18:24
Ort: Borås

Rengöring av glasdamejeanner

Inlägg av jäsman »

Själv har jag använt mig av kaustiksoda, och det verkar fungera så vitt jag kan se :)
Kabo
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån maj 05, 2008 23:44
Ort: Hälsingland

Rengöring av glasdamejeanner

Inlägg av Kabo »

Så här har jag gjort med mina loppisfynd:

Maskindiskmedel och vatten som får stå över natten.
Om det fortfarande är beläggningar kvar efter skakning och ursköljning går jag över till sand och vatten. Mycket skaka blir det :)
Det brukar ta allt.
Sköljer ur ordentligt med vatten efteråt och använder ev. maskindisk eller bryggrens.
Zotamedu
Bryggmästare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis jul 14, 2009 18:19

Re: Rengöring av glasdamejeanner

Inlägg av Zotamedu »

Molngrabb skrev:
Zotamedu skrev: Varmt vatten och diskmedel är bra grejer. Finns speciella borstar att köpa annars om det inte räcker att skaka.
Ja, en sådan borste hade varit bra att ha. :) Vad är det för borste du syftar då?
http://www.pgw.se/product_info.php?products_id=358
En sån tänkte jag på. Har inte sett den på riktigt men det låter som något som vore praktiskt.
Jan-L
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: sön aug 09, 2009 16:00

Rengöring av glasdamejeanner

Inlägg av Jan-L »

Jag har borsten som nämns här ovan, den funkar bra. Man kan lätt vrida till den så att man kommer åt i hela damejeannen. Att hälla sand i tror jag skulle resultera i en massa repor som bara gör det ännu svårare att få rent nästa gång?
Kabo
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån maj 05, 2008 23:44
Ort: Hälsingland

Rengöring av glasdamejeanner

Inlägg av Kabo »

Att använda sand för rengöring är en gammal och väl beprövad metod.
Det är möjligt att det kan repa om man använder sanden torr men metoden bygger ju på att sanden skvalpar runt i vatten.
Om det skulle ge repor skulle väl glaset bli lite dimmigt-matt men det blir det inte.
Det är ju inte det första man tar till men biter inget annat är det en effektiv metod.
Jan-L
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: sön aug 09, 2009 16:00

Rengöring av glasdamejeanner

Inlägg av Jan-L »

Ok, bra tips att lägga på minnet alltså!
PO
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: tis sep 29, 2009 10:05
Ort: Orust

Rengöring av glasdamejeanner

Inlägg av PO »

Förstörde tyvärr en mindre damejeanne genom att hälla kokande vatten i den. Sprack. Klantig! Kör normalt med maskindiskmedel och borste. Även kaustik soda för att få bort beläggningar...men se upp..mycket alkaliskt..frätande på huden..akta ögonen.
octavianus
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: lör mar 14, 2009 14:38
Ort: uppsala

Rengöring av glasdamejeanner

Inlägg av octavianus »

har även jag en damejuanne. Den har jag haft vatten och diskmedel i. Men gick inte alls bort, gick inte att borsta heller. Nu har jag haft i klorin och kallt vatten. Hoppas att det går bra.
PO
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: tis sep 29, 2009 10:05
Ort: Orust

Rengöring av glasdamejeanner

Inlägg av PO »

Klorin är väl mest för att desinficera. Har du mycket beläggningar som sitter på väggarn så tror jag mer på kaustik soda. Inte sätta till mer än en liter eller så..vrida på kärlet så det kommer åt på insidan. Försiktighet! Frätande!
F4rk4z
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån sep 28, 2009 23:51

Rengöring av glasdamejeanner

Inlägg av F4rk4z »

öumm... den där borsten ser ut som en vanlig flaskborste ju. köpte en likadan för under halva det där priset på ica. om någon funderar på att köpa en ;)
Användarvisningsbild
Mr_lulle
Bryggmästare
Inlägg: 340
Blev medlem: tis jun 05, 2007 2:00

Rengöring av glasdamejeanner

Inlägg av Mr_lulle »

Jag använder stålkulor, funkar bra.

Hittade de här sidorna:

http://www.jofrab.se/commercePortal/default.asp?msg=
(sök på kulor)

http://www.fritidochprylar.se/product_i ... cts_id/142

mina fick jag från jobbet
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster