Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min första vinsats!

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
kiljo
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor nov 09, 2006 1:00

Min första vinsats!

Inlägg av kiljo »

Tjena!
Jag har satt min första vinsats :D
Det blev rulles franska lantvin (rödtjut).
Har tappat upp det på flaskor och satt de på lagring.
Har ni några erfarenheter om detta vin?
Jag tänkte att jag börjar med ett billigt vin ifall man misslyckas,men jag tror att det gick vägen.
Jag tycker att det smakar ganska tunt och med en bismak av jäst,är dett något som förändras vid lagringen?
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Min första vinsats!

Inlägg av attackbever »

Jästsmaken försvinner lite vid lagring. Tycker man att smaken är för blaskig kan man justera den med vinsyra och socker. Men har du redan hällt det på flaskor så är det väl bara till att låta det ligga några månader och se hur smaken blir. Nästa vinsats kan du ju ta en som är lite dyrare och du får då säkert lite mer smak av druva, och förhoppningsvis en jäst som inte ger så mycket smak.
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Min första vinsats!

Inlägg av Lo »

Ett litet knep för att undvika att det blir blaskigt är att bara fylla på vatten till 20L sträcket ist för 25L som det står.
Blri vinet för kraftigt när det är klart kan man lätt sjysstera det med lite vatten då.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Användarvisningsbild
kiljo
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor nov 09, 2006 1:00

Min första vinsats!

Inlägg av kiljo »

Ok!
Jag tackar för tipsen,jag har 5liter otappat vin som jag skall spetsa med lite socker.
Känner ni till någon vinsats som smakar rikt och fylligt och som smakar (köpevin) om ni förstår?
Tack på förhand.
Jag tänkte ladda upp en bild på en flaska så får ni se hur resultatet blev.
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Min första vinsats!

Inlägg av attackbever »

Ang vinsatser så kan du ju läsa under "Recensioner av vinsatser och tillbehör" Där skriver ju folk om sina erfarenheter av olika vinsatser.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster