Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäsningshastighet och temperatur?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
dakire
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor apr 29, 2004 2:00

Jäsningshastighet och temperatur?

Inlägg av dakire »

Satte precis en 7-dagars festvin från Falcon Crest på jäsning (25 L totalt).

Damejeannen står i källaren så jag misstänker att det kan vara lite för kallt där. Lindade dock in den i två filtar. Jäsningen har kommit igång och det bubblar en gång var 7:e sekund.

Är detta en lämplig jäsningshastighet?

Vilken rumstemperatur bör man ha där damejeannen står?
Användarvisningsbild
Sqrewdriver
Föredetta moderator
Inlägg: 909
Blev medlem: lör mar 06, 2004 1:00
Ort: V?sternorrland

Jäsningshastighet och temperatur?

Inlägg av Sqrewdriver »

om man låter jäsa i
15-18 grader, får du ett rent och starkt vin
som smakar bra, det tar däremot längre tid,
om du prioriterar fart framför kvalitet, jäs det varmt.
annars så är 15-20 perfekt.
"Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough!"

Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig ;)
Användarvisningsbild
Jocke
Föredetta moderator
Inlägg: 90
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Jäsningshastighet och temperatur?

Inlägg av Jocke »

Så länge det bubblar är det lugnt. Ett stort och väldigt vanligt fel som många gör är att man tycker att det går lite segt i början och därmed drar upp värmen rejält. Har vinet väl fått en värmekick och börjat jäsa på så har det med stor sannolikhet försämrats radikalt. Bättre att ta det lite lugnt och se till att temperaturen ALDRIG går över 23 grader (helst ska den vara några grader lägre). Man ska tänka på att när jäsningen har kommit igång så alstras det värme från själva processen. Råkar det bli lite för kallt är det däremot inga problem. Jästen dör inte av kyla; den bara somnar in lite temporärt. Men det är givetvis lite dumt att köra ett snabbvin för kallt, eftersom meningen med snabbvinet är att det ska gå snabbt...
TubbyH
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre aug 14, 2015 20:05

Re: Jäsningshastighet och temperatur?

Inlägg av TubbyH »

Jag vet att jag svarar på ett gammalt inlägg men...
Tror ni att vin producerar egen värme ? Så man kan bre in den (damejanen, dunken) i en filt ?
Det märks att några har missat en hel del kemi lektioner....

Festvin brukar bli helt OK. Om man lagrar det i 2-3 veckor kan ingen skilja det ifrån "snackvin" i 70 till 100 kr:s
klassen. Går inte att misslyckas med, och blir faktiskt gott.... på min skala: ++++
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsningshastighet och temperatur?

Inlägg av latmasken »

Det är klart jäsningen genererar värme. Det är väl t.o.m. så att med turbojäst kan man inte dubbla satsen eftersom jästen är så aktiv att den kommer att värma ihjäl sig själv om man försöker med dubbel sats.

Jäsning är f.ö. inte kemi utan biologi.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster