Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första omtappning

Utrustning och teknik.
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Första omtappning

Inlägg av Vanilla »

Hej! Har letat efter tips hur man gör när man ska tappa om vinet. Har gjort en sats på 5 kg vindruvor och fått igång jäsningen fint. Har inte skakat eller rört eftersom jag förstått att det inte är bra om det kommer in syre. Min fråga är: Hur ska jag undvika att "vinet" kommer i kontakt med luften vid omtappningen? Jag måste ju ta bort bärmassan. Och hur får jag över vinet till en dunk med hjälp av hävert om jag inte lyckats fått bort alla fruktbitar, då blir det väl stopp i slangen?
Är nybörjare men vill göra allt så noga och rätt som det bara går. :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första omtappning

Inlägg av latmasken »

Det är svårt att helt undvika kontakt med syre, men så länge det fortfarande jäser så är det inte jättekritiskt.

Mitt knep för att tappa om från fruktmassa har jag nämnt i nån annan tråd: Jag sätter en silduk över hävertens ände (den som sticks ner i vinet). Om den sätter igen av fruktmassa så är det bara att skaka lite så lossnar det.

För att undvika kontakt med syre så kan man fylla det nya kärlet med t.ex. koldioxid (ex. från en kolsyrepatron, sodastream eller nåt), men då behöver man se till att det är hyfsat tätt.

Men så länge det fortfarande jäser lite behöver man inte krångla med det, jäsningen bilar ny koldioxid som snabbt trycker ut syret. Det är om man ska tappa om efter att det jäst klart som man kan behöva vara lite petigare med att undvika syre.
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: Första omtappning

Inlägg av Vanilla »

Kan jag öppna jäshinkens lock och ta upp fruktmassan med hålslev? Och kan jag låta den rinna av i en silduk och sedan blanda i det som runnit av i vinet?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första omtappning

Inlägg av latmasken »

Ja, så kan du väl göra, men jag brukar alltså göra tvärtom. Jag tappar av vinet med hävert först, och sen tar det som blir i botten av hinken och lägger så det får rinna av i en sil. Det är nämligen svårt att få bort all frukt med hålslev, det blir ett väldigt slaskande i hinken och det vill jag undvika. Och om du ändå får lite frukt kvar i hinken på slutet som du behöver hälla ur i en sil så kan du lika gärna låta all frukt vara kvar, tycker jag.
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: Första omtappning

Inlägg av Vanilla »

Jaha det var ju smart! Trodde inte man kunde göra så för jag läste någonstans att man ska undvika att få med den döda jästen i botten. Vad tänker du om det?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första omtappning

Inlägg av latmasken »

Du får skilja på första omtappning och sista omtappning.

Vid första omtappningen har du sällan nån död jäst, här handlar det bara om att få bort fruktmassan (framförallt eftersom den flyter på ytan och lätt blir en grogrund för infektioner).

När man tappar om och ska klarna (eller tappar om efter klarning) så vill man inte ha med bottensatsen, men då gör man bara så att man inte kör ner häverten till botten. Jag börjar med den mittemellan ytan och bottnen och sänder sen sakta vartefter ytan sjunker. (Jag brukar ha haft kärlet stått lutande några veckor också så bottensatsen samlats nere i ett hörn.)

De flesta hävertar man köper har en liten "hatt" som gör att de inte suger från botten, men i vissa fall är den hatten lite väl stor (så det blir flera liter kvar i bottenav hinken).

Sen häller jag ofta av bottensatsen (eller en del av den) i en stor glasburk (jag har 2-3 stycken gamla rödbetsburkar som rymmer 2 liter) och låter den sedimentera sig så jag kan tappa av vinet som blir ovanför för provsmakning.
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: Första omtappning

Inlägg av Vanilla »

Tack så jättemycket för hjälpen! Nu klarnade :) det i min hjärna i alla fall och jag ska nog klara :) av första tappningen... :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster