Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad mäter ni mer än SG?

Utrustning och teknik.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Vad mäter ni mer än SG?

Inlägg av latmasken »

Inför årets mustning (blir imorgon här) så började jag fundera lite på vad man kan och bör mäta.

Jag slog till på en refraktometer när jag köpte jästen så nu kunde jag enkelt jämföra ett äpple direkt från trädet med ett äpple som legat i en kasse i 2 veckor. Färska äpplet SG cirka 1040, "lagrade" äpplet SG 1050. Har alltså fått 10 oechsle mer socker i äpplena tack vare att de fått ligga i två veckor.

Jag har en pH-mätare också så jag kan mäta pH (jag använder den för att mäta pH för mina hydroponiska odlingar), jag har mätt med pH-papper förr när jag gjorde cider de första gångerna men sen blev pappret gammalt och slutade fungera.

Mina äpplen var det knappt nån skillnad mellan, pH för färska äpplet var 3,1 och det lagrade 3,2. Däremot verkade fläderbärens pH vara högre (4,2). Fläderbärens sockerhalt var runt 1045 (11 Brix).

Man kan också mäta syramängd, aciditet (vilket inte är samma sak som pH). Det mäter man tydligen genom att titrera med 0,1 M NaOH (batterivatten och målarsoda man kan fixa sån med, sen ska man tydligen titrera till pH 8,4). Jag har aldrig mätt det men det finns ju färdiga kit för sånt just för vinbryggning. Tydligen så inverkar syramängden på mätningen av sockerhalten så man behöver justera. Enligt en tabell jag har (från Luc Volders Wijnmaker-blogg) så kan SG 1050 betyda 100-110 g socker per liter beroende på syramängden.

Jag har inte mätt det, men stod i affären och sneglade på propplösare. Men det framgick inte hur ren den natriumhydroxiden var:)

Brukar ni mäta aciditet?

Temperatur kan man ju också mäta, men det är ju snarare nåt man själv styr över. När man tillsätter jästen kan det ju dock vara bra att ha koll på vilken temperatur musten har eftersom den inte bör skilja sig för mycket från jästens.


En ebulliometer för att mäta akoholhalt står på "drömlistan". Man borde ju kunna bygga en sån själv egentligen, det är ju bara ett kärl med ett värmeelement och en "refluxkylare", och sen behöver man en termometer som har en upplösning på 0,01 grader. Det är termometern som är svårast att hitta billigt tror jag:)


På köpta viner tror jag de brukar ha mätt sulfiter också... är det nåt man borde göra på hemmagjorda viner? Nån som vet hur man mäter det? Verkar finnas teststickor.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Vad mäter ni mer än SG?

Inlägg av cissiny »

Intressant läsning! Som den nybörjare jag är så får det räcka med hydrometer och termometer för min del. Termometern använder jag till två saker: kökstermometer för att rehydrera jäst samt se till att jästen och musten har någorlunda samma temperatur samt en "klistra-på-termometer" på jäskärlet. Mycket användbart när jag startade min senaste sats, den var så pigg (32 grader...) att jag fick sätta hinken i kallvattenbad i vasken över natten... Så nu vet jag att termometern funkar även under vatten ;)

Aciditet - Humle har ett "syramätningskit" men egentligen mäter det nog snarare pH än aciditet?
http://shop.humle.se/utrustning/matning/syramatningskit
tyvärr är det nog inte NaOH i deras flaskor, svårt att utläsa... http://shop.humle.se/utrustning/matning ... ing-250-ml

Lite om mätning av aciditet, kanske intressant:
http://www.edu.fi/alkalitet_och_aciditet

NaOH, ett inköpsställe:
http://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/p ... umhydroxid
det verkar användas om man gör egen tvål, möjligt att man kan få tag i det hos affärer etc som säljer råvaror till tvåltillverkning?

Ska bli intressant att följa tråden! :)

Själv ska jag ta mig i kragen och kolla oe på vatten i olika temperaturer, tyckte att mitt start-oe på 1065 var väl lågt, musten var iofs runt 35 grader...
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vad mäter ni mer än SG?

Inlägg av latmasken »

cissiny skrev: Aciditet - Humle har ett "syramätningskit" men egentligen mäter det nog snarare pH än aciditet?
http://shop.humle.se/utrustning/matning/syramatningskit
tyvärr är det nog inte NaOH i deras flaskor, svårt att utläsa... http://shop.humle.se/utrustning/matning ... ing-250-ml
Såna kit mäter aciditet, man får svaret gram per liter (det innebär att syremängden motsvarar så många gram vinsyra per liter). Då de titrerar till pH 7 så är det kanske inte NaOH utan nån annan bas som används där.
Lite om mätning av aciditet, kanske intressant:
http://www.edu.fi/alkalitet_och_aciditet
Jo, där står att de titrerar till pH 8,6 (jag skrev 8,4 tror jag) med 0,1-molarig NaOH (0,1 mol = 100 mmol).

NaOH är inget svårt att få tag på, det är vanlig målarsoda som sagt var. Används som propplösare och målartvätt, men man vill ju ha den relativt ren när man ska använda den för titrering. Så det måste vara specificerat vilken renhet den har för att man inte ska få med andra ämnen som påverkar resultatet.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Vad mäter ni mer än SG?

Inlägg av ranald »

NaOH är inget svårt att få tag på, det är vanlig målarsoda som sagt var. Används som propplösare och målartvätt, men man vill ju ha den relativt ren när man ska använda den för titrering. Så det måste vara specificerat vilken renhet den har för att man inte ska få med andra ämnen som påverkar resultatet.
Köp färdig lösning, man kan lita på dess koncentration. Den du gör själv av målarsoda och vatten har större osäkerhet.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Vad mäter ni mer än SG?

Inlägg av ranald »

Det enda jag brukar mäta är öchsle, när jag startar och medans det jäser.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vad mäter ni mer än SG?

Inlägg av latmasken »

ranald skrev: Köp färdig lösning, man kan lita på dess koncentration. Den du gör själv av målarsoda och vatten har större osäkerhet.
Nu råkar ju jag ha en Mettler PM4600 våg med 0,01 grams upplösning så om jag bara har ren NaOH så borde det väl inte bli så illa? Färdigköp lösning tenderar ju att förändras med åldern (vatten avdunstar t.ex.).

Var hittar man annars färdig 0,1M NaOH till rimliga priser? Det man hittar i hembryggningsbutiker tycker jag tyvärr tenderar att ha rätt rejäla överpriser. Det gäller inte bara hembryggning utan ganska många andra områden.

Sen var ju iofs främsta anledningen till att jag sneglade på propplösaren att jag i såna fall skulle behöva det hela till imorgon. ÖoB hade både batterivatten och propplösare och jag har våg och mätglas hemma, så det hade varit en rätt smal sak att bland 3,99 gram NaOH med batterivatten till 1000 ml total volym.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Vad mäter ni mer än SG?

Inlägg av ranald »

Nu råkar ju jag ha en Mettler PM4600 våg med 0,01 grams upplösning så om jag bara har ren NaOH så borde det väl inte bli så illa? Färdigköp lösning tenderar ju att förändras med åldern (vatten avdunstar t.ex.).
Det var en redig våg och ganska ovanlig ute i hushållen skulle jag gissa.

Problemet med NaOH i vanliga handeln är vatteninnehållet är okänt, dvs du vet faktiskt inte att dina X gram innehåller Y mol, och då blir det svårt att ställa en lösning med riktigt känd koncentration.

Hur menar du att NaOH-lösning skulle åldras, on flaskan är vattentät och korken är på?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vad mäter ni mer än SG?

Inlägg av latmasken »

Jag menade att det avdunstar vatten från flaskan varje gång man öppnar den. Sen är ju frågan om de plastflaskor man får från hembryggningsbutikerna är diffussionstäta nog att klara flera år. Som hembryggare gör man ju inte av med mycket, en flaska räcker säkert till 4-5 års bryggningar för mig. Då hade det varit bättre om man kunnat blanda eget istället för att köpa.

Läser jag på lite så verkar det som om man "normaliserar" NaOH-lösningen genopm att titrera den med saltsyra för att kolla vad den har för koncentration, men då börjar det ju bli lite krångligt... Jag skiter nog i syramängden:)
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Vad mäter ni mer än SG?

Inlägg av ranald »

Avdunstning från öppen flaska och genom plasten borde verkligen vara minimal. Jag skulle säga att köpt lösning kommer att hålla en bättre känd noggrannhet än något du kan blanda själv, givet att du inte har ett analyslabb tillgängligt, inklusive kemikalier i kvalitet pro-analysi.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vad mäter ni mer än SG?

Inlägg av latmasken »

Frågan är ju inte om det är bättre, det tvivlar jag inte på. Frågan är hur noga det behöver vara för vinbryggning och om man kan fixa det själv utan att behöva involvera ett stort multinationellt kemikalieföretag:)

Det finns en anledning till att jag byggt fruktkvarn och fruktpress själv, att jag har bokbindning som hobby och föredrar att bygga själv före att köpa färdigt.

Det blir garanterat bättre vin om jag köper ett färdigt vin på Systembolaget, så ska man bara gå efter vad som är bäst så är det bara att lägga ner alla hobbyprojekt direkt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster