Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tillsatte jäststopp när jag skulle tillsätta vinjästen ...

Utrustning och teknik.
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Tillsatte jäststopp när jag skulle tillsätta vinjästen ...

Inlägg av stickans »

Det har gått bra under åtskilliga år och säkert en 20 - 30 vinsatser, men idag hände det som inte ska få hända. När jag skulle tillsätta vinjästen, så tog jag fel påse och tillsatte jäststopp. :( (Bråttom, tanten ropade att kaffet var klart ...) Försökte få ur en del av det som fanns på ytan, men självklart finns det kvar.
Finns det något att testa, eller är det bara att hälla dessa 21 liter i slasken?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tillsatte jäststopp när jag skulle tillsätta vinjästen .

Inlägg av latmasken »

Det beror på vad jässtoppet innehåller för kemikalier, men oftast är det tyvärr kört.

En del ämnen kan t.ex. förstöras genom värme, så man kan värma upp och sen låta det svalna och starta om jäsningen. Men vissa konserveringsmedel tål i princip vad som helst och då går det inte att få igång en jäsning.

Om allt inte hann lösas upp så kan du testa att slänga i jäst, det kanske är så svagt konservering att jästen drar igång (men risk att den slutar jäsa i förtid).


För att man inte ska göra såna där missar tycker jag det är bra att dela upp kemikalierna mellan olika lådor/askar, så man inte råkar ta fel av misstag. Grejer för att starta jäsning på ett ställe, grejer för att stoppa jäsning och klarna på ett annat ställe.
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Re: Tillsatte jäststopp när jag skulle tillsätta vinjästen .

Inlägg av stickans »

Tack latmasken!
Nu vet jag och det var väl lite som jag trodde. Sannolikt händer inget. Ett försök att ha i lite mer vinjäst kanske, kan vara värt ett försök. Men sannolikt är det slaskhon som gäller. Men händer inte värre saker här i livet så ... ;-)
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Re: Tillsatte jäststopp när jag skulle tillsätta vinjästen .

Inlägg av stickans »

latmasken, vill bara nämna till dig att jäsningen trots allt kom igång efter ytterligare ett par dagar. Utan tillsats av extra jäst. Kanske var räddningen att jag på direkten hann skumma av en del av jäststoppet? Funkar det nu och jästen orkar ta till sig allt socker och oelche-mätaren visar minst -5, så låter jag den därefter stå så några veckor extra. Då borde jäsningen ha stoppat av sig själv, så jag kan tappa upp, utan att tillsats av jäststopp.
Man gör sina misstag - som igelkotten sa, när han klev av rotborsten. ;-)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tillsatte jäststopp när jag skulle tillsätta vinjästen .

Inlägg av latmasken »

Jo, konserveringsmedel har ju en viss dos man måste upp i för att det ska bli verksamt, så hann du få bort det mesta innan det löst sig så.
latmasken skrev: Om allt inte hann lösas upp så kan du testa att slänga i jäst, det kanske är så svagt konservering att jästen drar igång (men risk att den slutar jäsa i förtid).
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Re: Tillsatte jäststopp när jag skulle tillsätta vinjästen .

Inlägg av stickans »

latmasken skrev:Jo, konserveringsmedel har ju en viss dos man måste upp i för att det ska bli verksamt, så hann du få bort det mesta innan det löst sig så.
latmasken skrev: Om allt inte hann lösas upp så kan du testa att slänga i jäst, det kanske är så svagt konservering att jästen drar igång (men risk att den slutar jäsa i förtid).
Ja tydligen fick jag bort tillräckligt ... :-)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster