Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Återanvända jäst

Utrustning och teknik.
Kappa
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 03, 2016 23:14

Återanvända jäst

Inlägg av Kappa »

Hej, har just nu 20 liter äpple och bärvin på jäsning.
Använder en jäst från wyeast som ska lämna lite restsötma så man får ett sött vin.

Men har planerat att sätta 5 liter blåbärs mjöd och vill ha den jästen där i också. Tänkte då att jag kunde ta en liter av vinet och blanda ner i mjödet så att det börjar jäsa.
Skulle det funka? På jästen står det att den kan bara användas till 23 liter men borde ju ha förökat sig så det ska gå.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Återanvända jäst

Inlägg av n_micke »

Borde funka av samma anledning som du nämner. Tycker jag som är total novis (så vänta på att någon mer insatt svarar)

Men, för att leda vidare på detta, hur kan man spara sin jäst från tidigare jäsningar längre än i detta fallet?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Återanvända jäst

Inlägg av Weinkeller »

Det kommer fungera om du tillsätter jästnäring till mjöden och om inte alkoholhalten är alltför hög i ursprungsjäsningen.
Återanvända jäst från färdigjäst vin är svårare än att ta från jäsningen eftersom vinjäst i regel flockar dåligt och utsätts för en alkoholstark Miljö.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster