Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hink eller damejeanne

Utrustning och teknik.
Magisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 14, 2016 0:09
Ort: Lindesberg

Hink eller damejeanne

Inlägg av Magisk »

Hejsan är helt grön på detta med vinframställning men jag har några inledande frågar angående utrustnings inköp och detta pga min aversion mot produkter buteljerade i plastkärl.

Med det sagt är jag inte helt förtjust i hink, dock verkar det klart långt mera praktiskt.

Vad föredrar ni och varför? Någon som upplevt smakskillnad på plast gentemot glas? Jag menar man känner ju skillnad på läsk eller vad som som är tappat på flaska gentemot glas.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av latmasken »

Jag tvivlar starkt på att du känner smakskillnad på läsk om du fått den upphälld i glas. Att det smakar annorlunda att dricka från olika kärl kan jag köpa, men livsmedelslagstiftningen kräver så pass interta kärl att drycken inte ska påverkas av kärlet.

Jag började med damejeanne men de är svårdiskade, dyra i inköp och ömtåliga. Hinkar och dunkar är mycket smidigare tycker jag.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av ranald »

Hink, varje gång.
Magisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 14, 2016 0:09
Ort: Lindesberg

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av Magisk »

Jag känner skillnad på dryck även efter den lämnat flaskan ärligt talat. "men livsmedelslagstiftningen kräver så pass interta kärl att drycken inte ska påverkas av kärlet." Det är snarare så att de tillåter en maxgräns, dem har ingen nolltolerans, det borde tala för sig självt.
Det var ju inte länge sedan Hormoslyr var helt ofarligt tex. Så även historia talar emot ditt tänk att lita på livsmedelsverket till 100%. Jag litar mycket mer på mina egna faktiska observationer, ibland fel men hittills har mitt omdöme varit klart bättre än livsmedelsverkets.
En kort notis som tar upp lite om dessa saker: http://www.konsumentsamverkan.se/11verk ... afakta.htm

Ju mer jag tänker på det ju mer vill jag ha glas, men tex en damejeanne är inget vidare utformad i vissa lägen gentemot en hink. Finns nått mellanting i glas överhuvudtaget?
En högre kostnad för kärl gör mig inget jag vill endå inte göra nått sjaskigt alkis-vin utan vill testa göra någonting seriöst med lång lagring och hela kitet.

Hur gjorde man traditionellt förr? Trätunnor eller?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av latmasken »

Magisk skrev:Jag känner skillnad på dryck även efter den lämnat flaskan ärligt talat.
Jag är helt övertygad om att du bara inbillar dig. Har du verkligen provat med dubbelblind studie?

Ta 6-10 glas, märk dem med siffror. Låt person A hälla upp läsk i glasen baserat på slantsingling (d.v.s. singla slant för om det ska vara från burk eller flaska) och skriva upp på en lapp vad som är vad. (Det går inte att låta person A själv bestämma vad som ska vara i vilket glas, det blir inte slumpmässigt.)

Låt sen en annan person, person B, som inte vet om vad som är i vilket glas, servera dig glasen. Person A får i detta läget inte finnas inom synhåll, eftersom person A vet vad som är vad och omedvetet kan påverka dig.

Skriv ner vilka glas du tror är från flaska och vilka du tror är från burk. Jämför sen din lapp med lappen från person A.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av Weinkeller »

Magisk skrev:Hejsan är helt grön på detta med vinframställning men jag har några inledande frågar angående utrustnings inköp och detta pga min aversion mot produkter buteljerade i plastkärl.

Med det sagt är jag inte helt förtjust i hink, dock verkar det klart långt mera praktiskt.

Vad föredrar ni och varför? Någon som upplevt smakskillnad på plast gentemot glas? Jag menar man känner ju skillnad på läsk eller vad som som är tappat på flaska gentemot glas.
Fruktmassajäsningen och eventuellt huvudjäsning gör man enklast i plasthink. Tycker man inte om plast kan man använda en stor rostfri kittel/jäskärl. Efterjäsning/klarning gör man bäst på syretätt kärl som tex glasdamejeanne. Särskilt om man tänker sig längre tid än tre månader.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Magisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 14, 2016 0:09
Ort: Lindesberg

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av Magisk »

Weinkeller skrev:
Magisk skrev:Hejsan är helt grön på detta med vinframställning men jag har några inledande frågar angående utrustnings inköp och detta pga min aversion mot produkter buteljerade i plastkärl.

Med det sagt är jag inte helt förtjust i hink, dock verkar det klart långt mera praktiskt.

Vad föredrar ni och varför? Någon som upplevt smakskillnad på plast gentemot glas? Jag menar man känner ju skillnad på läsk eller vad som som är tappat på flaska gentemot glas.
Fruktmassajäsningen och eventuellt huvudjäsning gör man enklast i plasthink. Tycker man inte om plast kan man använda en stor rostfri kittel/jäskärl. Efterjäsning/klarning gör man bäst på syretätt kärl som tex glasdamejeanne. Särskilt om man tänker sig längre tid än tre månader.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Okej det lutar åt att fixa någonting rostfritt helst, en annan negativ aspekt med plast är hygien, efter några tvättar är den full i repor där bismaker kan få gro??
Jag tänker mig längre än 2år i dem flesta fall för lagring så jag är väl beredd att vänta.


latmasken skrev:
Magisk skrev:Jag känner skillnad på dryck även efter den lämnat flaskan ärligt talat.
Jag är helt övertygad om att du bara inbillar dig. Har du verkligen provat med dubbelblind studie?

Ta 6-10 glas, märk dem med siffror. Låt person A hälla upp läsk i glasen baserat på slantsingling (d.v.s. singla slant för om det ska vara från burk eller flaska) och skriva upp på en lapp vad som är vad. (Det går inte att låta person A själv bestämma vad som ska vara i vilket glas, det blir inte slumpmässigt.)

Låt sen en annan person, person B, som inte vet om vad som är i vilket glas, servera dig glasen. Person A får i detta läget inte finnas inom synhåll, eftersom person A vet vad som är vad och omedvetet kan påverka dig.

Skriv ner vilka glas du tror är från flaska och vilka du tror är från burk. Jämför sen din lapp med lappen från person A.
Aldrig hört talas om en dubbelblindstudie förut, men blindstudie har jag gjort med MER på Pet och burk, och det smakar absolut inte lika testa själv, jag behöver ju knappast bevisa för mig själv så att säga, verkar bara vara du som har problem att tro på mitt omdöme detta trots att du omöjligen vet ens lite om mig bortsett från att jag ej gillar plast.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av Weinkeller »

Biltema har en billig rostfri kittel på 25l som fungerar utmärkt.

Plasten blir inte förstörd om man gör rent den skonsamt, inget som kan repa plasten får användas i hinken. Pbw och mjuka delen på en tvättsvamp fungerar bra.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Magisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 14, 2016 0:09
Ort: Lindesberg

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av Magisk »

Weinkeller skrev:Biltema har en billig rostfri kittel på 25l som fungerar utmärkt.

Plasten blir inte förstörd om man gör rent den skonsamt, inget som kan repa plasten får användas i hinken. Pbw och mjuka delen på en tvättsvamp fungerar bra.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Gissar du menar denna: http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Kastru ... 000028226/ Kan vara ett mycket bra alternativ, om jag inte hittar nå begagnat först, priset är dock väldigt bra för denna och torde räcka mig livet ut. Tack för tipsen uppskattas varmt!
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av AirQ »

Känns ju lite att jämnföra äppel och päron. Du pratar om jäsprocessen, men din jämnförelse är ifrån en färdig produkt på petflaska/burk.

Ska man långlagra så är väll glas bättre då plast, men om du inte ska tillföra något mer under lagringen så kan du ju lika bra lagra på glasflaskor, är nog inte många som lagrar på plast eller har vin i petflaskor någon längre tid.

Under jäsprocessen har du ändå kolsyran som tränger bort syret så jäsa på plasthink är inget problem o bör inte påverka något.
Funkar det bra för 95% av världens bryggare så ska nog plasthink funka för dig med utan att de tar någon smak. ;)
Learning by doing is the shit
Magisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 14, 2016 0:09
Ort: Lindesberg

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av Magisk »

Nu är det inte själva bismaken jag bekymrar mig för, utan dem ofrivilliga tillsatserna från materialet, som sagt tidigare jag tror det är mångt mycket svårare att hitta smakbevis på detta i en så pass komplicerad dryck som vin, speciellt i små mängder. Och ja ni kan säkert tycka jag är knepig som vill undvika små spårämnen när man sedan dricker lösningsmedel men sån är jag.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av latmasken »

Magisk skrev:Aldrig hört talas om en dubbelblindstudie förut,
Dubbelblind studie använder man eftersom den som vet om vad som är i vilket glas omedvetet kan påverka försökspersonen.
verkar bara vara du som har problem att tro på mitt omdöme detta trots att du omöjligen vet ens lite om mig bortsett från att jag ej gillar plast.
Det jag vet om dig är att du är människa, och jag vet att människor är väldigt bra på att lura sig själva.

Sen vet jag också mycket om vetenskapliga metoder. Slagruta brukar t.ex. "fungera" i blindstudier, men inte i dubbelblinda studier.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av Häxbryggaren »

En plast hink kostar under 100kr så man kan kosta på sig en ny då och då utan att bli ruinerad. Använder själv plast till primär och PET till sekundär jäsning. Till bulklagring kör jag med glas. Men det funkar säkert lika bra med plastdunk även för detta endamål.Ökad oxidation med plast men endå hör man bryggare som lagrat vin på dunk i 10år utan att vinet förstörts. Det låter ju onekligen rätt skönt att lagra i en plastdunk för 30kr som man sen kan slänga för man orkar inte rengöra den sen.
Magisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 14, 2016 0:09
Ort: Lindesberg

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av Magisk »

Vet inte hur man ska testa slagrutor med dubbelblindstudier? Jag har mött folk som har hittat vatten med dessa underliga metoder, och dem hittade vatten källan mitt i prick. (Står idag en brunn där) Om man gjorde gubbfan blind hade inte gjort någon skillnad. Hade man gett slagrutan till nån som inte kan ja då funkar det ju inte såklart, det är helt klar hos utövarn tekniken/kraften sitter inte i själva verktyget. Har provat själv funkar inte alls för mig. Bara för man inte förstår nått rent praktiskt/vetenskapligt betyder inte att det inte är så/funkar, det blir ett väldigt inrutat tankemönster. Om du i en dubbelblindstudie skulle få Zlatans gamla skor skulle du ju inte börja spela fotbolls som den världsstjärna han är med sina roundkick mål så kraften ligger ej i skorna. Eller missförstod jag dig helt med slagrutorna?
Man säger tex att universum är 68%okännd materia, bara för vi inte förstår dessa 68% betyder det ju inte att dem inte finns eller har en funktion. (Precis som med våran så kallad skit-DNA otroligt kul namn som vetenskapen har hittat på, som alltså är DNA helt utan funktioner som bara råkar vara där och hänga med, jo men tjena!).

Det finns studier för er som inte tror på det eller vill tro att plaster fäller ut gifter i mat och dryck. Detta är till skillnad från slagrutor vetenskapligt bevisat. Känns som jag i denna tråden mest fått försvara min ståndpunkt än faktiskt fått tips kring mina initiala frågor.

Sedan som svar till Häxbryggaren, jag har även aversioner mot resurs slöseri därav känns inte engångs användning av plastkärl för min framställning som en hållbar metod för mig eller moder jord. Dessutom fastnar jag för denna hobby har mina rostfria kärl då snabbt betalat sig. Och jag kan tänkas använda dem till annat också, de ligger först på listan just nu i varje fall, tvivlar jag hittar på nått bättre alternativ.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av latmasken »

Magisk skrev:Vet inte hur man ska testa slagrutor med dubbelblindstudier?
De tester läst om har man t.ex. använt en lada. Man har en eller flera flyttbara vattenledningar på nedervåningen och försökspersonerna är på loftet (och ser alltså inte var ledningarna finns).

Slagrutemän brukar ju säga att de kan hitta även vattenledningar.

I den stora test som många påstår styrker att det fungerar så hade man manipulerat resultatet genom att ta bort de försök som blev sämst, med motiveringen att det måste blivit nåt fel. Men det är ju liksom det som är poängen med testet, att visa att det är bättre än slumpen. Sorterar man bort de sämsta försöken är det klart att de som blir kvar gör att det ser ut som om det fungerade bättre än det gjorde. Det är ungefär som att bevisa att man med en tärning slår i medeltal 4, genom att ta bort alla slag som råkar bli 1...

Jag läste nånstans om en kille som själv provat med slagruta när han var yngre (och då trodde på det), han ställde sig numera frågan: Även om man hittar vatten där slagrutemannen säger att man ska borra, vad säger att man inte hade hittat lika mycket vatten 10 meter bort? Det är ju inte direkt så att grundvatten är jätteovanligt, snarare så finns ju grundvatten överallt i marken. Det spelar inte så stor roll var man borrar.


När det gäller plaster är det skillnad på plast och plast. Det finns dussintals olika grundplaster, sen finns det hundratals olika tillsatser. Det är vissa plaster som ger ifrån sig tillsatser, inte alla plaster. PVC är t.ex. en plast som är ökänd just för att man använt en massa olika mjukgörare, medans t.ex. PP är en plast som klassas som "livsmedelssäker".

http://www.naturskyddsforeningen.se/node/35087/
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster