Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hink eller damejeanne

Utrustning och teknik.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av Häxbryggaren »

Rostfritt är väl de bästa man kan ha om man känner att man vill lägga ut en extra slant. Hållbar lätt att göra rent tål det mesta inga UV-strålar som kan skada ditt vin. Är den dessutom konisk kan man enkelt skilja bottensatsen utan risk för infektion. Det är väl som med allt annat man får det man betalar för.
Men jag tycker fortfarande att ett nybörjare kit i plast för nån hundring gör ett kanon jobb. Sen vet jag inte om man kanske ska vara mer rädd mängden alkohol man får isig än eventuella kemikalier från livsmedelsplast. 8)
Magisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 14, 2016 0:09
Ort: Lindesberg

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av Magisk »

latmasken skrev:
Magisk skrev:Vet inte hur man ska testa slagrutor med dubbelblindstudier?
De tester läst om har man t.ex. använt en lada. Man har en eller flera flyttbara vattenledningar på nedervåningen och försökspersonerna är på loftet (och ser alltså inte var ledningarna finns).

http://www.naturskyddsforeningen.se/node/35087/
Du har ju fortfarande den ökända faktorn att folk ljuger, om allt så en stor del av dessa försökspersoner kanske inte hade rätta kunskaperna/teknikerna för att ens hitta vattnet men vill sig tro/påstå det? Vilken faktor i testet utesluter detta? Det finns naturfolk i Afrika som har som speciell egenskap att de kan hitta vatten, där är det betydligt svårare att hitta än här, dem använder inga verktyg alls.

Frågan skulle ju han börja ställa sig om han inte hittade vatten, grundvatten är inte ovanligt, men brunnar/källor dör, detta hände hos min far och vi blev tvungna att flytta den för att få vatten alls.


Angående plasterna skriver det missvisande i rubriken om stort sett alla plaster *** Är en ofarlig plast, sen skriver dem kortfattat om hälsoriskerna smått ironiskt faktiskt. PET: "Dock har vissa studier visat att produkter tillverkade av PET släpper ifrån sig plastkemikalier vid kontakt med livsmedel, därför avråder vi från att använda PET kombination med varma livsmedel."

PET är väl endå en av dem ansett absolut säkraste plasterna? Som även den har hälsorisker. Se även noga att de står släpper ifrån sig kemikaler vid kontakt med livsmedel, Sedan fortsätter de därför rekommenderar vi ej PET till varma livsmedel, men inget säger att det är endast varma livsmedel som är risk.
Magisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 14, 2016 0:09
Ort: Lindesberg

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av Magisk »

Häxbryggaren skrev:Rostfritt är väl de bästa man kan ha om man känner att man vill lägga ut en extra slant. Hållbar lätt att göra rent tål det mesta inga UV-strålar som kan skada ditt vin. Är den dessutom konisk kan man enkelt skilja bottensatsen utan risk för infektion. Det är väl som med allt annat man får det man betalar för.
Men jag tycker fortfarande att ett nybörjare kit i plast för nån hundring gör ett kanon jobb. Sen vet jag inte om man kanske ska vara mer rädd mängden alkohol man får isig än eventuella kemikalieri från lvsmedelsplast. 8)

Rostfritt kommer bli skitbra! Jag kan skaffa kärl som jag även skulle kunna koka lite ölbryggd i framöver när vinet står på lagring.
Som jag skrev tidigare ni tycker säkert jag är konstig som inte vill ha i mig spårämnen av dessa plaster när jag faktiskt dricker alkohol, men varför ska jag bara för att jag vill berusa mig ett tag skita i alla andra saker som påverkar min hälsa. Ett glas alkoholhaltig dryck då och då är mitt aktiva medvetna val, men inte tillsatser av det ena och det andra.

Ska ta en titt om jag kan finna några koniska kärl, eller om jag måste fräscha upp min svetskunskaper lite eller kanske framförallt plåtberedning.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hink eller damejeanne

Inlägg av latmasken »

Magisk skrev: Du har ju fortfarande den ökända faktorn att folk ljuger, om allt så en stor del av dessa försökspersoner kanske inte hade rätta kunskaperna/teknikerna för att ens hitta vattnet men vill sig tro/påstå det? Vilken faktor i testet utesluter detta?
Det enkla faktum att man tittar på resultatet för varje enskild person också. Varje person får alltså göra flera försök, där röret flyttas mellan försöken (eller inte flyttas). Om det nu fanns några personer som verkligen hade förmågan att hitta vatten med slagruta så skulle ju deras resultat avvika från de andra personernas. Men icke.
Det finns naturfolk i Afrika som har som speciell egenskap att de kan hitta vatten, där är det betydligt svårare att hitta än här, dem använder inga verktyg alls.
"Erfarenhet" och "läsa terrängen" är två egenskaper som underlättar för att hitta vatten.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst