Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fläderblomsvin

Utrustning och teknik.
simonw
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jun 30, 2016 11:33

Fläderblomsvin

Inlägg av simonw »

Hej!

Jag brygger just nu mitt första vin - fläderblomsvin. Det har nu jäst i 10 dagar, och jag har under tiden samlat på mig några frågor. Är det att föredra att efter några dagar sila bort blommorna? Det står nämligen ingenting om det i receptet, men jag tänker att vinet kanske tar upp beska från de små delar av stjälkarna som fortfarande är kvar. Jag börjar bli sugen på att provsmaka. Jag vet att 10 dagar är för lite, men är ändå intresserad av att få ett hum om hur det kommer att smaka. Är det bara att öppna locket till jäshinken, eller kommer det påverka jäsningen? Självklart är jag noga med hygienen. Genom hinken ser jag att det ligger något slags skum (2-3 centimeter) på ytan. Det är inget att oroa sig för eller? Sist men inte minst: Bör man röra om i vinet lite då och då?

Receptet jag utgick från: http://www.hambletonbard.com/assets/doc ... uction.pdf
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderblomsvin

Inlägg av latmasken »

En liten fråga: Har du försökt söka nåt själv i forumet? Jag svarade häromdagen på några av dina frågor i en annan tråd om fläderblomsvin och känner mig inte motiverad att sitta och skriva en massa igen.
simonw
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jun 30, 2016 11:33

Re: Fläderblomsvin

Inlägg av simonw »

latmasken skrev:En liten fråga: Har du försökt söka nåt själv i forumet? Jag svarade häromdagen på några av dina frågor i en annan tråd om fläderblomsvin och känner mig inte motiverad att sitta och skriva en massa igen.
FYI blev jag medlem här idag, och detta är således mitt första inlägg. Misstänker dock att ditt svar tyder på att det finns relaterade trådar redan. Har sökt, men tyvärr inte hittat något som rätar ut mina frågetecken.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster