Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Önskar torr sherry

Utrustning och teknik.
Kerstin
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön maj 22, 2016 16:44

Önskar torr sherry

Inlägg av Kerstin »

Jag vill ha torr sherry.

Sist provade jag som helt nybörjare detta recept:

"Recept Kloka Gubbens Supergoda Sherry.

Ingredienser:
1 kg råg, hela korn, köp gärna ekologiskt odlade, hittar du i hälsokostavdelningen
2,5 kg vitt strösocker
1,5 kg farinsocker
Saften av 8 apelsiner
Saften av 4 citroner
1 paket vanlig jäst, 50 g
8 liter vatten

Du behöver alltså en rejäl dunk att blanda det hela i. Har du en riktig damejeanne så använd den. Ställ gärna dunken varmt intill ett element.
Om du använder en plastdunk låter du locket sitta löst på, annars har du gigantisk fotboll efter någon vecka. Det kommer att bubbla och jäsa ordentligt.

Gör så här:
Koka vattnet med sockret tills allt socker är löst. Låt svalna.
Lös upp jästen i lite vatten och blanda i sockerlösningen när den är lite lagom ljummen. Fingervarmt.
Blanda alla ingredienserna och häll på dunken. Rör om ordentligt.

Första veckan skakar du dunken ordentligt minst en gång om dagen.
Sedan låter du dunken stå stilla i minst fyra veckor. Allt grums skall lägga sig på botten.

Låt det stå så tills du ser att det hela har klarnat. Tappa upp på väl rengjorda glasflaskor och tillslut.

Sedan kommer det svåraste. Att låta flaskorna stå. Sherryn blir bara bättre och bättre ju längre du lagrar den. Spara några flaskor, gör en ny sats istället för att dricka upp de sista buteljerna. Så du kan lagra dem i 5-6 år eller mer. Den blir bara godare och godare."

Under tillverkningen kom jag på att det är torr Sherry jag vill ha, i receptet stod det inget om söt eller torr, iallafall när bubblorna började avta och ochelemätaren sa att den var söt kasta jag i lite turbojäst och produktionen var i gång igen, när mätaren stod på 15 jäststoppade jag det hela , då skulle den vara halvtorr och det lät bra, men jag blev inte nöjd, för söt.

Jag har nu gjort en ny omgång med startvärde på 120 och efter 10 dagar verkar det stå ganska still i jäsningen med endast 1 grad varje dag och jag tvivlade på att jästen pallar att äta upp allt socker så jag får en mycket torr Sherry som jag önskar, nu slängde jag ned 2 liter vatten för att minska på mängden socker (om nu detta var orsaken) men det tycks inte haft någon verkan tvärtom så jag slängde ned lite turbojäst som fannas kvar sen förut.

När jäsningen började stanna upp låg värdet på ca 50, sen började oron att öka och tålamodet minska, vilket är dålig värdering för vinbryggare antar jag ?

Just nu väntar jag på att det ska börja bubbla i röret, gör det så tänker jag inte avbryta jäsningen förrän under 8 i ochele värdet. I alla fall så smakar det mycket bra det första försöket, men enligt mig önskade jag det myyycket torrare.

Eftersom jag är nybörjare kanske jag gjort bort mig totalt. Funderar också över rågkornen som ligger på botten, hur länge kan de vara kvar utan att det blir giftigt och fel på något sätt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Önskar torr sherry

Inlägg av latmasken »

När man jäser nåt med sådär mycket "annat skit" i än socker så måste man vara medveten om att hydrometern mäter densitet, inte sockerhalt.

Att den visar 1020 behöver inte betyda att det finns jäsbart socker kvar, det kan vara annat som ger den höga densiteten.

Att använda bakjäst tycker jag verkar dumt, det måste vara mycket vettigare att i alla fall använda en vinjäst. Ta en starkvinsjäst för att vara säker på att jäsa ut allt jäsbart socker.

Jag tror det där gamla receptet varit på tapeten tidigare i forumet och många ifrågasätter nyttan av rågen. Den är inte jäsbar om den inte är mältad. Möjligen kan den ge smak, men mer troligt är den bara där för syns skull, så det inte ska vara så tydligt att det egentligen bara är smaksatt mäsk.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Önskar torr sherry

Inlägg av ranald »

Det kan vara så att du behöver tillsätta jästnäring för att det ska jäsa klart.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Önskar torr sherry

Inlägg av Omlott »

Nu sätter jag stopp för det här spektaklet, det där kommer inte bli någon sherry!

Sherry kommer ursprungligen från Spanien och bryggs på ett vitt, helt torrt basvin av druvsorten Palomino. Vinet spritas sedan upp till mellan 15-16% och får sin speciella karaktär genom att det lagras under ett skikt av jästsvampar kallat flor. Lagringen sker sedan i ett särskilt blandingssystem som kallas solera. Det består oftast av fat i fyra nivåer, där det äldsta vinet ligger längst ner. Det är härifrån vinet tappas på buteljer (mellan 5 och 40% av volymen), samma mängd fylls på från nästa nivån närmast ovanför.
Våra varor - Historia och framställning, Systembolaget AB, 1991, sid 48.

Och eftersom det angivna receptet inte innehåller något vitt vin, inte ens russin så tvivlar jag starkt på att du ens kommer komma i närheten av den dryck du söker. Mitt tips är att köpa sig en vinsats med druvsorten Palomino (eller liknande till smak) samt försöka komma över den speciella lagringsjästen flor och en ekstav. Detta kan verka avskräckande för en nybörjare som du själv men förakta inte, man må pröve som man säger i Norge. Studera hemsidan http://www.vinboken-online.com/ och sök reda på information om sherry. Vill du så kan jag scanna in sidorna i boken som jag refererar till i texten. Skicka ett privat meddelande till mig med din mejladress så ordnar vi det.

Vänliga men bestämda hälsningar / Omlott
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Önskar torr sherry

Inlägg av latmasken »

Läste på lite om det där med solera och flor, som jag förstått så bildas flor faktiskt av den befintliga jästen. Men det krävs att alkoholhalten ligger mellan 14,5 och 16%, lägre eller högre så bildas inte flor.

Men när de tillverkar sherry så är det inte allt vin som används till det. Efter jäsningen provsmakas det och klassificeras. Bara de finaste vinerna spritas till 15% och får lagras med flor, sämre viner spritas högre och blir annan sort (minns inte var det hette nu, nåt på O). Och de som inte alls blir bra destilleras istället (det är väl spriten från den destilleringen som man spritar upp vinerna med antar jag).


Ska man göra själv borde alltså första steget vara att prova att jäsa ett vin, sprita upp det till 15% sen lagra det i ett kärl med ungefär 15% luft ovanför ytan (när jästen blivit flor jobbar den anaerobt med att bryta ner syrorna i vinet) och se om man lyckas skapa flor.


Solera verkar mest vara för att jämna ut kvaliten på det hela och det stora problemet med solera är att man binder mycket kapital. Har man t.ex. 3 nivåer med 500-liters fat så ligger det 1500 liter vin där, men man tar inte ut mer än 250 liter om året (ett halvt fat). Ska man göra själv så kan man då tänka sig att man lagrar i tre stycken 25-liters kärl och då får man alltså en produktion på 10-12 liter om året. Och det lät väl dröja 3-4 år innan man når den "stabilitet" som är syftet med solera (att jämna ut skillnader mellan årgångarna).
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster